به گزارش پیام خبر از اراک، مجتبی غفارزادگان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پل یکی از زیرساختهای بسیار مهم در صنعت و حمل و نقل جادهای است، اظهار کرد: به این دلیل که پلها معمولاً در سطح زیرین جاده قرار دارند آنطور که باید، نوع کارکرد آن به چشم کاربران جادهای نمیآید در صورتی که نقش اساسی در شرایط خاص از جمله در مواقع بارندگیهای شدید دارد.
وی افزود: در هنگام بروز بحران و بلایای جوی، در بخش لجستیک، حمل و نقل جادهای از حساسیت زیادی برخوردار است که عدم توجه به این موضوع میتواند خسارات جبرانناپذیری را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین در راستای اهداف پدافند غیرعامل و مدیریت بحران بحث مرمت و نگهداری ابنیه فنی از اولویت های کاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای است.
رئیس اداره نگهداری و توسعه ابنیه فنی راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی با بیان اینکه تعداد هشت هزار و ۳۲۵ دستگاه انواع پل و آبروی دارای شناسنامه در استان وجود دارد، ادامه داد: تمامی این پلها و آبروها توسط همکاران در اداره ابنیه بهروزرسانی شده و تمام اطلاعات فنی و موقعیت مکانی آنها در سامانه جامع راهداری ثبت شده است.
غفارزادگان با اشاره به بازدید از پلها پیش از ایام فصل بارش بیان کرد: هر ساله با توجه به ضوابط و مقررات موجود بازدید مستمر از آخرین وضعیت پلها به شهرستانهای تابعه ابلاغ و تاکید شده و در سال جاری هم طبق روال از تمام پلها و آبروها بازدید به عمل آمده است.
وی افزود: طی این مدت پاکسازی، تنقیه و اجرای دریواسیون ۲۱۸ دستگاه پل و آبرو برای هدایت آبها به سمت دهانه پل و جاری شدن آن به منظور عدم آسیب به جاده با بهکارگیری ۴۸ دستگاه ماشینآلات راهداری شامل بیل مکانیکی، لودر، کامیون و... و ۳۶ نیروی راهدار انجام شده است.
رئیس اداره نگهداری و توسعه ابنیه فنی راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی یادآور شد: برای نگهداری و جلوگیری از آسیب پلها اقدامات متنوعی در طول سال از جمله در مرحله اول همین بحث تنقیه و لایروبی است که انجام می شود؛ بعد از این اقدامات، اگر آسیبی مشاهده شود تعمیرات رادیه و برید و در صورت نیاز تعمیرات دال و دستک انجام می شود.
غفارزادگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط سلامت پلها در استان مرکزی ۹۳ درصد است که عدد خوبی به شمار میرود البته به دنبال این هستیم که با جذب اعتبارات و اقدامات به هنگام این عدد را در سال جاری و سالهای آینده ارتقا دهیم تا ابنیه فنیِ ایمنی در سطح جاده داشته باشیم.
تلاش برای رفع یک نقطه حادثهخیز در محور ساوه - بوئینزهرا با تعریض پل وَرده
وی با اشاره به روند تکمیل پل ورده در محور بویینزهرا اضافه کرد: در تقاطع محور بویینزهرا و راه روستای ورده یک پل با دو دهانه دو متری وجود دارد که جزو نقاط مستعد حادثه بشمار میرود و از سال گذشته برنامهریزی برای تامین اعتبار و انتخاب پیمانکار آن انجام شد و در حال حاضر هم این پروژه، پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظهای دارد.
غفارزادگان با بیان اینکه برای سرعت بخشیدن به کار و کوتاه کردن زمان اجرای پروژه از دالهای پیشساخته استفاده شده است، تصریح کرد: این دال ها از قبل در کارگاه آماده شده و به محل پروژه انتقال پیدا کرده است؛ البته امیدواریم با سرعت هرچه بیشتر و تا کمتر از یک ماه آینده عملیات اجرای دال را تکمیل کنیم و با برقراری تردد ایمن و روان شاهد هیچگونه حادثهای در این نقطه نباشیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه و نگهداری پلها در شهرستان زرندیه افزود: از مجموع کلیه پلهای استان ۹۸۶ مورد در این شهرستان قرار دارد که در دو سال اخیر تعمیرات اساسی ۲۵ دستگاه از این ابنیه فنی که دچار آسیب شده و نیاز به تعمیر و نگهداری داشتند، انجام گرفته است.
رئیس اداره نگهداری و توسعه ابنیه فنی راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی ادامه داد: به جز پل ورده در محور موسیآباد برای جلوگیری از آسیب های احتمالی، سه دستگاه ابنیه فنی را بازسازی، تعمیر و تعریض کرده ایم که بعلت عرض کم محور و پرتگاهی بودن آن، تعریض پل باعث شد تا بحث حادثهخیز بودن نیز مرتفع شود.
غفارزادگان بیان کرد: یک دستگاه پل شش دهانه هم در محور خشکرود وجود داشت که تعمیرات رادیه، برید و کوله آن به طور کامل انجام شد؛ سایر پلهایی هم که نیاز به تنقیه و لایروبی داشتند به کمک نیروهای راهداری انجام شده است.