چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. عکس
شنبه, ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۰۲
فیلم مستند «پیشکش آوران در تخت جمشید» در مراحل تصویربرداری و تولید قرار دارد.

به گزارش پیام خبر، ساخت این مستند یک سالی است که در دست پژوهش و تصویربرداری است که کار در اردیبهشت امسال به پایان می رسد.

پژوهشگر و کارگردان فیلم «پیشکش آوران در تخت جمشید»، گفت: این مستند را در تخت جمشید کار کردم که از حدود یک سال پیش تولید آن آغاز شده و در اردیبهشت ماه مراحل ساخت آن تمام است.

عسل ستایش درخصوص این مستند، عنوان کرد: بیشترین تصویر از پلکان شرقی کاخ آپادانا صورت گرفته که هر کدام از ملت ها با حمل یک تحفه از پلکان بالا می روند.

مستند «پیشکش آوران در تخت جمشید»

وی افزود: مستند پیشکش آوران به طور دقیق به جزئیات لباس و آرایش مو و زیورآلات هر ملت و هدیه آنها پرداخته است؛ این نمایندگان از ٢٣ کشور هستند که از سمت راست ردیف بالا: (مادی ها، خوزی ها، هراتی ها، رخج، هیرمند، افغانستان، اهالی مصر، پارتی ها، اسگارتا، جنوب پارت و مغرب سیستان) هستند.

ستایش به پیشکش آوران ردیف وسط هم اشاره کرد و افزود: در میان این ملل، ارمنی ها، بابلی ها، کیلیکه، آسیای صغیر، سکائی ها، یونانی ها و سمرقندی ها قرار دارند درحالیکه در ردیف پائین، فینیقیه، کاپادوکیه، یونانیان آسیا، بلخ و هندی ها دیده می شوند.

این نویسنده، پژوهشگر و مستندساز اضافه کرد: نمایندگانی که بر بدنه شیب پلکان به طرف بالا می روند از سرزمین های ترکیه و مقدونیه، اعراب های بادیه نشین شامات و بین النهرین، زرنگ، سرزمین سیستان، لیبی ها و حبشی ها هستند.

مستند «پیشکش آوران در تخت جمشید»

ستایش تصریح کرد: در این سنگ نگاره فاصله هر ملت به وسیله یک درخت سرو که درخت مقدس بوده جدا شده است.

به گفته کارگردان مستند «پیشکش آوران در تخت جمشید»، راهنمای هر کشور، پارسی و مادی و یا ایلامی است که دست در دست ملل دیگر جهت راهنمایی مهمانان مشخص شده است.

تدوین و تصویربرداری فیلم مستند «پیشکش آوران در تخت جمشید» توسط مهدی زارعی انجام می گیرد و سیروس زارع، کارشناس و مرمت کار در آثار باستانی ایران است.

 

کد خبر 24367

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید