پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. استان ها
یکشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۹:۳۷
زمان مطالعه: 4 دقیقه

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری:

خردادماه اعضای ISC در همایشی برای سیاست گذاری در شیراز گردهم می آیند

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، گفت: ۲۱ و ۲۲ خرداد اعضای ISC از ۶ کشور عضو در سال جاری در همایشی برای سیاست گذاری در شیراز گردهم می آیند که از نظر توجه به کیفیت آموزشی مهم است.

به گزارش خبرنگار پیام خبر، محمدجواد دهقانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فعالیت های مرکز متعدد در حوزه علوم و فناوری است، افزود: گسترش فناوری های اطلاعاتی مانند پردازش ابری از جمله اهداف ماست.

وی با تاکید بر اینکه برنامه های مرکز متعدد است، گفت: پایگاه ۵۷ کشور را تحت پوشش دارد و بیش از قبل هزار مقاله در این پایگاه نمایه شده است.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ماموریت و چشم انداز پایگاه استنادی علوم جهان اسلامی بدین گونه است که برای پشتیبانی از سیاست گذاری کلان علمی کشورهای اسلامی با بکارگیری فناوری های پیشرفته منطبق بر علوم مدرن است.

دهقانی با بیان اینکه وجه تمایز پایگاه با مرکز منطقه ای ابزارهایی برای سنجش و ارزیابی علوم است، افزود: مرکز، بخشی ازمحصولات علمی را دپو می کند که اعتبار دارند؛ برنامه های ما با رویکرد بین المللی بر اساس عملکرد بومی است.

دهقانی با تاکید بر اینکه درسال جاری چند برنامه مهم از طرف وزارت علوم به این مرکزمحول شد که اساسی است، تصریح کرد: یکی از کارهایی که مهم بود سر و سامان دادن به همایش های معتبر کشوری است.

وی از برگزاری بیست و دومین کنگره سراسری همکاری دولت و دانشگاه برای توسعه صنعت در دی ماه ۹۸ خبر داد و گفت: در راستای کیفی سازی جایگاه نشریات اجلاس سراسری سردبیران نشریات علمی در نیمه دوم سال جاری برگزار می شود.

دهقانی با بیان اینکه نیاز است ۲ هزار نشریه ساماندهی شوند، در ادامه عنوان کرد: هدف ما ترویج و توسعه و معرفی ادبیات و زبان فارسی در کشورهای دارای کرسی های زبان فارسی است درحالیکه بیش از ۳۰۰ کرسی زبان فارسی در دانشگاه های دنیا داریم.

به گفته رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، از کشور آلمان حداقل ۳ در خواست از دانشگاه های کلن، برلین و آله برای ایجاد کرسی زبان و ادبیات فارسی داشتیم.

دهقانی با بیان اینکه پایگاه استنادی مرز مشخص ندارد و باید با همه کشورها در ارتباط باشد نصریح کرد: بدین خاطر با کشورهای عضو سازمان (ایران، مالزی، بنگلادش، اندونزی، ترکیه، نیجیریه، مصر، پاکستان) تفاهم نامه ای سال گذشته در ترکیه امضا کردیم تا در زمینه ۷۰ درصد تولیدات علمی این کشورها همکاری کنیم.

وی با این وجود اعلام کرد: در سال ۲۰۱۸ اولین نظام رتبه بندی دانشگاه های دنیا را کلید زدیم و این در سال میلادی جاری ادامه می یابد؛ مهمترین دستاوردی که این حوزه بدست آوردیم اینکه بتوانیم اطلاعات خام کل دانشگاه ها را در پایگاه داشته باشیم تا آینده پژوهی کنیم.

نویسنده کتاب «دو دهه تحقیق و پژوش در جهان اسلام از ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۷ از منظر علم در ۵۷ کشور اسلامی»، اعلام کرد: بر اساس این تحقیق، سهم کشورهای اسلامی در سطح تولیدات علمی ۲ درصد بود؛ بعد از گذشت ۲۰ سال اکنون این سهم به حدود ۸.۷ درصد افزایش یافته است.

این درحالیست که به گفته دهقانی، میزان رشد هر یک از این کشورها بیش از سایر دنیاست؛ برای افزایش این سهم در تولیدات علمی توسط کشورهای اسلامی نیازمند نقشه راه هستیم تا به ۲۰ درصد برسد.

وی با اعلام اینکه سهم ایران در سال ۲۰۱۷ در تولید علم به ۱.۸ درصد رسیده است، افزود: رشد تولیدات علمی دنیا به طور متوسط در هر سال ۴ درصد بوده است، درحالیکه رشد تولیدات علمی ایران ۲۲ درصد بوده است و حدود ۶ برابر رشد علمی دنیاست.

 

کد خبر 25102

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید