پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۸:۱۸
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در ادامه مقاله پوشاک سازگار و ناسازگار با محیط زیست در اینجا می خواهیم به طور خلاصه به الیاف طبیعی بپردازیم.
به گزارش پیام خبر، الیاف طبیعی،همان گونه که از اسمش پیداست منشاء طبیعی دارد. پوشاک تهیه شده از الیاف طبیعی ضمن حفاظت از محیط زیست ( این الیاف قابل بازیافت بوده و از نظر ساختاری قابل تجزیه هستند )؛ احساس راحتی و آرامش را برای مصرف کننده به همراه دارند و بسیار سبک هستند. اگر ما به روش های نگهداری از پوشاک طبیعی اهمیت بدهیم نه تنها در هزینه های خود صرفه جویی کرده ایم بلکه به حفظ محیط زیست هم کمک شایانی می کنیم.
الیاف طبیعی شامل: گیاهی یا سلولزی، حیوانی یا پروتئینی.
الیاف گیاهی: شامل مهم ترین الیاف نساجی یعنی پنبه و تعداد دیگری از الیاف مانند: کتان، کنف و چتایی است. این دسته از الیاف بر حسب این که از کدام قسمت گیاه تهیه می شوند باز خود به دسته های فرعی تقسیم می گردند،که عبارت اند از:
الیاف دانه ای مانند پنبه: در ایران به لباس های پنبه ای نخی می گویند. الیاف پنبه ای رسانای حرارت هستند؛ یعنی حرارت بدن را به بیرون منتقل می کنند به همین دلیل خنک هستند. به آسانی لکه گیری می شوند، به آسانی سائیدگی پیدا نمی کنند. برای شستشو این الیاف در ماشین لباسشویی به صورت پُشت و رو داخل ماشین قرار گیرد. پس از شستشو باید خوب خشک شود. برای افرادی که آلرژی و یا حساسیت پوستی دارند بسیار مناسب است؛ به همین دلیل از پنبه در صنعت پزشکی استفاده می شود.
الیاف ساقه ای مانند: کتان، چتایی، کنف و باگاس؛ تاریخ کتان به هزاران سال قبل بر می گردد، همچنان که کتان به عنوان پادشاه پارچه ها شناخته می شود. در ایران کتان کشت نمی شود. این الیاف خصوصیتی شبیه به پنبه دارد، اما مقاومت کتان در برابر پوسیدگی بیشتر است. کتان دارای سطحی صاف و درخشنده است و خیلی زود تمیز و خشک می شود. بهتر است به جای تا کردن از روش رول و یا آویزان کردن استفاده کرد. هنگام اتو کردن سطح پارچه مرطوب باشد؛ همچنین برای شستشو بهتر است به بر چسب های روی لباس دقت شود و بعد حلال مناسب را انتخاب کنیم.
الیاف برگی مانند: سیسال و مانیلا.
الیاف میوه ای مانند: نارگیل؛ این دو الیاف هم زیر مجموعه الیاف گیاهی می باشند.
الیاف حیوانی: این الیاف یکی از قدیمی ترین و مهم ترین الیاف در نساجی محسوب می شود. این الیاف پوشش بدن حیوانات را تشکیل می دهند که مهم ترین آن عبارتند از: پشم، مو و یا از ماده ای که از کرم ابریشم خارج می شوند به وجود می آید، مانند: ابریشم پرورشی و ابریشم وحشی.
الیاف حیوانی به گروه های فرعی زیر تقسیم می شوند؛ پشم: با توجه به این که این الیاف از چه حیوانی تهیه می شوند به نام های مختلفی می باشند، مانند: گوسفند مرینوس، پشم لاما و موی بز. در این پارچه ها به دلیل ذخیره شدن هوا بین الیاف، عایق می باشند؛ به همین دلیل در زمستان کمتر احساس سرما می کنید. فراموش نکنید این الیاف را با آب خنک بشوئید و نباید آویزان شوند. با فرچه نازک و سخت بعد از هر بار استفاده تمیز شود و به صورت متوالی استفاده نشود.
ابریشم: الیاف ابریشمی بسیار تجملی، لوکس و فاخر هستند. در چهار فصل قابل استفاده هستند. الیاف ابریشمی از فولاد هم محکم تر و در عین حال انعطاف پذیری و نرمی بالایی دارند و به همین دلیل از پُر طرفدارترین پوشاک محسوب می شوند. این الیاف بسیار سبک و براق هستند، کشش بالایی دارند، همچنین چروک پذیری کم و به راحتی پاره نمی شوند؛ زمان شستشو این الیاف را کوتاه کنید و با آب ولرم و صابون شستشو دهید؛ پارچه را چنگ نزده و نچلانید. بعد از هر بار استفاده به لباس ابریشمی خود استراحت بدهید.
مو: موی بز، خرگوش، اسب.
همچنین پارچه هایی هستند که از پوست بز و یا گوساله تهیه می شوند مانند، جیر.
*عسل ستایش، نویسنده، مستندساز و پژوهشگر

 

کد خبر 25382

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید