چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
یکشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۰۰:۲۹
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فیلم مستند «چشمان پرسکوت» ساخته محمدحسین نیکوپور، فیلمساز و عکاس شیرازی در سینماتک «پیرسوک» نقد و بررسی می شود.

به گزارش پیام خبر، سینماتک پیرسوک در ادامه سلسله نشست های پخش و نقد و بررسی فیلم های مستند، به اکران فیلم «چشمان پرسکوت» که به زندگی و شخصیت هنری زنده یاد محمدعلی شیوایی(کاکو) نقاش نوگرای شیرازی اختصاص دارد، می پردازد.

فیلم یادشده به مناسبت زادروز محمدعلی شیوایی نقاش معاصر اکران می شود که فیلم‌گفتاری از بهرام دبیری، نویسنده و پژوهشگر هنر در این برنامه پخش می شود.

محمدعلی شیوایی با امضای هنری «کاکو»((Kako ۲۱ اردیبهشت ۱۳۱۳ در محله جوانمردی شیراز دیده به جهان گشود و در مدرسه «بوزار» فرانسه نقاشی آموخت؛ او با الهام از آثار براک و پیکاسو سالها در انزوای خودخواسته در روستای دست خضر، درویش وار زیست و به نقاشی پرداخت؛ این استاد نقاشی و هنر تکه چسبانی(کولاژ)، دوشنبه ۴ مهرماه ۱۳۸۴ در شیراز چهره در نقاب خاک کشید و خرقه تهی کرد.

بزرگداشت محمدعلی شیوایی

آثار محمدعلی شیوایی با رنگهای گرم و ابزار موسیقی همراه است و نمونه آثارش در موزه علی اکبر صنعتی(هنر معاصر) کرمان روی دیوار اتاق آبی سهراب سپهری آویخته و بخشی از کولاژهای پارچه ای و نقاشی هایش در موزه هنر معاصر تهران و کاری از او در موزه هنر مشکین فام شیراز قرار دارد.

این مستند پرتره در نخستین یادواره کاکو سال ۱۳۸۴ در گالری هنری هما-تهران به نمایش درآمد و در صفحه اختصاصی گالری آرتیبیشن تهران قرار دارد.

به گزارش پیام خبر، به مناسبت زادروز این هنرمند، به همت مجموعه فرهنگی هنری و سینماتک «پیرسوک» فیلم مستند «چشمان پر سکوت» ساخته محمدحسین نیکوپور یکشنبه 22 اردیبهشت ماه جاری ساعت 8.30 با حضور استاد حسن مشکین فام، هنرمند نقاش و عکاس و پژوهشگر هنر و محمدحسین نیکوپور پخش خواهد شد.

 

کد خبر 25512

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید