شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
یکشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۷:۱۷
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس و پژوهشگر دانشگاهی گفت: برای هنر فرش استان فارس باید تقسیم بندی تمدنی داشت.

به گزارش پیام خبر، در ادامه برنامه های «هفته حرفه؛ هنرمند» که ظهر یکشنبه به میزبانی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز برگزار شد، هاشم صدق آمیز در جمع دانشجویان رشته فرش با موضوع فرش پارسی به سخنرانی پرداخت و گفت: فرش ایرانی به عنوان یک محصول هنر نیست و هیچ یک از بافندگان هنرمند نیستند، بلکه کارگر فرشبافی به شمار می روند.

این پژوهشگر تاریخ فرش فارس با بیان اینکه ارتباط فرش با هنر در ترسیم تصویر و طراحی و رنگ فرش است، عنوان کرد: شیوه طراحی و تصویر فرش ربطی به امروز ندارد و میراث آن چندهزارساله است که کاملا از بین رفته است.

صدق آمیز با این مقدمه افزود: فرش هنر استراتژیک ما ایرانی هاست و هیچ هنری به اندازه فرش نداشتیم که استراتژیک باشد.

وی در ادامه، اضافه کرد: تنوع ارایه هنر فرش کار بزرگی بوده که امروزه گوشه هایی از آن مانده است؛ با توجه نگاه استراتژیک به فرش در هزاران سال گذشته برای فهم و چگونگی وضعیت این صنعت نیمه جنوب غربی ایران و فرش فارس نیاز به تقسیم بندی جغرافیای سیاسی دارد.

صدق آمیز با توجه به اینکه فارس به لحاظ فرش بافی به ۵ ناحیه تقسیم بندی می شده است، گفت: فرش فارس را می توان شناسایی کرد و باید یک تقسیم بندی تمدنی از آن داشت.

در ادامه این استاد که ۲۰ سال روی فرش فارس مطالعه و تحقیق کرده به این تقسیم بندی ها اشاره کرد .

در ادامه برنامه های هفته فرهنگی حرفه؛ هنرمند که تا ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد، کارگاه تخصصی طراحی ایمان افسریان با موضوع مطالعه زبان تصویری و آرش صداقت کیش با موضوع نقاشی معاصر شیراز برگزار می شود.

 

کد خبر 25530

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید