پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
یکشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۷:۱۷
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس و پژوهشگر دانشگاهی گفت: برای هنر فرش استان فارس باید تقسیم بندی تمدنی داشت.

به گزارش پیام خبر، در ادامه برنامه های «هفته حرفه؛ هنرمند» که ظهر یکشنبه به میزبانی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز برگزار شد، هاشم صدق آمیز در جمع دانشجویان رشته فرش با موضوع فرش پارسی به سخنرانی پرداخت و گفت: فرش ایرانی به عنوان یک محصول هنر نیست و هیچ یک از بافندگان هنرمند نیستند، بلکه کارگر فرشبافی به شمار می روند.

این پژوهشگر تاریخ فرش فارس با بیان اینکه ارتباط فرش با هنر در ترسیم تصویر و طراحی و رنگ فرش است، عنوان کرد: شیوه طراحی و تصویر فرش ربطی به امروز ندارد و میراث آن چندهزارساله است که کاملا از بین رفته است.

صدق آمیز با این مقدمه افزود: فرش هنر استراتژیک ما ایرانی هاست و هیچ هنری به اندازه فرش نداشتیم که استراتژیک باشد.

وی در ادامه، اضافه کرد: تنوع ارایه هنر فرش کار بزرگی بوده که امروزه گوشه هایی از آن مانده است؛ با توجه نگاه استراتژیک به فرش در هزاران سال گذشته برای فهم و چگونگی وضعیت این صنعت نیمه جنوب غربی ایران و فرش فارس نیاز به تقسیم بندی جغرافیای سیاسی دارد.

صدق آمیز با توجه به اینکه فارس به لحاظ فرش بافی به ۵ ناحیه تقسیم بندی می شده است، گفت: فرش فارس را می توان شناسایی کرد و باید یک تقسیم بندی تمدنی از آن داشت.

در ادامه این استاد که ۲۰ سال روی فرش فارس مطالعه و تحقیق کرده به این تقسیم بندی ها اشاره کرد .

در ادامه برنامه های هفته فرهنگی حرفه؛ هنرمند که تا ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد، کارگاه تخصصی طراحی ایمان افسریان با موضوع مطالعه زبان تصویری و آرش صداقت کیش با موضوع نقاشی معاصر شیراز برگزار می شود.

 

کد خبر 25530

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید