افسریان، نقاش و پژوهشگر هنر در شیراز:
هنر ایرانی به ویژه فرش و نقاشی تزیینی نیست/ایرانی ها به سادگی ثروت فرهنگی را دور ریختند
به گزارش پیام خبر، نویسنده کتاب «درجست و جوی زمان نو» در حاشیه برگزاری هفته «حرفه؛ هنرمند» که به میزبانی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: فرش به معنی حماسه است؛ ایرانی ها سعی می کردند بیابان را باغ کنند یا یک تکه را باغ می کردند و روی آن می نشستند.
وی ادامه داد: ایرانی ها به سادگی تمام ثروت فرهنگی خود را دور ریختند بدین خاطر باید از تصویر و نه از نقاشی شروع کنیم.
این نویسنده هنر با بیان اینکه نقاش ایرانی همیشه با خیال یک موقعیت را می کشیده است، ادامه داد: این در حالیست که نقاش غربی بوده که منظر می کشیده است و نقاش ایرانی همه اینها را از زاویه ای می کشیده که در کامل ترین حالت بوده است.
افسریان که برای برگزاری چند کارگاه تخصصی و سخرانی پیرامون فرهنگ و هنر ایران در شیراز حضور یافت به فرم مثالی و خیالی هنر هم اشاره کرد و گفت: نگاه نقاش ایرانی دایما در حال تغییر بوده است؛ دایم این نگاه مانند یک چشم خیالی حرکت و تصویربرداری می کرده است.
به گفته نویسنده مقالات متعدد در فصلنامه «حرفه؛ هنرمند»، ما روبه روی اثر قرار نمی گیریم و این تفاوت هنرمند ایرانی با غربی است.
وی با بیان اینکه تصویر هنرمند ایرانی حماسی است، عنوان کرد: درحالی که هنر ایران را تزیینی می نامند؛ مفهوم حاشیه برای فهم تصویر ایرانی مهم است، درحالی که تصویر چینی کادر و حاشیه ندارد و جهان برای نقاش چینی بی نهایت است اما در هنر ایران از گذشته تا امروز همیشه عنصر مهم حاشیه بوده است.
این نقاش و پژوهشگر هنر با این حال، افزود: در نقاشی ایرانی، حاشیه به معنی قاب و استعاره پنجره نیست؛ حاشیه نشان دهنده بخشی از زمین است تا بخشش اتفاق بیفتد.
وی در ادامه گفت: در مقایسه با غربی ها، انسان ایرانی زمین را باید پرستاری کند تا جایی را فردوس کند زیرا در اندیشه ایرانی مفهوم هبوط وجود ندارد و وظیفه انسان این بوده که اینجا را بهشت کند و باغ های ایرانی نشانه این مفهوم است و هرگاه نتوانسته باغ بسازد فرش بافته است.
هفته فرهنگی و هنری حرفه؛ هنرمند تا ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد که طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری افسریان پیرامون تصویر ایرانی و آرش صداقت کیش درخصوص نقاشی معاصر شیراز در مجموعه فرهنگی هنرشهر آفتاب سخنرانی دارند.