شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
یکشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۷:۲۳
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایمان افسریان، نقاش و پژوهشگر هنر با بیان اینکه تصویر هنرمند ایرانی حماسی است، گفت: هنر ایرانی به ویژه فرش و نقاشی تزیینی نیست.

به گزارش پیام خبر، نویسنده کتاب «درجست و جوی زمان نو» در حاشیه برگزاری هفته «حرفه؛ هنرمند» که به میزبانی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: فرش به معنی حماسه است؛ ایرانی ها سعی می کردند بیابان را باغ کنند یا یک تکه را باغ می کردند و روی آن می نشستند.

وی ادامه داد: ایرانی ها به سادگی تمام ثروت فرهنگی خود را دور ریختند بدین خاطر باید از تصویر و نه از نقاشی شروع کنیم.

این نویسنده هنر با بیان اینکه نقاش ایرانی همیشه با خیال یک موقعیت را می کشیده است، ادامه داد: این در حالیست که نقاش غربی بوده که منظر می کشیده است  و نقاش ایرانی همه اینها را از زاویه ای می کشیده که در کامل ترین حالت بوده است.

افسریان که برای برگزاری چند کارگاه تخصصی و سخرانی پیرامون فرهنگ و هنر ایران در شیراز حضور یافت به فرم مثالی و خیالی هنر هم اشاره کرد و گفت: نگاه نقاش ایرانی دایما در حال تغییر بوده است؛ دایم این نگاه مانند یک چشم خیالی حرکت و تصویربرداری می کرده است.

به گفته نویسنده مقالات متعدد در فصلنامه «حرفه؛ هنرمند»، ما روبه روی اثر قرار نمی گیریم و این تفاوت هنرمند ایرانی با غربی است.

وی با بیان اینکه تصویر هنرمند ایرانی حماسی است، عنوان کرد: درحالی که هنر ایران را تزیینی می نامند؛ مفهوم حاشیه برای فهم تصویر ایرانی مهم است، درحالی که تصویر چینی کادر و حاشیه ندارد و جهان برای نقاش چینی بی نهایت است اما در هنر ایران از گذشته تا امروز همیشه عنصر مهم حاشیه بوده است.

این نقاش و پژوهشگر هنر با این حال، افزود: در نقاشی ایرانی، حاشیه به معنی قاب و استعاره پنجره نیست؛ حاشیه نشان دهنده بخشی از زمین است تا بخشش اتفاق بیفتد.

وی در ادامه گفت: در مقایسه با غربی ها، انسان ایرانی زمین را باید پرستاری کند تا جایی را فردوس کند زیرا در اندیشه ایرانی مفهوم هبوط وجود ندارد و وظیفه انسان این بوده که اینجا را بهشت کند و باغ های ایرانی نشانه این مفهوم است و هرگاه نتوانسته باغ بسازد فرش بافته است.

هفته فرهنگی و هنری حرفه؛ هنرمند تا ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد که طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری افسریان پیرامون تصویر ایرانی و آرش صداقت کیش درخصوص نقاشی معاصر شیراز در مجموعه فرهنگی هنرشهر آفتاب سخنرانی دارند.

 

کد خبر 25532

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید