دوشنبه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۴ | ۱۹ ذو الحجة ۱۴۴۶ قمری | ۱۶ ژوئن ۲۰۲۵ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ ۱۴:۵۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه
استاندار فارس گفت: بخشی از برنامه‌های آموزش و پرورش به‌صورت متمرکز در وزارتخانه تهیه و ابلاغ می‌شود و استان‌ها در برخی حوزه‌ها، اختیار اجرایی ندارند، اما در بخش‌هایی که مرتبط با اجرا و برنامه‌ریزی استانی است، باید از ظرفیت‌های بومی و خلاقیت مدیران استانی استفاده کرد.

به گزارش پیام‌ خبر، حسینعلی امیری، امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با تاکید بر اهمیت و نقش بنیادین نظام تعلیم و تربیت، خواستار بازنگری جدی در ساختارهای اجرایی و محتوایی آموزش و پرورش شد و با اشاره به هم‌زمانی این جلسه با ایام عید سعید غدیر، ضمن تبریک این مناسبت به مردم فارس و حاضران در جلسه، گفت: بخشی از برنامه‌های آموزش و پرورش به‌صورت متمرکز در وزارتخانه تهیه و ابلاغ می‌شود و استان‌ها در برخی حوزه‌ها، اختیار اجرایی ندارند، اما در بخش‌هایی که مرتبط با اجرا و برنامه‌ریزی استانی است، باید از ظرفیت‌های بومی و خلاقیت مدیران استانی استفاده کرد.

استاندار فارس با بیان اینکه واژه «عاملیت» باید به‌درستی تعریف شود، پیشنهاد داد که این واژه با مفاهیمی همچون «ابتکار» و «خلاقیت» جایگزین شود، تا امکان تطبیق برنامه‌ها با واقعیت‌های استان‌ها فراهم شود.

امیری، یکی از چالش‌های اصلی نظام آموزشی کشور را «تعدد طرح‌ها» عنوان کرد و افزود: بسیاری از این طرح‌ها صرفا در سطح آرزو یا آمار باقی مانده‌اند و به دلیل نبود زیرساخت‌های اجرایی، از جمله کمبود نیروی انسانی کیفی، امکانات آموزشی مناسب و بودجه کافی، قابلیت عملیاتی شدن ندارند.

استاندار فارس با انتقاد از آنچه «مدیریت واکنش سریع» در نظام آموزش و پرورش خواند، گفت: این نوع مدیریت، واکنشی و ناپایدار است و به‌جای برنامه‌ریزی بلندمدت، فقط در مواجهه با بحران‌ها وارد عمل می‌شود، همین مسئله موجب تغییر مکرر طرح‌ها و بی‌ثباتی در سیاست‌های آموزشی شده است.

وی، معلم را رکن اصلی نظام آموزشی دانست و تاکید کرد: هیچ طرحی بدون حضور معلم توانمند، متعهد و دارای منزلت قابل اجرا نیست، باید در فرآیند جذب معلمان دقت شود و افرادی وارد این عرصه شوند که صلاحیت علمی، اخلاقی و رفتاری لازم را داشته باشند.

امیری ضمن اشاره به تجربه‌های گذشته تربیت معلم، ازجمله مدارس مقدماتی و دانشگاه فرهنگیان، اظهار داشت: اهمیت معلمی ایجاب می‌کند که آموزش و پرورش از همان ابتدا، معلمان را به‌صورت تخصصی تربیت کند. او افزود: برخی از جذب‌های غیررسمی که بدون طی مراحل ارزیابی دقیق انجام شده‌اند، آسیب‌هایی به کیفیت آموزش وارد کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش مدیران مدارس در کیفیت تربیت دانش‌آموزان، گفت: مدیران باید متعادل، عاقل و متدین باشند و رفتار آن‌ها باید الهام‌بخش و همراه با تعامل سازنده با معلمان و دانش‌آموزان باشد.

استاندار فارس گفت: رفتار مناسب معلمان و مربیان دینی می‌تواند تاثیرگذاری مثبت و پایداری بر دانش‌آموزان داشته باشد.

وی به مشکلات زیرساختی آموزش و پرورش از جمله فرسودگی مدارس، ضعف در زیرساخت‌های دیجیتال و اینترنت و کمبود امکانات آموزشی اشاره کرد و از مدیران خواست این مشکلات را مستندسازی و برای پیگیری در سطح ملی ارائه کنند.

امیری با تاکید بر لزوم ارتباط دوسویه خانواده‌ها با مدرسه، گفت: خانواده‌ها جزئی از نظام تعلیم و تربیت هستند و نظارت آنان بر عملکرد آموزشی و تربیتی فرزندان می‌تواند نقش مؤثری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقای کیفیت آموزش داشته باشد.

وی در پایان خواستار انتشار عمومی برنامه‌های آموزش و پرورش در سایت‌ها، رسانه‌ها و در اختیار صاحب‌نظران، والدین و پژوهشگران شد و گفت: برنامه نهایی آموزش و پرورش باید پس از جمع‌بندی نظرات کارشناسان و افکار عمومی، به‌صورت واقع‌بینانه و بر پایه نیازهای واقعی استان طراحی و اجرا شود.

 

کد خبر 255715

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید