جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۴۴
زمان مطالعه: 9 دقیقه
کشک پاستوریزه بعنوان محصول جدید کارخانجات لبنی رامک معرفی شد.

به گزارش پیام خبر، نشست خبری معرفی این محصول با حضور رسانه ها و مدیران ارشد و اجرایی کارخانجات لبنی رامک و کارشناسان تغذیه برگزار شد.

مهندس مازندرانی، مدیر اجرایی کارخانه محصولات لبنی رامک در ابتدا توضیحاتی درخصوص این محصول داد و گفت: کشک پاستوریزه خوشبختانه جز محصولاتی است که یکی از شاخصه های آن محبوبیت میان خانواده هاست.

این درحالیست که به گفته مدیر اجرایی کارخانه محصولات لبنی رامک،  ۲۵ سال است این کارخانجات در صنعت لبنیات فعال است

سپس مدیر کنترل کیفیت و تحقیق و توسعه کارخانجات رامک درخصوص کشک رامک گفت: تفاوت فاحش این است که در تولید محصول از کشک سنتی استفاده می کنیم و ثبات کیفیت در اولویت قرار دارد.

بیش از ۱۰ آزمون پیش از تولید و ۱۵ آزمون پس از تولید کشک می شود

مهندس محمدصادق عرب، افزود: بیش از ۱۰ آزمون پیش از تولید و بیش از ۱۵ آزمون پس از تولید در فرایند تولید این محصول انجام می دهیم.

وی در عین حال تصریح کرد: مصرف ۲۰۰ گرم از این کشک می تواند نیمی از کلسیم مورد نیاز بدن یک فرد را به طور روزانه تامین کند.

مدیر کنترل کیفیت و تحقیق و توسعه کارخانجات رامک تاکید کرد: به سمت محصولات فرا سودمند رفتیم و دامنه این فرایند روبه گسترش است.

مدیر تولید محصول کشک پاستوریزه رامک نیز در این باره گفت: کشک بخشی از فرهنگ ایران است که متاسفانه روبه کمرنگ شدن گذاشته است.

نوین نصیری، اضافه کرد: در فرایند جهانی سازی متاسفانه سبک زندگی به سمتی رفته که محصولات غذایی را تغییر داده است.

برای سلامت دندان و لثه، کشک مناسب است

به گفته نصیری، برای سلامت دندان و لثه کشک مناسب است؛ کشک در کشورهای افغانستان ارمنستان، ترکیه و مغولستان استفاده دارد.

وی با بیان اینکه در گذشته، کشک در قالب اسنک در سبد غذایی قرار داشت، افزود: تحقیقات در حوزه کشک را یک سال و نیم است که در بخش تحقیق کارخانجات لبنی رامک آغاز کردیم اما منابع در این خصوص اندک است.

نصیری با بیان اینکه کشک یکی از لبنیات منحصربفرد منطقه‌ایست، افزود: شرکت رامک خود را دوست واقعی مصرف کنندگان می داند و با قوت بیشتری در راستای هدف سلامتی برای همگان از طریق تغذیه گام بر می دارد.

وی ادامه داد: ما هم محصولات فرا سودمند را با توجه به نیاز مصرف کننده در دستور تولید خود قرار دادیم.

مدیر محصول رامک در ادامه گفت: سرانه مصرف لبنیات بر اساس آمار فائو بر اساس هر شخص ۴۷ کیلوگرم است که سالانه دارد نزول می کند. این درحالی است که آمریکا دارد کمپین گات میلک(Got Milk)  تبلیغ می کند.

به گفته نصیری، اکنون میانگین سرانه مصرف لبنیات در دنیا ۱۵۰ کیلوگرم است.

مدیر تولید محصول کشک پاستوریزه رامک اذعان کرد که در زمینه کشک متاسفانه بخش بزرگی از  گنجینه های ملی و تاریخ ایران نامکتوب مانده است.

وی به نام این محصوص در بخش های مختلف ایران اشاره کرد و افزود: کشک سنگ، تغار، کرمان، رامک واژگان در ارتباط با این محصول است؛ کشک دارای ارزش غذایی بالایی از جمله کلسیم و پروتیین است.

نصیری با بیان اینکه مواد معدنی درون کشک که کلسیم، منیزیم، آهن، سدیم و پتاسیم می باشد، مناسب برای زنان باردار است، عنوان کرد: خواص کشک برای لاغری بدون مواد قندی انرژی مناسب است؛ کشک به لحاظ کلسیم بهترین غذا محسوب می شود.

کشک صرفا نیم درصد تولید لبنیات کشور را دارد

نصیری با بیان اینکه کشک ضد عفونی کننده دستگاه هاضمه است، اعلام کرد: با تمام مزایایی که کشک دارد صرفا نیم درصد تولید لبنیات کشور را دارد.

مدیر محصول رامک ادامه داد: کشک رامک با تیم طرح و توسعه در ابتدا به صورت سنتی و شیشه ای اقدام به تهیه کشک کرد درحالی که کشک سنتی به لحاظ فرایندی تولید متفاوت دارد و محیط مناسبی برای باکتری های مضر می باشد درحالیکه برای استفاده از کشک پاستوریزه رامک نیازی به جوشاندن نیست.

همچنین استاد بخش علوم و صنایع غذایی دانشگاه شیراز گفت: عملکرد کشک سالها پیش در قالب یک کتاب توسط پروفسور تمیم مصری ارایه شد.

به گفته دکتر مهرداد نیاکوثری، ایده خوبی است که در بسته بندی این محصول از پلاستیک پرهیز شود.

وی با بیان اینکه اکنون تحقیقات برای تولید کشک پروبیوتیک در شیراز در حال انجام است، افزود: در کشک ویتامین ب ۳ هم است.

کشک؛ درمان عدم تحمل لاکتوز

نیاکوثری با تصریح اینکه برخی ادعاها درباره کشک خطرناک است، تاکید کرد: در ایران متوجه شدیم برخی مردم عدم تحمل لاکتوز دارند و کشک این خاصیت را ندارد و این افراد می توانند لبنیات و پروتیین مورد نیاز بدن خود را از کشک تامین کنند.

وی با اعلام اینکه کارخانه رامک پیشتاز تولیدات لبنی بوده است، افزود: ما ذایقه می سازیم، زیرا زمانی هیچ کس غیر از پنیر لیقوان نمی خورد در حالی که اینک هیچ کس پنیر لیقوان نمی خورد. استاد بخش علوم و صنایع غذایی دانشگاه شیراز در ادامه گفت: آخرین مقاله در رابطه با کشک در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است که به مقایسه این محصول پرداخته است؛ در برخی از نقاط ایران ترکیبات فیبری به کشک افزوده می کنند زیرا حامل بسیار خوبی است زیرا خوبی کشک این است که با دما ۹۰ درجه مشکلی به هم نمی زند.

نیاکوثری با هشدار اینکه لبنیات سنتی در سطح شهر در حقیقت حامل عنوان «سنتی» هستند و فقط نام سنتی دارند، متذکر شد: در این کارگاه ها و فروشگاه ها، تنها اتفاقی که افتاده کل کارخانه رامک را در ابعاد کوچکتر قرار داده اند.

استاد بخش علوم و صنایع غذایی دانشگاه شیراز از انجام پروژه ای در صنایع غذایی با همکاری اتاق بازرگانی شیراز خبر داد که به بررسی مشکلات میکروبی این شرکت‌های کوچک می پردازند و تیرماه امسال داده های کامل آن در اختیار عموم قرار می گیرد.

سپس، حنان لشکری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سروستان به مصرف این محصول اشاره کرد و گفت: کشک به طور سنتی مورد توجه بیشتری است اما در اثر تابش نور آفتاب کاهش ارزش غذایی می یابد.

وی با بیان اینکه کشک سنتی منبع ویتامین از دست می دهد، افزود: بر اساس تحقیقاتی که شده، رشد میکروبی در محصولات سنتی بیشتر است، اما از سوی مراجع رسمی نظارت نمی شود؛ آمار تقلب محصولات سنتی بالاست.

آلودگی یک کارگاه تولید لبنیات در فارس ۱۰ به توان ۲ است

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سروستان، در یک بررسی آلودگی میکروبی یکی از فرآورده های سنتی 10 به توان 2 یعنی 100، برابر حد مجاز است، بنابراین تولید محصولات سنتی به روش سنتی را تایید نمی کنم.

لشکری با بیان اینکه یکی از دلایل صنعتی شدن لبنیات اهمیت حفظ سلامت مردم است، گفت: متاسفانه یکی از دوغ های معروف سنتی فارس نگهدارنده صنعتی استفاده می کند.

وی در عین حال در خصوص طعم متفاوت محصولات سنتی نسبت به تولید مشابه صنعتی تصریح کرد: می توان طعم سنتی را شبیه سازی کرد،اما هیچ وقت به طعم سنتی واقعی نمی رسیم، زیرا که طعم هر غذا ناشی از سیستم های پیچیده آیی است، به طور مثال تفاوت چربی عامل مهمی است و اغلب فرآورده های سنتی پر چرب هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سروستان به مدیران رامک توصیه کرد که درخصوص بسته بندی در شکل به صورت ظرف سس درآید و درباره طعم از سبزیجات معطر استفاده شود؛ پروژه های متعددی در زمینه استفاده از سبزیجات در لبنیات وجود دارد که می تواند به تنوع محصول بیفزاید.

معاون دانشکده علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی هم در این نشست گفت: علت بوتولیسم(مسمومیت) در کشک سنتی حاصل قبل از مصرف است که عوارض متعددی دارد که در نهایت منجر به خفگی و مرگ خواهد شد.

محمد مظلومی ادامه داد: در کشک های صنعتی و کنترل شده امکان رشد این میکروب وجود ندارد.

وی درباره مصرف کشک در دوره بارداری و درمان پوکی استخوان گفت: در حوزه فناوری کار شده و در حوزه بالینی کار نشده است، اما چون کشک میزان کلسیم بالا دارد و در ۱۰۰ گرم معادل یک لیوان شیراز است دارای ارزش غذایی مناسبی است.

به گفته معاون دانشکده علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در کشک دو دسته پروتیین است که بیش از ۵۰ درصد را پروتیین تشکیل می دهد که هر دو دسته در ورزشکاران مفید است.

کشک در دفع سنگ کلیه موثر است

مظلومی اضافه کرد: کشک دارای کمتر از نیمی از لاکتوز شیر است؛ کشک در دفع سنگ کلیه موثر است و برای کسانی که کلیه سنگ ساز دارند مصرف لبنیات را محدود نمی کنیم.

وی با بیان اینکه لبنیات سنتی چون نظارتی وجود ندارد امکان تقلب بیشتری دارند، تصریح کرد: مخالف دادن مجوز برای کارگاه های لبنیات سنتی بودم اما به دلیل اینکه استانهای همجوار فعالیت می کردند توانستند مجوز اخذ کنند.

به گفته معاون دانشکده علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ۲۸۰ کارگاه تولید لبنیات مجوز گرفتند که خیلی از اینها ورشکسته شدند این در حالیست که شرایطی که کارخانه رامک دارد که تولید محصولات لبنی بر اساس دانش انجام می شود.

سپس دستیار پژوهشی صنایع غذایی دانشگاه شیراز درباره فرایند کپک در لبنیات و آلودگی مواردی متذکر شد و کیفیت شیر در محصول نهایی را مهم ارزیابی کرد و گفت: کارخانه رامک در کیفیت شیر حساسیت به خرج می دهد.

وحید با اقبالی گفت: می توان با باکتری های مفید در محصولات صنعتی طعم محصولات لبنی سنتی را باز آفرینی کنیم.

تولید ۲۰ تن کشک در کارخانه رامک کفاف بازار نیست

این در حالیست که مهندس ابراهیم ترابی معاون کارخانه لبنیات رامک اعلام کرد: تولید رامک ۲۰ تن کشک است که نیاز بازار بیشتر است که در توسعه خط کشک جدی تر خواهیم پرداخت.

وی با بیان اینکه در خصوص نگهدارنده ها ارگانها نظارتی محصولات ما را رصد می کنند، تصریح کرد: یک پروژه تعریف کردیم که ماست سنتی شیرازی تولید کنیم که ماندگاری این ماست ۳۰ روز است.

معاون کارخانه لبنیات رامک عنوان کرد: ۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش کردیم که قابلیت صادرات به کشورهای همسایه دارد.

به گفته ترابی، صادرات محصولات لبنی رامک به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اوراسیا و افغانستان درحال انجام است درحالیکه اکنون کشک رامک به کانادا هم صادر می شود.

به گزارش پیام خبر، شرکت رامک در سال ۱۳۷۴ با تولید پنیر شروع بکار کرد و سال ۱۳۷۷ کشک لیوانی را تولید و عرضه کرد.

 

کد خبر 25592

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید