شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. عکس
سه شنبه, ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۲۹
پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که استفاده از الیاف مصنوعی یا پلاستیکی باعث آسیب به کبد، کلیه و افزایش احتمال بروز سرطان می شود.

به گزارش پیام خبر، عسل ستایش، پژوهشگر پوشاک و مستندساز در ادامه مقاله پوشاک سازگار و ناسازگار با محیط زیست به دیگر نکات این موضوع پرداخته است که در این بخش می خوانید:

الیاف مصنوعی: همان طور که از اسمش پیداست،الیافی هستند که ساخته دست بشر می باشند، و در کارخانه به وسیله مواد شیمیایی تولید می شوند.

این الیاف به دو گونه تقسیم می شوند:

١- الیاف مصنوعی که از نفت گرفته می شوند،شامل: پلی آمیدها، پای استرها ( پارچه هایی که از پلی استر تهیه می شوند سرطان زا می باشند و برای قلب،ریه ها،کبد و پوست مضر می باشند.)، پلی اکریلونیتریل ها.

٢- الیافی هستند که به وسیله انسان دوباره تهیه می شوند و بازیافتی می باشند، شامل:

ویسکوز: از نظر ظاهر شبیه به ابریشم است اما در برابر رطوبت مقاومتی ندارند،(ابریشم مصنوعی هم نام دارد)

ریون: از الیاف سلولزی تشکیل می شود که شبیه به ابریشم است.

دیگر الیاف مصنوعی: استات سلولز، اکریلیک، پلی پروپیلن، پلی آمید( نایلون )، پلی وینیل الکل، پلی اتیلن.

* شاید تا به حال اسم محصولات " تراریخته " به گوشتان خورده باشد!

وقتی می خواهند خصوصیات طبیعی یک چیز را تغییر دهند یا بهبود بخشند در آن محصول دستکاری می کنند؛ که متاسفانه برای منافع خود با جان انسان ها بازی می کنند؛

خب، نقش تراریخته در پارچه ها چیست؟! شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از چروک شدن پارچه یا لباس هایتان، آب رفتن، کش آمدن با شُل شدن، تغییر رنگ، پرزدار شدن و با تغییر بافت لباس هایتان گِله مندید؛ این مشخصات و خصوصیات الیاف طبیعی می باشند. اما وقتی برای جلوگیری از مواردی که ذکر شد در پارچه دستکاری می شود، این الیاف مصنوعی است؛ و پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که استفاده از الیاف مصنوعی یا پلاستیکی باعث آسیب به کبد،کلیه و افزایش احتمال بروز سرطان می شود.

ماده ای در پارچه های مصنوعی به کار می رود به نام تفلون که جهت مقاومت پارچه در برابر چین و چروک،لکه و دوام پارچه استفاده می شود. همچنین مواد مصنوعی مانند اکریلیک،نایلون،پلی استر و مواد شیمیایی پلاستیکی دیگر به سبب خاصین عایق بودن باعث تولید گرما هنگام پوشیدن لباس می شود. بسیاری از نشانه های نامنظم و مبهم مانند تهوع، سر درد، جوش، تاول، کهیر و یا سوزش پوست از علائم اساسی استفاده از پارچه های مصنوعی می باشند؛ که گاه تا مرحله بستری شدن فرد در بیمارستان برای بهبود انجام می گردد.

الیاف مصنوعی به دلیل این که برای فروشندگان ارزان تر در می آید، در اکثر موارد مانند لباس ها، کیف و کفش، رو تختی،ملافه ها استفاده می شود. پس سعی کنید خودتان پارچه و لباس مورد نظرتان را انتخاب کنید و یا بدوزید.

هر کدام از ما به عنوان مصرف کننده پوشاک سهم مهمی برای حفظ محیط زیستمان داریم؛ پس:

- در خرید لباس دقت کنید

- از پوشاک تهیه شده با الیاف طبیعی استفاده کنید

- در صورت نیاز خرید کنید و از خرید پوشاکی که به آن احتیاج ندارید صرف نظر کنید

- لباس هایی که نمی خواهید و یا کمد شما را اشغال کرده، با حفظ موارد بهداشتی به دیگران هدیه کنید

- از دوستانی که در زمینه طراحی مُد و پوشاک فعالیت دارند بخواهید تا ایده های جدیدی برای تغییر و استفاده از لباس های قدیمی تان بدهد؛ یکی از این موارد نقاشی کشیدن روی لباس و یا تکه دوزی است

- اگر لباس های شما شامل هیچ کدام از این موارد نبود پس خلاقیتتان را به کار بیندازید و از آن برای کارهای دیگر استفاده کنید و سعی کنید حتی الامکان از دور ریختن شان جلوگیری کنید.

* پس سعی کنید با نخریدن لباس هایی که با الیاف مصنوعی تهیه می شوند به سلامت خود و محیط زیست کمک کنید زیرا این الیاف صدها سال روی خاک باقی می ماند و خاک را آلوده می کند؛ و نه تنها دور ریختن این الیاف دردسر ساز است بلکه تهیه و تولید آن هم به منابع آبی و خاکی ما ضربه می زند.

بهتر است بدانید: در ١٥ سال اخیر استفاده از مواد مصنوعی در لباس دو برابر شده است که برای تولید آن مقدار زیادی انرژی حاصل از سوزاندن نفت خام لازم است که باعث آزاد شدن گازهای گلخانه ای می شود.

 

کد خبر 26159

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید