پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
یکشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ۱۹:۳۳
زمان مطالعه: 2 دقیقه
استاد توتونچی از مس‌گران پیشکسوت این هنر اصیل است که ضرب دلنواز چکش بر مس را همچنان در بازار وکیل شیراز زنده نگه داشته است.

به گزارش پیام خبر، استاد هاشم توتونچی

همواره به آموزش این هنر به جوانان علاقه داشته و دارد و چند سال قبل که به حجره‌اش رفتم همواره بر انتقال این هنر به نسل جدید تاکید داشت. امروز موفق شدیم با یک هنرجوی موفق که مس‌گری را از دوره مقدماتی تا پیشرفته نزد استاد آموخته است و اکنون در حجره وی به نقش ‌آفرینی می‌پردازد به گفتگو بنشینیم.

فارس: خودتان را معرفی کنید و از علاقه خود به هنر صنایع دستی بگویید؟

سمیه راستی شیرازی 26 ساله هستم که از 9 سالگی به هنر و آموختن هنر روی آوردم و از آنجا که به تلویزیون و فضای مجازی علاقه چندانی نداشتم 35 رشته هنری آموختم. اکنون در مس‌گری گلیم بافی، انواع عروسک‌سازی بافتنی خز، خمیری، معرق، ملیله بافی، گل‌سازی، پرورش گل و ... تبحر دارم.

 چه شد که مس‌گری را آموختید؟

از سال 92 نزد استاد توتونچی و کلاس‌هایی که متاسفانه مورد حمایت سازمانی قرار نمی‌گرفت به آموختن هنر اصیل مس‌گری پرداختم و تنها هنرجویی بودم که موفق شدم از دوره مقدماتی تا فوق پیشرفته را در این رشته بیاموزم.

اکنون مشغول به کار هستید؟

علاقه و پیشرفت من باعث شد تا استاد توتونچی به من یک قلم‌زنی نوآورانه سوزنی و سخت را نیز آموزش دهد و قلم‌زنی آنها را که ظریف و بدون استفاده از قیر است به من بسپارد.

در حال حاضر از چه مهارت‌هایی در هنر مس‌گری برخوردار هستید؟

راستی: برش‌کاری، قلم‌زنی، جوشکاری، طراحی و ... را به شکل مطلوبی می‌توانم انجام دهم و 150 اثر هنری را که همگی فاخر هستند و بر روی مس با دقت و ظرافت به انجام رسیده‌اند در حجره استاد به معرض نمایش و فروش گذاشته‌ایم.

کدامیک از کارهای خود را بیشتر دوست دارید؟

به پاس هنری که استاد توتونچی به من ارایه داد، تندیسی برای وی از مس ساخته‌ام که آن را بیش از سایر کارهایی که برش زده و طراحی و قلم‌زنی کردم دوست دارم.

در حوزه مس‌گری هم عنوانی به خود اختصاص داده‌اید؟

در سال 98 به عنوان تنها بانوی مس‌گر کشور معرفی شدم.

 

کد خبر 26944

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید