پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
پنج شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۸ ۰۳:۵۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه

کارگردان مستند میدان جوانان(سابق):

فیلمی کاملا صنفی ساختم/جامعه روزنامه نگاری نحیف شده

کارگردان مستند میدان جوانان(سابق)، گفت: من فیلم سیاسی نساختم و کاملا صنفی ساختم.
به گزارش پیام خبر، مینا اکبری شامگاه چهارشنبه در نشست نقد و بررسی فیلم مستند میدان جوانان (سابق) که در پردیس سینمایی گلستان برگزار شد، در پاسخ به این پرسش علی آذری منتقد مجری درباره نگاه ژورنالیستی به موضوع فیلم گفت: من حتی اگر فیلم هم بسازم، روزنامه نگارم و حاصل نگاهی است که از کار روزنامه نگاری می آید.
کارگردان و پژوهشگر این مستند با بیان اینکه این کار روزنامه نگاری است و مانند یک گزارش تیتر ، لید و... دارد، افزود: شاید اگر استیل روزنامه نگاری نداشت نمی توانست مخاطب را راضی کند.
اکبری با بیان اینکه بیش از ۳ سال وقت صرف پژوهش و ساخت این فیلم شد افزود: لحظه های آن تداعی زیست ماست؛ میدان جوانان یک میدان ساده نیست و میدانی است که لحظاتی پر التهاب را در آن گذراندیم.
این بانوی روزنامه نگار تصریح کرد: برای ما آن دوره کار روزنامه نگاری مهم بود.
وی درباره لحن انتقادی این مستند پیرامون روزنامه نگاری گفت: بپذیریم که اساس نگاه ژورنالیستی منتقدانه است.
اکبری در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: تا قبل از روزنامه جامعه، روزنامه نگاران ارج و قرب نداشتند؛ برای اولین بار در روزنامه جامعه نام و عکس روزنامه نگار درج شد.
کارگردان فیلم میدان جوانان(سابق) ادامه داد: روزنامه نگاران ارج و قربی پیدا کردند که پیش از آن نبود زیرا روزنامه ای نبود؛ آن زمان همه احساس می کردیم وقتی مطلبی می نویسیم خیلی ها آنرا می بینند.
وی در مطرح شدن اینکه جامعه روزنامه نگاری نحیف شده است، گفت: جریان مالی در این مورد قطعا موثر است.
وی با این حال بیان کرد: یک امید آن زمان به رغم اتفاقات تلخ وجود داشت که از ما یک مبارز ساخت.
اکبری تصریح کرد: تاثیر نداشتن روزنامه نگاری اکنون حاصل عدم اعتماد مردم به روزنامه هاست، گرچه فضای مجازی تحلیل ندارد و فقط حاوی خبر است؛ همه چیز هم فضای مجازی نیست.
وی در ادامه به پرسش های حاضران پرداخت و گفت: پایان فیلم را با امید سعی کردم باشد؛ مهم این است که ریشه ها خشکیده نمی شود و کار روزنامه نگاری ادامه می یابد.
اکبری درباره ممیزی این فیلم گفت: خیلی از مدیران سینمایی کمک کردند روند اکران عمومی آن تسهیل شود که جا دارد از مدیران سینمایی تشکر کنم.
وی یادآور شد: من فیلم را سیاسی نساختم و کاملا صنفی ساختم.
این کارگردان ۴۰ ساله عنوان کرد: ناچار بودم در 68 دقیقه تمام تحولات و بحران های دوره اصلاحات را مرور کنم.
وی با این حال ادامه داد: وجه روزنامه نگاری کاراکترهای فیلم برایم مهم بود و تمام اتفاقاتی که در فیلم می بینید صرفا بر اساس نگاه صنفی نه سیاسی است.
کارگردان مستند میدان جوانان با بیان اینکه دو دسته در این فیلم نمود ندارند؛ آن دسته که از دنیا رفتند و آنها که در بند هستند، افزود: زمانی که فیلم را می ساختم به این فکر نکردم که برای مخاطب صرفا روزنامه نگار بسازم و تلاش کردم یک روایت شخصی ثبت شود.
این روزنامه نگار با انتقاد از اینکه هیچ آرشیوی از تحریریه و روزنامه نگاری ایران وجود ندارد، گفت: این که ما ثبت شویم دغدغه مهم تری بود زیرا تاریخ در آلبوم های خانگی است.
اکبری اظهار کرد: بهار مطبوعات یک تحول بزرگ در جامعه بود که مطبوعات هم با آن همراه بودند؛ معتقدم این امید باید برگردد.
وی با تصریح اینکه مسئله اصلی این فیلم این بود که فرهنگ قربانی سیاست شد، در پاسخ به اینکه آیا فیلمسازی را ادامه می دهد، گفت: مطمئنا به تحریریه بر نمی گردم و بستگی به این دارد که پژوهش ام درباره سینما به کجا بینجامد تا سینما را ادامه دهم.
میدان جوانان سابق مستندی به شیوه روایت شخصی پیرامون روزنامه های موسوم به دوم خرداد می باشد که در گروه هنر و تجربه به نمایش در آمده است.

 

کد خبر 27509

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید