شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. استان ها
پنج شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۸ ۱۷:۲۷
زمان مطالعه: 6 دقیقه

یک گردهمایی برای احقاق حقوق معلولان

تاکید بر مناسب‌سازی برای معلولان

گردهمایی اعضای انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس با حضور مسوولان و مدیران بهزیستی و اداره کل میراث فرهنگی فارس برگزارشد.

در این گردهمایی که عصر 5 تیرماه در هتل شیراز برگزار شد،  از فعالان این انجمن، مدیریت این هتل، و خیران نیز تجلیل به عمل آمد:

رئییس انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگران معلولان پارس ضمن خوشامدگویی و تشکر از هتل بزرگ شیراز و تقدیر از زحماتی که در حمایت از معلولان انجام شده است، عنوان کرد: افزایش شادابی و طراوت و امید و بالندگی از اهداف اصلی این انجمن برای معلولان و سالمندان است.

سعید فانی ادامه داد: در برنامه‌های خود همواره سعی بر آن داشته‌ایم که فرهنگ خدمت و برنامه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و گردشگری را به ویزه با در نظر گرفتن زیرساخت لازم و مناسب سازی برای معلولان گسترش بخشیم.

وی اضافه کرد: با ایجاد زمینه مناسب برای حضور معلولان در سطح جامعه، همچنین پدیده معلولیت بیشتر شناخته می‌شود و نخبگان هنری و ... از میان این معلولان بهتر شناخته می‌شوند.

فانی با تاکید بر اهمیت توانبخشی آموزشی برای معلولان اظهار کرد: باید از حضور خلاقانه معلولان در فعالیت‌های علمی، فرهنگی، گردشگری و ... استفاده شود و دفاتر خدمات مسافرتی نیز با در نظر گرفتن اهمیت مناسب‌سازی در تعریف تورهای خود رفاه و امکان حضور معلولان را نیز در نظر بگیرند.

بستر مناسب

مسوول توانبخشی مدیریت بهزیستی شهرستان شیراز در این نشست با تاکید بر نیاز معلولان به بستر مناسب در حمل و نقل گفت: تاکسی و اتوبوس مناسب برای معلولان در سفرهای درون و برون شهری نیاز اولیه برای معلولان است.

الهه رستگار افزود: وقتی از مناسب‌سازی صحبت می‌شود باید از وسیله نقلیه تا هتل و غیره به گونه‌ای باشد که استفاده معلولان از این خدمات تسهیل شود و امکان‌پذیر باشد.

وی تاکید کرد: از اهداف توانبخشی، توانمندی است که تنها با حضور معلولان در جامعه محقق می‌شود و مطالبه‌گری در تشکل‌ها و سازمان‌های حامی معلولان زمینه این توانمندی را فراهم می‌کند.

رستگار با اشاره به نقش شهرداری‌ها و میراث فرهنگی در امر مناسب‌سازی برای معلولان عنوان کرد: بهزیستی به عنوان دبیر امر مناسب‌سازی به همکاری تمام مسوولان و سازمان‌ها نیاز دارد.

مسوول توانبخشی مدیریت بهزیستی شهرستان شیراز معتقد است: باید در برنامه‌های این حوزه نقش معلولان پررنگ باشد و در حوزه‌ای همچون حمل و نقل شهری باید حضور معلولان به صورت ملموس در جامعه  دیده شود.

رستگار با تقدیر از سازمان‌ها، مسوولان و نهادهایی که در احقاق حقوق معلولان در تلاش هستند، اظهار کرد: عشق به همنوع دلیل این حمایت‌هاست و اکنون در صدد هستیم تا با کمک این عزیزان در حوزه گردشگری برای معلولان تسهیلاتی فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: در برخی از اماکن گردشگری استان، حداقل مناسب‌سازی برای ورود معلولان وجود ندارد که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی فارس و سایر تشکل‌ها در پی مناسب‌سازی این اماکن هستیم که در پذیرش گردشگران معلول نیز نقش موثری خواهد داشت.

گردشگری حق معلولان

رئیس هیات فرهنگی، مذهبی معلولان فارس با تاکید بر بهره‌بندی از زیرساخت‌های گردشگری به عنوان حقی برای معلولان بیان کرد: حرکت ما در شیراز برای تامین این زیرساخت‌ها کند است.

عباس عباسی ادامه داد: این در حالیست که در عراق برای دسترسی معلولان به خدمات گردشگری تسهیلات مطلوب و با سرعت بالا اعمال شده است.

وی با اشاره به سیر معکوس در برخی حوزه‌هایی که برای معلولان تسهیلات در نظر گرفته شده بود، گفت: بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی قبلا برای معلولان رایگان بود که برداشته شد.

عباسی باور دارد: در نظر گرفتن مجوزهای دوره‌ای و گروهی برای بهره‌مندی معلولان از خدمات شهری و گردشگری، کافی نیست و باید از حالت موقت به عنوان حقوقی پایدار برای معلولان به حالت دائمی در بیاید.

وی افزود: مطالبه‌گری برای حقوق معلولان باید از جلسات محدود و سربسته به بطن جامعه و حالت عمومی تبدیل شود و صدای معلولان برای تحقق خواسته‌ها و نیازهایشان با زبان خوش به گوش همگان برسد.

فرصتی برای معلولان

رئیس انجمن فرهنگی و ورزشی معلولان شیراز نیز با تاکید بر اهمیت فعالیت و ذات وجودی انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس گفت: هر چه جلساتی از این دست بیشتر برگزار شود، مشکلات معلولان بیشتر نمایان می‌شود و مسوولان نیز برای برنامه‌ریزی و اختصاص اعتبارات بیشتر ورود می‌کنند.

امرالله دهقان ادامه داد: بحث مناسب‌سازی دامنه گسترده‌ای دارد و از کوچکترین مسیرهای شهری تا اماکن گردشگری، ورزشی و ... را در برمی‌گیرد که تامین آن باعث حضور معلول در جامعه و دوری از انزوای او می‌شود.

وی با تقدیر از بهزیستی شهرستان شیراز در پیگیری مطالبات معلولان به ویژه در حوزه مناسب‌سازی عنوان کرد: امروز که مدیریت بهزیستی شهرستان شیراز، حمید آزرمی برای شرکت در جلسه حضور نداشت و مدیر روابط عمومی مجموعه را به عنوان نماینده خود به نشست فرستاد، نماد عینی این پیگیری‌هاست.

مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس

عضو هیات مدیره انجمن معلولان شیراز و مشاور مناسب‌سازی با تشکر از حضور نمایندگان مدیریت بهزیستی شیراز و سایر مسوولان در این جلسه گفت: اتحاد و همدلی مسوولان در تحقق نیاز و حقوق معلولان حایز اهمیت است و باید تا حد امکان از انجام موازی‌کاری با برگزاری جلسات هم‌اندیشی مستمر، اجتناب ورزید.

حمزه گوهری افزود: بر اساس پیگیری‌های انجام شده قرار است تا پایان امسال تمام ایستگاه‌های اتوبوس در شیراز برای معلولان مورد مناسب‌سازی قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: هر راننده اتوبوسی که به هر دلیلی از سوار کردن معلولان با استفاده از رمپ و ... خودداری کند نیز موظف به شرکت 6 ماهه در کلاس‌های آموزشی است تا تمامی رانندگان بدانند که خدمات‌رسانی به معلولان یک وظیفه عمومی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز در این نشست، مدیر روابط عمومی مدیریت شهرستان شیراز( محمدرضا جعفری)، رئیس انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس( فانی) و یکی از خیران فعال در حمایت از معلولان ( گلچینی) اظهارات و اهداف خود را در مورد اهداف اطلاع‌رسانی در مورد نیاز معلولان به جامعه و پیگیری مطالبات این قشر آسیب‌پذیر به تفضیل مطالب جامعی ارایه کردند.

 

کد خبر 27511

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید