ناصر بهزاد اظهار کرد: «در یک سال گذشته، بیش از ۶۵۰ کالای جدید ایرانی به سبد مصرفی مردم عراق وارد شده که با بهرهگیری از تبلیغات دیداری در شبکههای متنوع تلویزیونی عراق میتوان بستر مناسبی برای افزایش ضریب نفوذ در بازار و بهرهگیری از همکاری شرکتهای عراقی برای تقویت تولیدات مشترک فراهم کرد.» وی دیدار با رییس اتحادیه رادیو و تلویزیونهای عراق را مثبت ارزیابی کرد و افزود: «در این دیدار پیشنهاد ایجاد اولین کارگزاری رسمی برای تبلیغات کالاها و برندهای صادراتی ایران در عراق به منظور بهرهبرداری از ۱۲۰ شبکه رادیو و تلویزیون عراق مطرح و ضمن تفاهم اولیه مقرر شد برنامه اجرایی مدونی برای همکاریهای این بخش تنظیم و ارائه شود.» بهزاد با تاکید بر اینکه تحقق این امر تاثیر بهسزایی در توسعه بازار محصولات با کیفیت و برندهای نمونه صادراتی کشورمان دارد، گفت: «تبلیغات عامل مهم برای ترویج و توسعه فروش کالا است و بر این اساس، علاوه بر تبلیغات از طریق شبکههای مختلف صوتی و تصویری، استفاده مؤثر از تبلیغات چاپی، تبلیغات در شبکههای اجتماعی، ارائه شوروم، ایجاد کمپینهای تبلیغاتی، استقرار پلتفرمهای تبلیغی و سمینارهای اطلاعرسانی با استفاده از روشهای جذاب موجب تسهیل و تثبیت کالای ایران در عراق خواهد بود.» حمید الحسینی، رییس اتحادیه رادیو و تلویزیونهای عراق نیز با اعلام آمادگی برای انجام همکاریهای لازم برای ارتقای آگاهی مخاطبین عراقی به منظور شناخت کیفیت و تنوع کالاهای ایرانی اظهار کرد: «تبلیغات در کنار شرایط دسترسی آسان و مداوم به کالای مورد نیاز، شرط اصلی ماندگاری در بازار عراق است و توسعه فعالیتهای تجاری با رویکرد همکاری مشترک بر اساس نیاز مردم، افق مناسبی از تعاملات اقتصادی دو کشور را رقم خواهد زد.» این در شرایطی است که در روزهای اخیر خبرهایی در خصوص ممنوعیت ورود برخی کالاها به عراق عنوان شده است. مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در این خصوص با بیان اینکه این محدودیت مخصوص ایران نیست و مربوط به تغییر رویکرد عراق است گفت: «ممنوعیت واردات برخی کالاها همچون انواع نمک خوراکی و ماکارونی به عراق منحصر به ایران نبوده و برای تمامی کشورهای صادرکننده به عراق وضع شده است.» مسعود کمالی اردکانی افزود: «تصمیمات مرتبط با ممنوعیت ورود کالاها به عراق در وزارت صنایع یا کشاورزی این کشور بررسی میشود و با توجه به آمارهای سالیانه تولیدات داخلی عراق، اگر تولید کالایی پاسخگوی نیاز داخلی این کشور باشد ممنوعیت ورود آن از جانب نخست وزیر عراق ابلاغ میشود.» وی بیان کرد: «رویکرد عراق از تجارت صرف به تولید تغییر کرده و صادرکنندگان ایرانی برای حفظ این بازار نسبت به برنامهریزیهای دیگری همچون ایجاد کارخانه در عراق یا تولید مشترک اقدام کنند.» مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: «مصالح ساختمانی و کاشی و سرامیک محدودیتی برای صادرات به عراق ندارند.»