پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
سه شنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۸ ۲۳:۲۵
زمان مطالعه: 7 دقیقه
وزارت بهداشت و درمان با آنکه در دولت‌های مختلف، وزرای پاکدست و اخلاقی کم نداشته است، اما همواره، «هیاهوی فساد» هم در داخل وزارتخانه و هم از جانب مجلس و دانشگاه و فعالان این حوزه بلند بوده است. کمتر وزیری در دولت‌های حال و گذشته می‌توان پیدا کرد که به نوعی از واژه «مافیا» برای فعالیت‌های پزشکی و پیراپزشکی و حوزه دارو استفاده نکرده باشد. کمتر وزیری نیز می‌توان یافت که پس از رسیدن به صدارت در این وزارتخانه، سیستم قبلی را ننواخته باشد.
به گزارش پیام خبر، نظام پزشکی در یونان قدیم و در پزشکی ابن سینا، نظامی مبتنی بر خدمت پزشک برای نجات جان آدمیان با کمترین جیره و مواجب یا نظامی بدون رابطه مالی بین بیمار و پزشک بوده است، چیزی که با توسعه بیمه‌ها هم اکنون در برخی کشورهای پیشرفته دنبال می‌شود، اما در ایران نام پزشکی و مطب دکتر و بیمارستان، بیمار را به یاد کارتل‌های بزرگ تجارت و داد و ستد پول می‌اندازد. دیروز نمکی وزیر بهداشت با طرح فسادهای گسترده در وزارت بهداشت، نمک جدیدی بر زخم درمان نشده بهداشت و درمان کشور پاشید.
در وزارت بهداشت چه خبر است؟! اظهارات سعید نمکی وزیر تازه نفس بهداشت حاکی است که باندهای فساد و رانت و مافیاهای قدرتمندی در بدنه دولت و این وزارتخانه نفوذ کرده‌اند! روز گذشته نمکی به فراکسیون ولایی مجلس رفته بود تا از فسادها و رانت‌هایی بگوید که در وزارت بهداشت لانه کرده‌اند.
وی برای بار چندم کانون این فساد را هیئت امنای ارزی و سازمان غذا و دارو دانست. به گفته نمکی در کنار سازمان غذا و دارو سامانه‌ای درست کرده بودند که سرور آن در خارج قرار داشت و تنها افراد معدودی به اطلاعات آن دسترسی داشتند. علاوه بر این یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی رفته و هنوز دقیقاً معلوم نیست چه کسی آن را برده و چه چیزی آورده و به چه کسانی داده است!
در این هیاهو همچنین به فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی در نظام پزشکی اشاره شد؛ نکته‌ای که سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی آن را از قول نمکی نقل کرد، اما ساعتی بعد مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت این نقل قول را تکذیب کرد! وزیر بهداشت جدید دولت دوازدهم در حالی از وجود فساد گسترده در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و وجود مافیای ۸۰ میلیارد تومانی رسانه‌ای علیه خود سخن می‌گوید که همزمان با این هیاهوها برخی‌ها در فضای مجازی و علیه شخص وزیر داستان یک شرکت داروسازی متخلف را بازگو کردند که اسناد نشان می‌دهد این شرکت جمع‌آوری داروی فشار خون مشکل‌دار را شش ماه به تاخیر انداخته است.
طرح تحول سلامت و هزینه‌های سرسام آورش مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و چهره‌های نظام سلامت همچون مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت اصلاحات بوده و است، اما این طرح پیشانی دولت یازدهم و برگ برنده رئیس‌جمهور برای موفقیت در انتخابات بود. با پایان انتخابات، اما سیاست‌های دولت هم تغییر کرد و برای تغییر سیاست‌ها در درجه نخست باید طرح تحول با تمام هزینه‌هایش جمع می‌شد. برای این کار هم لازم بود تا وزیر تغییر کند. سعید نمکی وزیر بهداشت جدید با انتقاد از طرح پنج ساله دولت رای اعتماد مجلس را گرفت. اظهارات نمکی از همان ابتدا شاهد بر تخلفاتی گسترده در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بود؛ تخلفاتی که کوچک‌ترین آن‌ها فقدان منطق اقتصادی طرح تحول سلامت بود. نخستین افشاگری‌های نمکی در حوزه پرحاشیه غذا و دارو متمرکز شد و از رانت و فساد و امضاهای طلایی در این سازمان خبر داد. نکته قابل تامل، اما این است که وزارت نمکی در وزارت بهداشت به حاشیه‌هایی پیرامون خودش هم گره خورده است.
حاشیه‌های نمکی حاشیه از همان روزهای نخست با سعید نمکی دومین وزیر بهداشت دولت دوازدهم همراه بود. استعفای پرحاشیه سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی و اختلافات درونی میان وزیر بهداشت سابق و محمد باقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه که منجر به استعفای هاشمی شد نخستین حاشیه نمکی بود. بعد از استعفای هاشمی دکتر روحانی نه فقط با پذیرش استعفای وی که با انتخاب وزیر بهداشت بعدی کابینه‌اش نشان داد حق را به معاون خود داده است. وزیر بهداشت تازه دولت دوازدهم معاون نوبخت معاون رئیس‌جمهور بود.
این حاشیه‌ها با لغو یک باره جلسه تودیع و معارفه وزرای بهداشت قدیمی و جدید ادامه یافت و رئیس‌جمهور حاضر نشد برای وزیری که طرحش پیشانی دولت وی به شمار می‌آمد لااقل مراسم تودیع برگزار کند، اما این پایان حاشیه‌ها نبود.
پشت پرده امضاهای طلایی حاشیه‌های بعدی وزارت بهداشت درباره یک شرکت داروسازی بود. گفته می‌شود مدیر عامل شرکت داروسازی اکتوور درگیر مباحث حقوقی است و بنا بر خبر منتشره در سایت «ایران خبر» این فرد مدتی در بازداشت هم بوده است. صرف نظر از این مسئله شرکت داروسازی اکتوور داروی ضدفشار خون لوزارتان تهیه شده از مواد اولیه شرکت هندی را که به دلیل سرطان‌زا بودن باید جمع آوری می‌شد با شش ماه تاخیر انجام داد و به رغم اظهارات سخنگوی سازمان غذا و دارو و اطلاعیه این شرکت خبر مربوط به FDA نشان می‌دهد ریکال لوزارتان حاوی ماده مؤثر تولیدی شرکت هندی Hetero، اسفند سال گذشته اعلام شده بود. از سوی دیگر طرح ماجرای امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو در حالی است که بنا به تاکید عباس کبریایی‌زاده نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، شواهد و قرائن آنچه منجر به پدیده «امضاهای طلایی» در حوزه دارو شده است و پیداکردن صاحبان این امضاها برای وزارت بهداشت، خیلی سخت نیست! حتی طرح ملی پایش فشار خون هم برای وزیر با حواشی خاصی همراه بود؛ حاشیه‌هایی از جنس هزینه‌های میلیاردی برای فروش دستگاه فشار خون به مراکز درمانی!
گم شدن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار با تمام اینها، اما جلسه روز گذشته وزیر بهداشت با فراکسیون ولایی مجلس پر از افشاگری بود. وزیر بهداشت از مافیای رسانه‌ای گفت که حاضر است برای تخریب وی تا ۲۰ میلیون تومان برای هر توئیت علیه وی خرج کند!
نمکی روز گذشته تاکید کرد: «از قرار موثق شبکه رانت و فساد اقتصادی بین برخی افراد و شبکه‌های مجازی هزینه میلیاردی می‌کنند که مثلاً بنده و وزارت بهداشت را تخریب کنند، ۲۰میلیون تومان برای هر توئیت علیه نمکی خرج می‌کنند، این پول‌ها از کجا آمده است؟» وی که ظرفیت رسانه‌ها را خوب می‌شناسد سخنرانی‌اش در فراکسیون ولایی را به صورت زنده در صفحه اینستاگرامش پخش کرد.
وزیر بهداشت از تحمل جوی سنگین و تهدید خانواده‌اش از سوی شبکه رانت و فساد گفت. به گفته وی در کنار سازمان غذا و دارو سامانه‌ای درست کرده بودند که سرور آن در خارج قرار داشت و تنها افراد معدودی به اطلاعات آن دسترسی داشتند. یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی رفته و هنوز دقیقاً معلوم نیست چه کسی برده و چه چیزی آورده و به چه کسانی داده است! وی با تاکید دوباره بر کانون‌های فساد در وزارت بهداشت یعنی هیئت امنای ارزی و سازمان غذا و دارو از فسادی سازمان‌یافته در دارو و تجهیزات پزشکی و حتی برخی شرکت‌های وابسته به وزارت بهداشت گفت و تاکید کرد: «بسیاری از این شرکت‌های وابسته به هیئت امنای ارزی هر یک به نوعی مشکل دارند.» نمکی اصرار دارد جریانی از بیرون وزارت بهداشت هدایت می‌شود و عده‌ای را تطمیع می‌کند. وی تصریح کرد: «بنده در سرازیری عمر خود هستم و البته از پیگیری، شناسایی و افشاگری علیه این شبکه رانت و فساد عقب نشینی نمی‌کنم.»
فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی که تکذیب شد! در میان صحبت‌های وزیر بهداشت ردپای فساد ۵۰ میلیارد تومانی در سازمان نظام پزشکی هم دیده می‌شود؛ ماجرایی که نقوی‌حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به نقل از نمکی گفت، اما ساعتی بعد کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت این بخش از نقل قول آقای سخنگو را تکذیب کرد و گفت: «عبارت «۵۰ هزار میلیارد تومان فساد در نظام پزشکی» به نقل از وزیر محترم بهداشت در نشست با فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی که در مصاحبه آقای نقوی حسینی آمده، به هیچ‌وجه در صحبت‌های وزیر بهداشت نبوده و اساساً ایشان هیچ مطلبی با عنوان فساد ۵۰هزار میلیارد تومانی یا فساد در نظام پزشکی اظهار نکرده‌اند و خبر اظهارات ایشان در رسانه‌ها مؤید این مطلب است.»

 

کد خبر 28649

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید