جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. استان ها
سه شنبه, ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۵۸
زمان مطالعه: 5 دقیقه
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک شیراز، مشارکت مشاوران املاک و انصاف مالکان را بهترین راه حل کنترل گرانی اجاره خانه دانست.

به گزارش پیام خبر، گرانی مشکلی است که امروز بر ابعاد مختلف زندگی سایه افکنده است و از تامین مسکن در خرید و اجاره تا تامین خرج و مخارج خانه تا ثبت نام فرزندان در مدرسه و ... به خانواده‌ها فشار می‌آورد. در این میان افرادی که برای زندگی نیاز به اجاره مسکن هستند با گرانی شوک‌آوری مواجه شده‌اند که تامین مکانی برای زندگی را برایشان بسیار دشوار کرده است.

گرانی نجومی

احمدرضا یاوری،‌ مرد جوانی که با داشتن 2 فرزند مستاجر است با گلایه از وضعیتی که در حوزه اجاره خانه با آن مواجه شده است، می‌گوید: تا سال قبل هم برای تمدید خانه‌ای که در آن سکونت دارم، صاحبخانه با اضافه کردن حدود یکصد تا 150 هزار تومان قولنامه را برای ادامه اجاره ملکش با من تمدید می‌کرد.

وی ادامه می‌دهد: اما امسال، صاحبخانه از چهارماه قبل از اتمام قرارداد اعلام کرد که 600 هزار تومان افزایش اجاره ماهیانه در نظر گرفته است.

وی اضافه می‌کند: تامین این مقدار اضافه شده برای من که یک کارمند هستم و باید خرج خانه، مدرسه رفتن بچه‌ها و ... را تامین کنم واقعا غیرممکن است.

یاوری با اشاره به تلاش‌هایی که به امید پیدا کردن مسکن مناسب در سه ماه اخیر در پیش گرفته است، عنوان می‌کند: به هر نقطه از شیراز مراجعه کردم تقریبا با همین اجاره‌های بالا مواجه شدم و بدتر از همه اینکه بسیاری از آپارتمان‌هایی که برای بازدید رفتم وضعیت و امکانات مناسبی در مقایسه با اجاره در نظر گرفته شده نداشتند.

این مرد جوان می‌افزاید: وقتی به برخی املاک گله می‌کنم که چرا قیمت‌ها تا این حد نجومی و غیرمنطقی است، ارایه قیمت توسط مالکان را دلیل این وضعیت عنوان می‌کنند و اغلب مشاوران املاک در متقاعد کردن مالک برای کاهش قیمت موفقیت چندانی حاصل نمی‌کنند.

اجاره مسکن

ورود مشاوران املاک

علی رغم وجود این وضعیت با همکاری اتحادیه صنف مشاوران املاک شیراز و واحدهای مشاور املاک در نقاط مختلف شهر، سعی در کنترل نرخ اجاره بهاء شده است، به این ترتیب در برخی از این واحدها پوسترهایی با این مضمون که «از رهن و اجاره دادن ملک‌های با قیمت نامتعارف و خارج از توان مردم معذوریم» نصب شده است که قطعا بر این روندهای نجومی و غیرمنطقی اجاره پیشنهادی از سوی مالکان اثرگذار خواهد بود.

موسی زمان پور، مالک یک مجتمع سه واحدی در خیابان پاسداران با ذکر اینکه با قیمت پیشنهادی او از سوی یکی از مشاورین املاک در همین حوالی موافقت نشده است، بیان می‌کند: برای هر یک از واحدها قیمت 50 میلیون ودیعه و 2 میلیون تومان اجاره ماهانه در نظر گرفته‌ام.

زمان‌پور می‌افزاید: اما با مراجعه به یک مشاوره املاک در نزدیکی خانه‌ام این قیمت بسیار زیاد و خارج از توان مستاجر اعلام شد و در صورتی حاضر به اجاره دادن ملک من شدند که قیمت را کاهش بدهم.

وی با اشاره به اینکه برای خالی نماندن این سه واحد مسکونی قصد دارد در تصمیمش تجدید نظر کند، می‌گوید: با این وضعیت اگر مراکز دیگر مشاوره املاک نیز با این قیمت نتوانند و نخواهند که ملک مرا اجاره بدهند قطعا باید قیمت را کاهش بدهم.

کمک شهروندان به یکدیگر

«محمد قاسم تابنده‌ماه»، با اشاره به وضعیت گرانی تکان‌دهنده که بر بازار املاک سایه افکنده است اظهار می‌کند: گرانی در تمام حوزه‎‌ها به مردم فشار می‌آورد و زندگی را سخت کرده است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک شیراز ادامه می‌دهد: متاسفانه یکی از دلایل گرانی در حوزه املاک به ویژه در حوزه رهن و اجاره قیمت‌های نجومی و سرسام‌آوری است که از سوی مالکان ارائه می‌شود.

وی اضافه می‌کند: حداکثر افزایش نرخ اجاره بهاء برای یک سال 20 درصد است اما متاسفانه شاهد درخواست اجاره‌های بسیار زیادتر از این نرخ از سوی مالکان برای تمدید اجاره خانه به مستاجران ساکن این املاک هستیم.

تابنده‌ماه از مالکان درخواست می‌کند خود را به جای مستاجر بگذارند و می‌گوید: در این وضعیت که مشکلات اقتصادی بسیاری در کشور داریم مردم باید به کمک هم بیایند، وضعیت یکدیگر را درک کنند و خودشان را به جای یکدیگر بگذارند و رعایت انصاف را در ارایه قیمت به خرج دهند.

وی تاکید می‌کند: مالکان به شکرانه نعمت و توانی که خداوند به آنها داده است می‌توانند ملک خود را با قیمت منصفانه که از عهده مستاجر بربیاید اجاره بدهند.

یک طرح کارآمد

تابنده‌ماه با ذکر طرح کارآمدی که از سوی اتحادیه صنف مشاوران املاک شیراز در نظر گرفته شده است، می‌گوید: از مشاوران املاک درخواست کرده‌ایم با نصب پلاکارت‌هایی در در ورودی خود از اجاره دادن املاکی که با نرخ بالا و خارج از توان مردم قیمت‌گذاری شده‌اند، خودداری کنند.

وی می‌افزاید: خوشبختانه بسیاری از مشاوران املاک منصف با وجود اینکه با اجاره دادن با قیمت بالاتر، پورسانت بیشتری عایدشان می‌شود، از این طرح استقبال کرده‌اند و همکاری خوبی دارند که قطعا در کنترل و کاهش نرخ اجاره بهاء تاثیرگذار خواهد بود.

 

کد خبر 29011

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید