شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
یکشنبه, ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ ۱۷:۴۳
زمان مطالعه: 4 دقیقه
الهام دیانتی، در این مقاله قصد دارد به صورت کلی و خلاصه شده در خصوص آموزش موسیقی کودک به روش ارف توضیحاتی را خدمت مخاطبین ارائه کند.

به گزارش پایگاه خبری پیام خبر، کارل ارف موسیقی دان و یکی از شخصیت های برجسته در زمینه آموزش موسیقی به کودکان به شمار می رود. وی در سال 1895 در آلمان به دنیا آمد و از 5 سالگی آموزش موسیقی را شروع کرد . ارف علاقه زیادی به موسیقی کودک داشت وی مجموعه ای به نام Schulwerk (شول وِرک) به معنی کار مدرسه ای را تدوین کرد که امروزه نیز مورد توجه بسیاری از فعالین این حوزه قرار دارد.

تفاوت روش ارف با دیگر روش های آموزش موسیقی کودک،در این بود که ارف به دنبال مشاهده، تجربه کردن، کشف کردن و بعد تقلید کردن بود . ارف برای ساختن موسیقی از دو جنبه بسیار ساده استفاده میکرد:1- ریتم های طبیعی 2- حرکت.

او اعتقاد داشت ریتم قسمت بسیار مهمی از موسیقی است چون وجه اشتراک کلام و حرکت چیزی نیست جز ریتم، ارف برای آموزش ریتم به کودکان از لغات آشنا و مانوس مانند اسامی حیوانات، گل ها، اسامی خود بچه ها و حتی لغاتی که معنی خاصی نداشتند استفاده می کرد.

ارف در این روش کلام را به حرکت انتقال می داد و هنرجویان حرکت خود را از کلام به حرکات بدنی شروع می کردند و در آخر به بازی کردن با وسایل موسیقی هدایت می شدند.

«کارل ارف» در این راستا در سال 1928مشغول به ساخت یکسری سازها شد که به دو دسته سازهای ضربی ملودیک و سازهای ضربی غیر ملودیک تقسیم شدند، که امروزه نیز در آموزش ها به سازهای کیف ارف معروف هستند و از این سازها استفاده میشود. یکی از سازهای معروف ساخته کارل ارف که این روزها در کلاس موسیقی کودک مورد استفاده قرار می گیرد می توان از ساز «بلز» نام برد که این ساز از تیغه های معمولا فلزی تشکیل شده و در آموزش موسیقی به کودکان استفاده می شود.

نکته حائز اهمیت که لازم می دانم اینجا به آن اشاره ای داشته باشم این است که در آموزش موسیقی به روش ارف باید در نظر داشت که کودک به صورت غیر مستقیم در معرض تمام آموزش ها قرا بگیرد یعنی با قصه، داستان، بازی در کلاس کودک را همراه کنیم و اینکه هدف اصلی در آموزش موسیقی به کودک یادگیری بلز و فلوت نیست و در اصل بلز وفلوت و سایر سازها ابزاری هستند برای شناخت دنیای اطراف و پرورش انسان هایی موسیقایی. انسان هایی که به کشف دنیای اطراف خود علاقه پیدا می کنند و خلاق و مبتکر خواهند بود. در کلاس های موسیقی کودک، به روش ارف باید سعی بر پرورش هوش هیجانی کودک شود که شامل هوش موسیقایی ،هوش درون فردی، هوش برون فردی، هوش فضایی، هوش طبیعت گرا، هوش منطقی و ریاضی،هوش هستی گرا، هوش حرکتی. و نه فقط آموزش چند قطعه که با بلز و فلوت نواخته خواهد شد.

امید داریم عزیزانمان را در مسیر صحیح آموزش قرار دهیم و به موسیقی کودک به روش ارف تنها به یک عنوان و نام اکتفا نکنیم و تمام جنبه های این رویکرد آموزشی را در نظر بگیریم.

در پایان از اساتید خود، جهانبخش رستمی، محسن مصلحی زاده، اصغر وفایی، حمیدرضا غلامی و سرکار خانم دهناد کمال تشکر و قدرانی را دارم.

یادآور می شود: الهام دیانتی متولد ١٣٦٣ در شیراز، از سال ٨٠ در حوزه نقاشی فعالیت داشته و مدارک نقاشی خود را از سازمان فنی و حرفه ای دریافت کرده، فعالیت موسیقی خود را از سال ٨٢ با ساز تنبور در خدمت استاد جهانبخش رستمی آغاز کرد و در کنسرت های مختلف و جشنواره فجر استان فارس با گروه گوران افتخار همکاری داشتم، بدلیل علاقه زیاد به کودکان با گذراندن دوره های مربی گری خلاقیت و مربی گری کودک فعالیت خود را ادامه داد و همچنین با گذراندن سه دوره مربیگری موسیقی کودک نزد استاد وفایی از تهران و استاد مصلحی زاده و استاد غلامی در شیراز و همچنین گذراندن دوره مهارت آموزی موسیقی زیر نظر اداره ارشاد اسلامی استان فارس نزد استاد خانم دهناد و هم اکنون مشغول به نوازندگی پیانو و آموزش موسیقی کودک با تلفیق متدهای مختلف روز دنیا در آموزشگاه های موسیقی و مهدهای کودک می باشد.

 

کد خبر 29147

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید