جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. استان ها
یکشنبه, ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ ۱۷:۵۲
زمان مطالعه: 6 دقیقه
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس خبر داد: کمیته طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با محوریت معادن سنگ آهن و حضور فعالان بخش خصوصی ، بهره برداران معادن ، دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران و نمایندگان سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) در محل سازمان تشکیل شد.

به گزارش پیام خبر، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس خبر داد: کمیته طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با محوریت معادن سنگ آهن و حضور فعالان بخش خصوصی، بهره برداران معادن، دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران و نمایندگان سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) در محل سازمان تشکیل و ضمن بیان ظرفیت ها، قابلیتها و توانمندی های معادن سنگ آهن مسایل و مشکلات مطرح و مقرر شد؛ با همکاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران حمایتهای لازم از این معادن صورت پذیرد.

ابتدا دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به تدوین بسته اجرایی فعال‌سازی معادن کوچک در ۵ استان با پیش‌بینی فعال‌سازی ۱۵۰ معدن با اشتغالزایی مناسب گفت: طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس ایمیدرو با هدف تامین مواد اولیه صنایع معدنی، توسعه مناطق محروم و ایجاد حداقل هزار فرصت شغلی در سال ۹۷ آغاز شده است.

مهندس سعید عسکرزاده تصریح کرد: «گسترش دامنه پوشش طرح در معادن غیر فلزی در کنار معادن فلزی بر مبنای مزیت‌های نسبی، اولویت استانی و منطقه ای» و «معرفی بسته‌های سرمایه گذاری در سطوح مختلف» از جمله این برنامه هاست.

 معاون امور معادن وصنایع معدنی استان فارس در ادامه این جلسه گفت: طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به عنوان یکی از طرح‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت) نهضت راه‌اندازی معادن کوچک) در حوزه اقتصاد مقاومتی لحاظ شده و در شرایط فعلی، یکی از نقاط قوت و امید بخش در ایجاد اشتغال پایدار، توسعه صادرات، تقویت زنجیره‌های تامین و ایجاد ارزش در بخش معدن و ایجاد فرصت‌های مناسبی برای معرفی سرمایه گذاری‌های مرتبط با بخش معدن و شفاف سازی و ساده سازی فرآیندهای حضور و مشارکت در جامعه معدنی کشور است.

 مهندس سید داود حسینی با بیان اینکه استخراج اطلاعات معادن مورد نظر استان در حال پیگیری است، اضافه کرد: بودجه مربوط به این کار مشخص شده و از طریق سازمان ایمیدرو  و با حمایت وزات متبوع در حال پیگیری است.

حسینی اظهار داشت : معادن سنگ آهن هماتیتی استان با حداقل ۵۴ میلیون تن ذخیره با راهبری سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و بخش های خصوصی فعال خواهند شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اظهار داشت : با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی بر اساس پایش نوع ماده معدنی فلزی و غیر فلزی، سنگهای تزیینی معادن کوچک مقیاس فارس  مورد بررسی  و ذخایر قابل توجه هماتیت و دولومیت استان در اولویت اول قرار گرفت. این درحالی است که مواد معدنی فلزی مانند آهن، مس، کرومیت و منگنز با توجه به نوع کانسار و نحوه استخراج از فراوانی بیشتری در حوزه معادن کوچک مقیاس در استانها برخوردارند.

حسینی بارزترین مزیت معادن کوچک را پراکندگی آن در مناطق محروم و روستایی، سرمایه گذاری اندک برای راه اندازی معادن، اشتغال‌زایی مناسب و پایدار و نیز امکان تامین نیروی انسانی از مناطق همجوار  عنوان کرد و گفت: در نقاط مختلف استان می‌توان با سرمایه‌گذاری اندک یک معدن کوچک را فعال و اشتغال‌زایی قابل توجهی را ایجاد کرد، که با فعال شدن این معادن، خدمات حمل و نقل و سایر خدمات جانبی نیز فعال و باعث توسعه سرمایه گذاری، فعال سازی معادن کوچک، امنیت سرمایه گذاری و مشارکت و توسعه روابط اجتماعی در هر منطقه می گردد.

حسینی با اشاره به اینکه ارزیابی ها نشان از وجود مشکلات در زیر ساخت، نقدینگی، بازار فروش، مسایل حقوقی و فنی معادن کوچک مقیاس سنگ آهن هماتیی در استان دارد یاد آور شد: با  تجمیع  این معادن علاوه بر تامین نیاز داخل، می توان رویکردی به بازارهای صادراتی نیز داشت، به گونه ای که  چند معدن کوچک که در شعاع نزدیکی به هم قرار گرفته اند، می توانند نسبت به ایجاد یک واحد فرآوری اقدام کرده و این امکان فراهم می شود که بازار مصرف ماده معدنی استخراج شده فراهم گردد و منجر به تثبیت فعالیت و استمرار آن، توسعه سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش گردد.

وی گفت: در فاز اول، تعداد ۱۵ معدن سنگ آهن هماتیتی استان که از بازار مناسبی برای فروش برخوردار نیستند مورد ارزیابی قرار گرفته تا با مشارکت  سایر بخش ها و راهبری وزارت صمت، سازمان ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سازمان صمت و استانداری فارس زمینه فعال سازی و استمرار فعالیت آن ها فراهم گردد.

حسینی راهکار استمرار فعالیت این معادن را احداث واحد کانه آرایی (تولید کنستانتره) سنگ آهن دانست و افزود: چنانچه این بهره برداران خود تمایل داشته باشند با ایجاد کنسرسیوم اقدام به احداث این واحد نمایند و در غیر اینصورت از سایر سرمایه گذاران دعوت خواهد شد تا نسبت به سرمایه گذاری اقدام و با انعقاد تفاهم نامه بین بهره بردار و مجری طرح احداث کنستانتره، به گونه ای اقدام خواهد شد تا معادن به صورت مستمر مواد اولیه این واحد را تامین نمایند.

 مهندس حسینی تصریح کرد: محصول واحد تولیدی فوق در اولویت اول به مصرف واحدهای ذوب و فولاد سازی استان خواهد رسید و در صورتیکه توجیه اقتصادی و فنی طرح اجازه دهد و امکان تامین زیر ساخت ها نظیر برق، آب، گاز نیز فراهم شود می توان متناسب با ظرفیت واحد فوق، نسبت به احداث واحدهای تکمیلی (گندله و آهن اسفنجی) نیز اقدام نمود.

حسینی اضافه کرد: در پی فعال سازی این معادن حداقل ۲۰۰ فرصت شغلی مستقیم در بخش معادن ایجاد خواهد شد در همین راستا (با احداث کنستانتره ۴۰۰ هزار تنی)   استخراج واقعی معادن استان هم  حدود ۸۰۰ هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.

وی در پایان از مساعدت و حمایت های استاندار و معاون محترم امور اقتصادی استانداری فارس در خصوص حمایت از فعالیت های معدنی استان و حل مشکلات و تنگناها تقدیر نمود و گفت: این طرح با پیگیری مستقیم استاندار فارس و مساعدت های ویژه مدیرعامل سازمان ایمیدرو در حداقل زمان ممکن عملیاتی خواهد شد.

گفتنی است : طبق بررسی ها بیش از ۹۸  درصد از معادن کشور کوچک مقیاس محسوب می شوند و در عین حال ۸۵ درصد اشتغال و ۶۵ درصد تولید مربوط به این بخش است.

 

کد خبر 29153

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید