سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ۰۱:۰۸
زمان مطالعه: 6 دقیقه
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس در سال ۱۳۹۵که در استانداری برگزار شد با تصریح اینکه جلسات متعدد در استان برگزار می‌شود اما جلسه‌های مربوط به مبحث کتاب و کتابخوانی اهمیتی بسیار دارد، عنوان کرد: فعالیت کتابخانه‌ها در سال جاری مطلوب بوده و این روند باید ادامه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری «پیام خبر»، هادی پژوهش به ضرورت تشکیل کمیته‌ای برای تعیین زمین کتابخانه مرکزی شیراز اشاره کرد و گفت: در خصوص کتابخانه مرکزی شیراز، کمیته‌ای تخصصی برای برنامه ریزی و تصمیم گیری نهایی درخصوص ساخت کتابخانه مرکزی شیراز به ریاست استاندار محترم فارس تشکیل خواهد شد. وی افزود: شیراز شهر بزرگانی است که همه‌چیز خود را از کتاب داشته‌اند و حیف است که چنین شهری فاقد کتابخانه مرکزی باشد؛ زمین کتابخانه مرکزی باید چند هکتار و در نقطه خوب شهر باشد تا هویت این شهر گردد.

پژوهش ساخت کتابخانه را از وظایف شهرداری‌ها دانست و گفت: شهرداری‌ها در صورت تصمیم به ساخت کتابخانه عمومی باید ساختمان‌هایی بسازند که استاندارد و نقشه آن مورد تایید اداره کل کتابخانه‌های عمومی باشد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت پرداخت به‌موقع سهم نیم‌درصد اظهار داشت: باید الزامی برای پرداخت این سهم وجود داشته باشد و البته تعامل با شهرداری‌ها مد نظر قرار گیرد.

سعیده ابراهیمی رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در ابتدای این نشست، ضمن سپاس از نگاه فرهنگی استاندار و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس به ارائه گزارش عملکرد سال جاری این اداره کل پرداخت و اظهار داشت: از ابتدای امسال در استان فارس شاهد رشد در شاخص‌های مختلف کتابخانه‌های عمومی بوده‌ایم؛ به‌طوری که در زمینه عضو رشد ۷/۱۱ درصدی و در زمینه زیربنا رشد ۶/۲ درصدی داشته‌ایم. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با اشاره به افتتاح رسمی ۱۲ کتابخانه در ۳ ماه گذشته، بین کرد: ۵ کتابخانه در هفته دولت و ۷ کتابخانه در هفته کتاب با هزینه‌ای افزون بر سه میلیارد و دویست میلیون تومان افتتاح شده است همچنین درتلاشیم که تا پایان سال افتتاح کتابخانه‌ها به تعداد ۲۳کتابخانه برسد که با این حساب تا پایان سال نسبت به سال قبل ۲۳کتابخانه به استان اضافه شده و تا پایان سال رشد ۱۲درصدی را در زمینه ساخت کتابخانه‌ شاهد خواهیم بود.

ابراهیمی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با شش سازمان دیگر به‌منظور ترویج فرهنگ مطالعه، از پیگیری انجام چند طرح پژوهشی مانند تعیین سرانه مطالعه در استان فارس در اداره کل کتابخانه‌های عمومی خبر داد و افزود: حل مشکلات سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی کتابخانه‌های عمومی استان با هزینه‌ای در حدود هفتصد میلیون تومان، جذب دو میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی خیرین، توزیع صدهزار جلد کتاب در کتابخانه‌های استان، برگزاری نشست‌های گوناگون فرهنگی و مسابقات کتابخوانی، فراهم‌آوردن امکان دسترسی به پایگاه‌های اطلاعات علمی، پیگیری برگزاری مناقصه به‌مبلغ یک میلیارد تومان برای به‌سازی کتابخانه‌های شیراز و اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان برای تجهیز بخش کودک و سالن مطالعه کتابخانه‌های عمومی از دیگر اقدامات این اداره کل در سال جاری بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ادامه به وضعیت کتابخانه مرکزی شیراز اشاره کرد و گفت: با وجود اهمیت این موضوع و تاکید استاندار محترم، هنوز وضعیت زمین جدید کتابخانه مرکزی شیراز با متراژ و موقعیت مناسب روشن نشده است که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشخص گردد.

ابراهیمی همچنین در خصوص پرداخت سهم قانونی ‌نیم‌درصد کتابخانه‌های عمومی از سوی شهرداری‌های استان ضمن سپاسگزاری از شهرداری‌هایی که در پرداخت این سهم و توجه به کتاب و کتاب‌خوانی عملکرد سازنده داشته‌اند گفت:‌ برخی از شهرداری‌های استان در پرداخت سهم نیم‌درصد مطابق قانون عمل نکرده‌اند که این  به نفع استان فرهنگی فارس نیست. وی افزود: خوشبختانه در چند ماه اخیر با شهرداری شیراز تعاملی مثبت داشته‌ایم و ادامه این روند نوید آینده‌ای روشن برای کتابخانه‌های عمومی شهر شیراز است.

رئیس شورای اسلامی استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه توجه به ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد، اظهار داشت: برگزاری این‌گونه جلسه‌ها حرکتی رو به جلو است؛ افزون بر آن باید در این راه فرهنگ‌سازی شود و به دنبال جذب خیّر در زمینه کتابخانه‌سازی باشیم.

حسین نعمتی با تصریح اینکه اختصاص بودجه برای مقوله‌های فرهنگی نوعی سرمایه‌گذاری است نه هزینه‌کرد، افزود: تلاش ما بر این است که همه شوراها و شهرداری‌های استان در مقوله کتابخانه‌ها پای کار بیایند و سهم نیم‌درصد را به‌صورت کامل پرداخت کنند تا وضعیت فرهنگی فارس درخور و زیبنده این استان گردد.

پروفسور جعفر مهراد عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه با اشاره به این که فعالیت کتابخانه‌های عمومی استان فارس در سال جاری چشمگیر بوده است، بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری اقداماتی رو به پیش و مطابق با نیازهای جامعه و همسو با کتابخانه‌های دنیا انجام داده است که نمونه آن دسترسی کاربران به اینترنت بی‌سیم و پایگاه‌های اطلاعات علمی در کتابخانه‌های عمومی استان است.

کتابخانه مرکزی باید از نظر موقعیت و معماری در بالاترین سطح ساخته شود

پرفسور مهراد همچنین با تصریح اینکه کتابخانه‌های مرکزی در تمامی شهرهای دنیا نماد شهر هستند، افزود: اولویت اصلی انجمن کتابخانه‌های استان، تسریع روند ساخت کتابخانه مرکزی شیراز است. کتابخانه مرکزی باید از نظر موقعیت و معماری در بالاترین سطح ساخته شود تا به عنوان شاخصی برای شهر فرهنگی شیراز باشد. وی افزود: شهرداری یکی از متولیان فرهنگ شهری و شهروندی است و کتابخانه نیز در شکل‌گیری این فرهنگ نقشی محوری دارد.

مدیر کتابخانه ملی و مرکز اسناد فارس نیز در ادامه این نشست به ضرورت برگزاری جلسه‌ای برای تعیین زمین کتابخانه مرکزی اشاره و عنوان کرد: لازم است جلسه‌ای با حضور استاندار و مسئولان شهر شیراز برگزار شود تا هرچه زودتر تکلیف کتابخانه مرکزی شیراز مشخص شود.

کورش کمالی سروستانی با تصریح اینکه کتابخانه مرکزی شیراز باید در مکان و سطحی ساخته شود که در شان استان فارس باشد، گفت: می‌توان از باغ‌های شیراز برای ساخت کتابخانه استفاده کرد تا مجموعه کتابخانه و فضای سبز به عنوان نمادی برای شهر شیراز شناخته شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برگزاری این گونه جلسات از حاشیه درآوردن مقوله مهم کتاب و کتابخانه است، عنوان کرد: تلاش‌های بسیاری از سوی اداره کتابخانه‌های عمومی فارس انجام شده است و در دولت تدبیر و امید این تلاش از سوی استانداری نیز دو چندان شده است و این نشان دهنده این است که استاندار فارس به مؤلفه‌های فرهنگی توجهی ویژه دارد.

در پایان این نشست حکم‌ اعضای حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس با امضای مهندس محمدعلی افشانی استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان فارس از سوی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری به آنان اعطا شد.

 

کد خبر 3175

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید