جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. عکس
جمعه, ۱۶ آذر ۱۳۹۷ ۱۸:۴۸
چند جوان ایرانی دستگاهی به نام"هواپا"را تولید کردندکه امکان پایش هوارا فراهم کرده وبا فناوری‌ اینترنت اشیاء،می تواند ازطریق موبایل و ازراه دور شما را از نشت‌گاز و وجود آلودگی‌ها مطلع کند.

بزرگترین چیزها همیشه از ساده‌ترین اتفاقات آغاز می‌شوند اتفاقاتی که اگر دنباله آن‌ها را بگیرید به ایده‌هایی در ذهن آدم‌ها می‌رسید که در بدو تولدشان تنها یک خیال خام بوده‌اند و گذر زمان باعث شده تا رفته رفته رنگ و بوی واقعیت بگیرند و صاحبانشان به آنها عینیت ببخشند.«هواپا» یکی از همین ایده‌هاست که این روزها به همت چند دانشجوی فارغ‌التحصیل مخابرات عملی شده است. وسیله‌ای که قرار است با اعلام کیفیت هوا کمی نفس کشیدن را برای آدم‌ها راحت‌تر کند و سالانه از تعداد آدم‌هایی که به خاطر دودکش و بخاری‌های غیراستاندارد جانشان را از دست می‌دهند کم کند.«مهدی حیدری» یکی از اعضای تولیدکننده این وسیله است اعضای گروهی که خودشان می‌گویند دوست دارند به جای واژه«اختراع» از واژه «تولید کالا» استفاده کنند. او برایمان از چرایی و چگونگی شکل‌گیری محصول جدیدشان می‌گوید محصولی نوپا که هنوز به تولید انبوه نرسیده و به بازار نیامده است.

به امید یه  هوای تازه‌تر

هوا مهم‌ترین چیزی است که حیات ما به آن وابسته است؛ هرچند مثل خیلی چیزهای مهم دیگر در زندگی، این وابستگی آن‌قدر عمیق شده که تقریباً فراموشش کردیم و حواسمان به آن نیست. مگر اینکه مثل زمستان‌های چند سال اخیر روزهایی پیش بیاید که دیگر از شدت آلودگی نفس کشیدن برایمان سخت شود و اهمیتش را به ما یادآوری کند. اعضای گروه سازنده «هواپا» مثل بسیاری دیگر برای ساختن دستگاه جدیدشان انگیزه‌های متفاوتی داشته‌اند انگیزه‌ای که آنها را به سمت انجام این کار سوق می‌دهد تا ایده ذهنی آن را تبدیل به یک ایده عملی می‌کند. «وجود آلودگی‌ هوا تاثیرات مخرب کوتاه‌مدت و بلندمدت مختلفی بر سلامتی ما دارد؛ بعضی مواقع مشکل رو در همون لحظه حس می‌کنیم، اما برخی مواقع هم ممکن است که احساسش نکنیم و سال‌ها بعد با بیماری‌های جورواجوری مواجه شویم که در اثر آلودگی هوا گرفتارش شدیم. با توجه به فناوری‌های جدیدی که توسعه یافتن، می‌شه این روند رو تغییر داد، و باید تغییر داد. اولین مرحله هم اینه که نسبت به شرایط اطرافمون آگاه‌تر بشیم و اطلاعات بیشتری داشته باشیم. اون هم نه فقط برای چند روز سال، بلکه همیشه و همه‌جا، از اتاق خواب و محل کارمون گرفته تا حیاط و بالکن ساختمون. «هواپا» با همین ایده به دنیا اومده تا کمک کنه قبل از اینکه اتفاق بدی رخ بده، حواسمون بیشتر به هوای اطرافمون باشه.»دستگاهی که با موبایل از آلودگی خبر می‌دهد

اعلام وضعیت قرمز با اپلیکیشن موبایل

«یک سری از گازها هستند که ما متوجه حضور آنها در فضا نمی‌شویم مثل گاز مونواکسید کربن، گاز متان و یا گازهایی که مربوط به بخاری یا اجاق‌گاز است به دنبال این موضوع ما سالانه آدم‌هایی زیادی را داریم که در اثر این گازها مسموم و یا کشته می‌شوند که به آن هم می‌گوییم "مرگ خاموش" کاری که ما به فکرش افتادیم این بود که بیاییم و حداقل با یک دستگاه جلوی این موضوع را بگیریم  و یک گام جلوتر باشیم. برای همین هم هدف اصلی‌مان را روی این موضوع گذاشتیم که در کنار داخل منزل، هوای خارج از منزل را هم در نظر بگیریم.» مهم‌ترین وظیفه هواپا این است که در صورت احساس خطر در هوا به افراد هشدار می‌دهد که  به عنوان مثال اگر در فضای خانه یا اتاق شما گاز مونواکسید وجود داشته باشد با قرمز شدن چراغ این دستگاه آدم‌ها متوجه ناسالم بودن هوایی می‌شوند که در آن قرار دارند. ولی خصوصیت مهم دیگر  هواپا این است که علاوه بر هشدار در هنگام خطر به شما درباره غلظت آلاینده‌های هوا هم اطلاعات می‌دهد. از طرف دیگر طبق گفته‌های «مهدی حیدری» آنها توانسته‌اند با استفاده از قابلیت اینترنت در اشیا یا همانIOT شرایطی را فراهم کنند تا هرکس با استفاده از اپلیکیشن هواپا در موبایلش بتواند از راه دور امکان کنترل شرایط را داشته باشد و در صورت بروز هرگونه خطر یا هشدار از بروز هر گونه حادثه دلخراشی جلوگیری کند یا حداقل به آتش‌نشانی خبر بدهد. به عبارتی دیگر می‌شود گفت که شما اپلیکیشنی در اختیار دارید که از طریق وای فای و یا بلوتوث می‌تواند غلظت آلاینده‌های منزل شما را به شما نشان دهد و اگر به وضعیت خطرناک برسد به شما هشدار می‌دهد.

دستگاهی که با موبایل از آلودگی خبر می‌دهد

تماس خودکار با آتش‌نشانی در صورت نبود مشترک موردنظر

 «مهدی حیدری» می‌گوید برای انجام کارش به ویژگی‌های مختلفی نیز دست زده است.«مثالی که من همیشه می‌زنم این است که مثلا شما مادری هستید که بچه شما در خانه تنهاست این بچه درحال بازی است و به هر دلیلی کاری می‌کند که بخاری شما دچار نشتی می‌شود. مونواکسید کربن رنگ و بو هم که ندارد بچه متوجه نمی‌شود و  خدایی نکرده امکان خفگی هم وجود دارد، برای موبایل مادر هشدار می‌رود که وضعیت هوای خانه در حالت خطرناک قرار دارد. با این کار مادر برای جلوگیری از حادثه می‌تواند یا به خانه یا به آتش‌نشانی زنگ بزند. حتی ما در این مدت در حال مذاکره با اپراتورهای تلفن همراه هستیم که این قابلیت جدید را هم اضافه کنیم که اگر احیانا به هر دلیلی مادر در دسترس نباشد یا خود آن شخص در خانه خواب باشد خود سیستم به صورت خودکار زنگ بزند به آتش نشانی و از بروز حادثه جلوگیری شود.»

دستگاهی که با موبایل از آلودگی خبر می‌دهد

انتخاب تمیزترین مسیر برای رفت‌وآمدهای شهری

اما هواپا علاوه بر دستگاهی برای اندازه‌گیری فضای داخل خانه دستگاهی هم دارد برای بررسی و اندازه‌گیری آلاینده‌های محیط بیرون از خانه«در شهرهای بزرگی مثل تهران در خیلی از جاها دستگاه‌های کنترل آلودگی هوا وجود دارد اما مشکلی که هست این است که مردم به این دستگاه‌ها اعتمادی ندارند چون معلوم نیست که این دستگاه‌ها واقعاً درست کار می‌کنند یا نه! مثلا خیلی از این دستگاه‌ها در مکان‌هایی قرار داده شده است که درخت‌های زیادی در آنجا وجود دارد که باعث می‌شود آمار واقعی به ما ندهد. حالا مدل بیرونی دستگاه ما این است که هرکسی می‌تواند این دستگاه را بیرون بگذارد و از وضعیت غلظت هوای خیابان و محله زندگی خودش هم با خبر شود.» ولی ویژگی جالب‌تری که دستگاه بیرونی هواپا دارد این است که این دستگاه‌های قابلیت به اشتراک‌گذاری تمام دستگاه‌های این شهر با یکدیگر است یعنی شما می‌توانید اطلاعات تمام مناطق مختلفی که از این دستگاه استفاده می‌کنند را در اختیار داشته باشید. این در حالی است که شما از این طریق می‌توانید از وضعیت خیابان‌ها و حتی کوچه‌های محل موردنظرتان با خبر شوید برای رفتن به مقصد مسیرهای مختلف را انتخاب کنید.

 

کد خبر 3328

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید