شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۵ ۱۵:۱۷
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در شهرک صنعتی بزرگ شیراز واحدهای تولیدی فراوانی وجود دارد که برخی ورشکسته شده اند و برخی دیگر با تمام توان تولیدکنندگان همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

به گزارش پیام خبر، در شهرک صنعتی بزرگ شیراز واحدهای تولیدی فراوانی وجود دارد که برخی ورشکسته شده اند و برخی دیگر با تمام توان تولیدکنندگان همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

تولیدی از جنس شیشه

موسس کارخانه شیشه سازی آتشکده اهورا که در شهرک بزرگ صنعتی شیراز تنها بازمانده صنعت شیشه گری است می گوید: از سال 48 وارد این شغل سنتی شدم و اکنون 2 سال است که در شهرک صنعتی مشغول به کار هستم.

«اصغر وفائی» ادامه می دهد: شیشه گری در حال حاضر صنعتی است که اگر چه کاملا تولیدی است اما در سبد خانوار جایگاه چندانی ندارد و از آن حمایت نمی شود.

وی اضافه می کند: هنر شیشه گری در فارس قدمت دیرینه دارد اما اکنون که بیشتر افراد به استفاده از ظروف  و بطری های پلاستیکی که سلامت آنها را به مخاطره می اندازد روی آورده اند، پارچ و سایر ظروف شیشه ای عملا از خانه ها و محیط های کاری حذف شده است.

وفائی که شیشه گری را به صورت نیمه صنعتی و کارگاهی سرپا نگه داشته است بیان می کند: کارگر متخصص در این هنر تاریخی در شیراز اندک است و کار کردن با کوره با دمای 1300 درجه نیز دشوار است.

وی به رکود مالی و وضعیت اقتصادی کنونی تولیدکنندگان در شهرک صنعتی بزرگ شیراز اشاره می کند و می گوید: کارگران با دستمزد کم حاضر به کار نمی شوند و من که در گذشته 8 کارگاه داشتم اکنون خانه ام را فروخته ام تا تنها کارگاه شیشه گری این منطقه را سرپا نگه دارم.

این شیشه گر قدیمی ادامه می دهد: بانک ها، اداره دارایی، بیمه و ... باید با ایجاد زمینه های مناسب با از تولیدکنندگان بومی فارس حمایت کنند و این وظیفه ای است که می توانند در اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی به دوش بگیرند.

وفائی که فرهنگ سازی را در حمایت از تولید بومی استان موثر می داند بیان می کند: رسانه ها، ادارات دولتی، سازمان های مردم نهاد و شهروندان باید برای افزایش رونق اقتصادی و کاهش بیکاری در استان از مشاغل و تولیدات بومی خود حمایت کنند و خرید کالای داخلی را در اولویت قرار بدهند.

وی که برگزاری جشنواره نشان ملی و خرید کالای ایرانی را گام موثری در ایجاد این فرهنگ سازی می داند می افزاید: اطلاع رسانی به شهروندان می تواند زمینه را برای ایجاد اشتیاق برای خرید کالای بومی فارس فراهم کند.

وفائی اضافه می کند: کلیه شهروندان نیز می توانند با مراجعه به شهرک بزرگ صنعتی شیراز از محصولات تولیدکنندگان به صورت مستقیم و قیمت مناسب خریداری کنند.

وی معتقد است: بازدید از کارگاه شیشه گری علاوه بر فرصت خرید یک فرصت گردشگری صنعتی است که نسل جوان را با مشاغل بومی و تاریخی اصیل خود آشنا می کند و به صنعتگر نیز دلگرمی و روحیه می دهد.

یک تولید خوشمزه صنعتی

موسس نخستین کارخانه تولید کننده مسقطی صنعتی در کشور که از سال 87 یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی شیراز راه اندازی کرده است می گوید: پس از بازنشستگی از آموزش و پرورش تصمیم گرفتم شاخه ای از قنادی که شغل پدرم بود را در پیش بگیرم.

«حسام کرباسی» ادامه می دهد: ایجاد فرصت شغلی و تولید داخلی انگیزه ای بود که مرا به سمت شهرک صنعتی کشاند و اکنون با فعالیت خود زمینه اشتغال 13 نفر به طور مستقیم و 60 نفر به صورت غیر مستقیم در این واحد تولیدی فراهم شده است.

وی که کلیه دستگاه های این واحد تولیدی را شخصا طراحی کرده و ساخته است اضافه می کند: مسقطی صنعتی در بازار جایگاه مناسبی ندارد زیرا بسیاری از تولیدکنندگان زیر زمینی که به صورت سنتی تولید دارند به آن آسیب می زند.

کرباسی با اشاره به مزیت تولید مسقطی با روش صنعتی می گوید: در این روش با نظارت مستقیم اداره بهداشت به تولید مسقطی در انواع میوه ای، مغزدار، انجیری، گل محمدی و خلالی پرداخته می شود.

وی که پرداخت وام های مورد نیاز تولیدکنندگان را نیازمند حمایت می داند می افزاید: باید فرصتی فراهم شود تا وام ها به صورت اقساط بلند مدت بازپرداخت شود تا تولیدکننده فرصت رونق اقتصادی داشته باشد.

موسس کارخانه تولیدی صنعتی راویس اضافه می کند: رسانه ها باید به عنوان رابط میان مسئولان، مردم و تولیدکنندگان ارتباط ایجاد کنند تا با حذف واسطه ها از تولید داخلی حمایت موثری بشود.

نخستین مرکز تولیدی قارچ صنعتی در شیراز

موسس شرکت مه چین شیراز نیز که نخستین تولیدکننده قارچ به صورت صنعتی در کشور است با ابراز رضایت از عدم استفاده از سموم در تولید این کارخانه می گوید: در این مرکز در سال 86 و با 3 میلیارد سرمایه راه اندازی شده است که حدود نیمی از آن از وام بانکی تامین شده است.

«جعفر شریفی» ادامه می دهد: این وام قرار بود با سود 12 درصد پرداخت شود اما پس از 3 سال با سود 21 درصد در اختیار این واحد تولیدی قرار گرفت که مشکلاتی برای سود اقتصادی در سال های اول در پی داشت.

وی به بازار قارچ در استان اشاره می کند و می گوید: تقاضا برای قارچ مطلوب است اما به دلیل مشکلات اقتصادی کنونی با قیمت سال 92 عرضه می شود و این در حالیست که هزینه های کارخانه نسبت به سه سال قبل  2 برابر شده است.

شریفی با اشاره به حمایتی که این واحد تولیدی در ایجاد اشتغال در فارس کرده است بیان می کند: در نظر داریم که تولید سالانه خود را از یک هزار به 2 هزار تن برسانیم و بدون حمایت دولت یکصد نفر دیگر را به کار بگیریم.

وی با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه صادرات این قارچ صنعتی در فارس وجود دارد ادامه می دهد: هواپیمای باری مستقیم برای صادر کردن کالا از شیراز به کویت و دبی نداریم و باید از اهواز، تهران و یا اصفهان اقدام کنیم که پر هزینه است.

شریفی که حمایت بیمه از مراکز تولیدی و صنعتی استان را ضروری می داند می افزاید: در حال حاضر ماهانه حدود 30 میلیون تومان به بیمه کارگران خود اختصاص می دهیم که باید برای کارآفرینان تخفیف در نظر گرفته شود.

یک محصول طبی

مدیر عامل کارخانه تولیدی تشک طبی زرین با ابراز نارضایتی از کمبود و گرانی مواد اولیه می گوید: مشتریان به خرید برندهایی روی می آورند که در طول زمان شناخته شده باشند در حالیکه باید اداره ها و سازمان های دولتی با سفارش دادن به کارخانه های بومی فارس به شناخته شدن این محصولات کمک کنند.

«مهدی خورشیدی» می افزاید: این کارخانه که مرغوب ترین تشک طبی را در کشور تولید می کند که مردم استان نیز تا حدی آن را شناخته اند و در سال 92 نیز 60 کانتینر از این محصول به عراق و تاجیکستان صادر شده است.

وی اضافه می کند: اما به دلیل نوسانات ارز اکنون امکان صادر کردن این تشک ها وجود ندارد و مشتریان خارجی اشتیاقی به خرید آن نشان نمی دهند.

خورشیدی بیان می کند: 45 پرسنل در حال حاضر در این واحد مشغول به کار هستند و معوقات و حقوق آنها در کمتر از یک ماه به آنها پرداخت می شود و حمایت سازمان های دولتی باعث می شود تا این خوش حسابی با رکود بازار تداوم داشته باشد.

وی تاکید می کند: دو سوم مواد اولیه این تشک های طبی توسط شرکت های داخلی تامین می شود که گام موثری برای حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی به شمار می رود.

 

کد خبر 3609

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید