پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. مذهبی
سه شنبه, ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ ۱۴:۳۵
زمان مطالعه: 10 دقیقه
یک کارشناس علوم دینی گفت: اوج حرکت انبیا این است که به جایگاه رضای خدا برسند. اما حضرت زهرا(س) جایگاهی دارند که «ان الله یرضی لرضا فاطمه» یعنی خدا با خشنودی و رضایت فاطمه(س) خشنود می شود.

به گزارش پیام خبر، عظمت وجودی حضرت صدیقه طاهره(س) به قدری است که بزرگان در بیان مقام آن حضرت اظهار عجز می کنند و صحبت از زهرای مرضیه را امری دشوار می پندارند و تنها ائمه معصومین هستند که به حقیقت آن وجود نازنین دسترسی دارند. رهبری معظم انقلاب وجود صدیقه طاهره(س) را نوعی معجزه می خوانند و می گویند: «این خود یک معجزه‌ی اسلام است؛ یعنی فاطمه‌ی زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) در عمر کوتاه خود به مقامی میرسد که سیده‌ی نساء عالمین است؛ یعنی از همه‌ زنان بزرگ و قدّیس طول تاریخ برتر است. این چه عاملی است، این چه نیروئی است، این چه قدرت متحول‌کننده‌ی عمیق درونی است که از یک انسان در این مدت کوتاه، می تواند یک چنین اقیانوس معرفت و عبودیت و قداست و عروج معنوی بسازد؟ خود این، معجزه‌ی اسلام است.»

اما دریای فضائل حضرت زهرا(س) به قدری وسعت دارد که هرچه در مقام لایتناهی آن حضرت سخن رانده شود باز هم ابعاد مختلف وجود این بانوی بزرگوار اسلام ناشناخته است.

در این مجال در گفتگو با دو تن از کارشناسان دینی کشور نمی از یم فاطمی را به عنوان تبرک و عرض ارادت به آستان آن حضرت مرور می کنیم. متن زیر مشروح گفتگوی مهر با حجت الاسلام علی سرلک و حجت الاسلام سیدحمید میرباقری است؛

مقصد فاطمه(س) است

حجت الاسلام سرلک در ابتدای سخنان خود گفت: حدیث معروف قدسی، حضرت زهرا(س) را محور آفرینش معرفی می کند و خطاب به رسول خدا می فرماید «لولاک لما خلقت الافلاک و لولا فاطمه لما خلقتک» تمام حرف اینجاست که می فرماید اگر تو نبودی من دست در آفرینش عالم نمی بردم و این زیبایی های هستی را نمی آفریدم اما بدان که اگر فاطمه نبود تو را نمی آفریدم. او مقصد است.

اوج حرکت انبیا این است که به جایگاه رضای خدا برسند اما حضرت زهرا(س) افقی دارند که «ان الله یرضی لرضا فاطمه»

وی افزود: باید گفت اوج حرکت انبیا این است که به جایگاه رضای خدا برسند، اما حضرت زهرا(س) افقی دارند که «ان الله یرضی لرضا فاطمه» محور خدا فاطمه است. تمام آفرینش پای بستش/ پیمبر خم شد و بوسید دستش.

فاطمه سر مکتوم همیشه حضرت حق است

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) فرمود فاطمه زهرا از آن خانه گلی فرزندانی را تربیت کرد که عالم را نورافشانی می کنند. فاطمه سر مکتوم همیشه حضرت حق است.

سرلک گفت: روایت از امام صادق است که هرکس فاطمه(س) را درک کند لیله القدر را درک کرده است اما قرآن می فرماید «و ما ادراک ما لیله القدر» که شب قدر در چنگ ذهن کسی نمی افتد.

وی افزود: خدا عالم را بر اساس غیب و شهود آفریده است و حضرت زهرا عالم غیب حضرات معصومین(ع) است. اینجا جایگاهی است که باید جایگاه فوق العاده ای برای آن قائل شد. از رفتار امیرالمومنین و رسول خدا انسان می فهمد که فاطمه مرضیه چه جایگاهی دارد.

وی ادامه داد: خلقت این عالم بر این اساس است که هر چه در عالم ملک به چشم می بینیم، یا می توانیم آن را تجربه کنیم عالم ملکوتی بی نهایتی در پشت آن وجود دارد. حضرت زهرا(س) محور عالم ملکوت عالم حقیقت هستند. حضرت زهرا محور اهل بیت اند. رسول خدا در مورد فاطمه مرضیه می فرمایند «ام ابیها» در حالی که حضرت زهرا چهار یا پنج ساله بودند. پیامبر کسی است که قرآن می فرماید «و ما ینطق عن الهوی...» پیامبر همه عوالم هستی را می بیند و لب به سخن باز می کند.

بناست همه عوالم هستی تحت نظر اولیا خدا و زهرای مرضیه به کمال وجودی خود برسند. لذا این براده وجود ما اگر جذب این خانواده شده بخاطر مغناطیس وجود آنهاست

وی گفت: اگر پیامبر فرمودند فاطمه زهرا مادر من است خودِ پیامبر رحمت للعالمین است. یعنی بناست همه عوالم هستی تحت نظر اولیا خدا و زهرای مرضیه به کمال وجودی خود برسند. لذا این براده وجود ما اگر جذب این خانواده شده بخاطر مغناطیس وجود آنهاست.

مصدر عالم حقیقت، فاطمه(س) است

حجت الاسلام سرلک گفت: مصدر عالم حقیقت فاطمه(س) است. روشن است کسانی که توفیق عرض ارادت به حضرت زهرا(س) دارند به یک شرفی نائل شده اند. مسئله خیلی بزرگ است و این حریم خیلی خاص است.

وی ادامه داد: اینکه ما رخصت پیدا کرده ایم از حضرت زهرا سخن بگوییم مثلا در دهه های فاطمیه یا ولادت آن حضرت –چون در قبلا این اینگونه نبود- عرض ارادت کنیم، از اذن خود آن حضرت است و نشان دهنده آستانه ظهور و بشارت ظهور است.

وی افزود: فاطمه زهرا حقیقت باشکوهی است که وقتی وارد محشر می شود ندا می رسد سرها را پایین اندازید که فاطمه می خواهد از محشر عبور کند.

سرلک گفت: وقتی کسی مادر شد، خدا همه صفات خوب عالم را در نسبت با من که فرزند او هستم به او می دهد. آن وقت رسول خدا که خودشان پدر عالم اند و خطاب به امیرالمومنین می فرمایند «انت و انا ابوا هذه الامه»؛ فاطمه را مادر خود خطاب می کند. این عظمت بزرگی است.

چون فاطمه زهرا(س) می خواهند عالم را سرپرستی کنند و تاریخ را به سمت الله هدایت کنند. لذا باید ظرفیت توحیدی و نورانیت محضی داشته باشند که در آن ذره ای ضعف وجود نداشته باشد

وی در مورد فراز اول زیارتنامه حضرت زهرا که می فرماید «یا ممتحنه امتحنک الله قبل ان یخلقک» گفت: مضامین این زیارت بسیار بلند است. در اوایل دعای ندبه هم به همین مضمون اشاره شده که خدای متعال برای کسانی که می خواهند بارهای بزرگی را به دوش بکشند امتحان های دشواری را قرار می دهد. حتی برای حضرت زهرا(س) و اباعبدالله. چون اینها می خواهند عالم را سرپرستی کنند و تاریخ را به سمت الله هدایت کنند. لذا باید ظرفیت توحیدی و نورانیت محضی داشته باشند که در آن ذره ای ضعف وجود نداشته باشد و در همه ابعاد وجودی باید امتحان پس دهند چون خدای متعال سمت بزرگی را می خواهد به عهده آنها بگذارد.

تاثیر عملی زندگی صدیقه طاهره(س) در زندگی ما

سرلک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه رابطه عینی میان بین زندگی امروز ما با زندگانی حضرت صدیقه طاهره(س) برقرار کرد، گفت: مقاماتی که همه کسب کرده اند در اثر مجاهدات ها و مراقبت ها بوده است البته هیچ کس با اهل بیت قابل قیاس نیست اما لازم است و امکان پذیر است که در مسیر آنها قدم برداریم. اهل بیت الگوهایی نیستند که ما بخواهیم صرفاً به آنها افتخار کنیم بلکه باید به آنها تمسک بجوییم.

وی ادامه داد: در خانه و خانواده ای که حضرت زهرا داشتند باید بدانیم که این خانه غرق محبت اعضا نسبت به هم بود. حسنین می فرمودند وقتی ما دور سفره می نشستیم مواظب بودیم مبادا لقمه ای که مادر ما دوست دارد را زودتر برداریم. اعضای این خانواده نهایت عشق را به یکدیگر داشتند.

وی افزود: اینکه می گوییم حضرت زهرا در اوج کمالات است بخش عمده ای از رسیدن به این اوج مربوط به شیوه همسرداری و تربیت فرزند آن حضرت است. باید گفت عشق در خانواده فاطمه زهرا سکه رایج بود.

سرلک گفت: اگر کسی در خانه با همسرش بداخلاقی کند نمی تواند به واسطه نماز و روزه و... به جایی برسد. باید روابط فرد با همسر تنظیم شود. زن و شوهر وقتی بر اساس محبت و دوستی با هم حرف می زنند، از الگوی زهرای مرضیه(س) بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: حضرت رسول می فرماید «مَن کان له امراةٌ تُؤذیه لم یَقبلِ اللهُ صلاتَها، ولا حسنةً مِن عملها، حتّی تُعینَه وتُرضیَه، وان صامتِ الدهر ...» اگر کسی همسرش را اذیت کند اگر نماز بخواند و روزه بگیرد و بنده آزاد کند و... فایده ندارد.

خانواده قرآنی که خانواده حضرت زهرا(س) اوج آن است، خانواده ای است که «جعل بینکم موده و رحمه» عشق ورزی و محبت در آن وجود دارد

وی در پایان گفت: در هر زمانی و در هر شرایطی که انسان باشد می تواند در مسیر زندگی فاطمی حرکت کند. خانواده قرآنی که خانواده حضرت زهرا(س) اوج آن است، خانواده ای است که «جعل بینکم موده و رحمه» عشق ورزی و محبت در آن وجود دارد و حتی در خطاب کردن یکدیگر مواظبت دارند. لذا خانه معنوی و خانه فاطمی پر از محبت است.

کلمات سوره کوثر در قرآن استثنایی است

حجت الاسلام سید حمید میرباقری در توضیح سوره کوثر و تفسیرهای مربوط به آن گفت: کوچکترین سوره قرآن، سوره کوثر است. نکته این است که کلمات این سوره در کل قرآن استثنایی است. کلماتی مانند «اعطیناک»، «کوثر»، «فصل» و... در هیچ کجای قرآن نیامده است. این سوره با همه کوچکی اش بعه لحاظ ظاهری می خواهد یک حقیقت بسیار مهم و بزرگی را بیان کند و آن حقیقت این است که ای پیامبر تو آنقدر در نزد ما مقام و منزلت داری که ما به تو کوثر می دهیم. یعنی خدای متعال به کس دیگری کوثر عنایت نکرده و این مختص پیامبر است.

وی ادامه داد: در معنای کوثر گفته اند که عبارت از خیر فراوان است. این کسی که منشاء خیرات فراوان است چه کسی است؟ برخی گفته اند، مراد نهر بهشتی است، یا مراد علم یا قرآن و... است. آیا این می تواند درست باشد؟

وی افزود: علامه طباطبایی می فرماید اگر کوثر را هر چیزی غیر از ذریه و اولاد فراوان معنا کنید آیه آخر بی معنا و بی فایده است. عرب به کسی که اولادی ندارد، ابتر می گوید که معنای توهین آمیزی دارد و به معنی حیوان دم بریده نیز آمده است.

میرباقری گفت: اگر مراد علم و یا نهر و... باشد، آیه آخر معنا ندارد. لذا علامه طباطبایی می فرماید اینجا کوثر فقط یک معنا می تواند داشته باشد و آن فاطمه زهرا(س) است.

وی افزود: خدا سه پسر به پیامبر عطا کرد و هر سه پسر زمان حیات پیامبر از دنیا رفتند. یکی عبدالله، یکی قاسم و یکی ابراهیم است. عبدالله و قاسم ظاهراً در قبرستان ابوطالب مدفونند و ابراهیم در بقیع دفن است.

وی گفت: پیامبر فرمود هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشد و در روایت فرموده اند مراد از این اذیت و آزار، اذیت روحی بوده است چراکه قلب و دل پیامبر را شکستند. وقتی قاسم از دنیا رفت و پیامبر او را دفن کرد، فردی به پیامبر گفت «لاجرم لقد اصبح ابتر» بالاخره تو دم بریده شدی. اینگونه به پیامبر جسارت کرد.

برخی مفسرین در مورد سوره کوثر گفته اند که خدای متعال این سوره را برای دلخوشی و خشنودی دل پیامبر نازل کرده است

میرباقری گفت: برخی مفسرین در مورد سوره کوثر گفته اند که خدای متعال این سوره را برای دلخوشی و خشنودی دل پیامبر نازل کرده است.

خداوند با کوثر یعنی با فاطمه(س)، پیامبر را عالمگیر کرد

وی ادامه داد: لذا خداوند با کوثر یعنی با فاطمه(س)، پیامبر را عالمگیر کرد. خدای متعال از صلب حسن و حسین(ع) چنان عالم را پر از سادات بنی زهرا کرده که مرحوم علامه قزوینی در حدود چهل یا پنجاه سال پیش با آماری که از کشورهای مختلف تهیه کرده بود، می نویسد امروز روی کره زمین سی و پنج میلیون نفر فرزندان فاطمه نفس می کشند. این در حالی است که از اولاد دشمنان پیامبر نامی باقی نمانده است و این اعجاز سوره مبارکه کوثر است.

وی در پایان گفت: یک پیام این سوره این است مراقب زبانت باش که اگر خدا پشت مظلوم قرار بگیرد عالم را زیر و رو می کند. پیام دیگر این سوره این است که اگر همه عالم با تو دشمنی کنند ولی تو با خدا باشی، خدا تو را بالا می برد. بر سر پیامبر در آن روز خاکستر می ریختند ولی امروز نام پیامبر فراگیر شده است.

 

کد خبر 4983

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید