پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ۲۱:۰۹
زمان مطالعه: 5 دقیقه
معاون امور روحانیون و حوزه های علمیه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)گفت: شاگردی و درس آموزی از منبع متصل به وحی یعنی اهل بیت از ایشان شخصیتی والا مقام و محدثی واجب التعظیم ساخته بود.

به گزارش پیام خبر، حجت الاسلام محمد تقدیری، معاون امور روحانیون و حوزه های علمیه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (س) با اشاره به ویژگی های شخصیتی حضرت عبدالعظیم گفت: شخصیت هر فردی از نظر روانشناسی بستگی به دو عامل نصب و وراثت و محیط دارد.

وی ادامه داد: حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) که به عنوان قبله تهران و قطب فرهنگی و محل زیارت مردم ایران واقع می شود شخصیتی است که از نظر خانوادگی و نصب به امام حسن مجتبی (ع) می رسد.

حجت الاسلام تقدیری با بیان اینکه ایشان با چهار واسطه از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی (ع) می باشد، خاطرنشان کرد: پدران ایشان همه از بزرگان و امرا و انسان های باتقوایی بوده اند ایشان در دوران امام موسی کاظم (ع) به دنیا آمدند و تا زمان امام حسن عسگری پنج امام را زیارت کردند و محضر سه امام یعنی امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) شاگردی کردند.

معاون امور روحانیون و حوزه های علمیه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) افزود: بنابراین همین شاگردی و درس آموزی از منبع متصل به وحی یعنی اهل بیت از ایشان شخصیتی والا مقام و محدثی واجب التعظیم ساخته بود به گونه ای که ایشان در نزد ائمه اطهار شخصیتی محبوب و مورد تعظیم داشت.

وی گفت: به عنوان مثال روزی به امام هادی (ع) گفته شد که چرا شما عبدالعظیم را که از سادات حسنی است بر ما که سادات حسینی هستیم ترجیح می دهید حضرت جواب را به جلسه فردا واگذار کردند، فردا وقتی حضرت عبدالعظیم خواست وارد جلسه شود حضرت فرمودند همان جا دم در بنشین.

حجت الاسلام تقدیری ادامه داد: حضرت از نفر کنار ایشان سوالی کردند، وارد نبود، پاسخ صحیح را حضرت عبدالعظیم دادند، امام فرمود: جایتان را با هم عوض کنید، همین روش را با سوال کردن ادامه دادند و با جواب های حضرت جابجا می شدند، تا اینکه حضرت عبدالعظیم به کنار امام هادی (ع) رسیدند و امام ایشان را در آغوش گرفتند و فرمودند: تو به حق دوستدار ما هستی و به آنها گفتند: آیا کسی که می داند با کسی که نمی داند مساوی است.

رئیس مرکز نجوم و علوم نوین با بیان اینکه این جمله امام هادی (ع) نشان دهنده این است که حضرت عبدالعظیم به دلیل علم و دانش خود نزد ائمه مقام و قربی داشتند، تصریح کرد: ارادت حضرت عبدالعظیم به ائمه باعث شد ایشان در زمان تبعید امام هادی (ع) در سامرا از مدینه برای دیدن ایشان به سامرا آمدند.

وی تاکید کرد: و بعد از ملاقات به قول بعضی به دستور امام و به قول بعضی به خاطر تعقیب و فشار ماموران وقت به سوی ایران هجرت کردند و در شهر ری به صورت ناشناس اطراق فرمودند و مردم ایشان را نمی شناختند ولی کم کم متوجه شدند ایشان فرد عالم و دانشمندی است.

حجت الاسلام تقدیری اظهار کرد: ایشان روزها را روزه می گرفت و شب ها را عبادت می کردند و به سوالات مردم پاسخ می دادند تا اینکه مانند این روزها و 15 شوال رحلت فرمودند و مردم هنگام دفن ایشان در لباسشان کاغذی یافتند که سند اجداد خود را نوشته بود؛ عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید ابن حسن بن علی ابی طالب و از آنجا شناختند که ایشان یکی از نوادگان امام حسن (ع) بودند.

رئیس ستاد استهلال استان تهران با اشاره به فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم گفت: امام هادی (ع) به فردی فرمودند: کجا رفته بودی و او جواب داد: زیارت اباعبدالله، امام فرمود: و اهل کجا هستی، گفت: اهل ری، امام ادامه دادند: اگر عبدالعظیم را در ری زیارت کرده بودی گویا امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده ای.

وی با اشاره به مرجعیت علمی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) خاطرنشان کرد: هر چند متاسفانه کتاب ها و آثار ایشان در طول تاریخ از بین رفته ولی 120 روایت با سند صحیح توسط ایشان نقل شده و شاگردان زیادی که از ایشان روایت نقل می کردند، وجود داشتند.

حجت الاسلام تقدیری با بیان اینکه دو کتاب از حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است که متاسفانه اثری از آنها فعلا موجود نیست، اظهار کرد: یکی به نام "خطب امام علی (ع)" که احتمالا شبیه نهج البلاغه است و دوم به نام "یوم و لیله" که احتمالا درباره آداب و اعمال یک مسلمان در یک شبانه روز است.

رئیس ستاد استهلال استان تهران تصریح کرد: با توجه به وضعیت اختناق سیاسی و اجتماعی زمان حضرت عبدالعظیم وقتی که امام معصوم در تبعید پادگان خلفا بودند و حضرت عبدالعظیم هم بر اثر تعقیب ماموران از این شهر به آن شهر مخفیانه در حال فرار بودند، فرصت استفاده های علمی بیش از این مقدور نبوده است.

وی ادامه داد: ولی بارگاه ایشان در ری در طول قرن ها مبدا آرامش، زیارت و برکت برای شیعیان بوده است و هم اکنون نیز حوزه های علمیه خواهران و برادران، دانشگاه علوم قرآن و حدیث، مرکز آموزش قرآن کریم و کتابخانه مرکزی آستان مقدس نمونه هایی از برکات و آثار علمی بارگاه ایشان در شهر ری است.

 

کد خبر 6455

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید