جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. عکس
یکشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ۱۵:۵۹
نسل اول و آغازگران نسل دوم داستان نویسی استان فارس در قالب کتابی با عنوان «شناختنامه جامع داستان نویسان فارس» منتشر شد.

به گزارش پیام خبر، در این کتاب که توسط انتشارات پرتو رخشید شیراز در ۵۷۰ صفحه منتشر شده است، مجدی خادم، صدیقه قانع و زهرا قادرپور به گردآوری جامعی از داستان نویسی استان فارس مبادرت کرده اند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: «ادبیات داستانی ۱۴۰ سال اخیر ایران، نقطه آغازی بوده بر سنتی که امروزه می توان سنت داستان نویسی معاصرش نامید. کتاب پیش رو در پی ترسیم خطی است که سیر حرکت این سنت نزدیک را از ابتدا تا حال حاضر، نمایش می دهد؛ آن هم تنها در محدوده جغرافیایی – فرهنگی استان فارس. هدف، در قدم اول، گردآوری دست آوردهایی است که نسل های متوالی داستان نویسان معاصر این خطه، به واسطه خلق آثار خود پدید آورده اند».

در کتاب حاضر، تلاش شده تا در ابتدا زندگی نامه ای مختصر از داستان نویس ارایه شود، سپس سال شماری از احوال و آثار وی در صورت امکان نگاشته شده است.

در بخش دیگری از کتاب «شناختنامه جامع داستان نویسان فارس» آمده است: «در نسل اول و آغازگران نسل دوم داستان نویسان فارس، پس از انباشت سنت به دست آمده در مدت کوتاه پیش از خود؛ دو گرایش عمده قابل مشاهده است. یا همچنان تمایل به شیوه های کهن غلبه دارد(آثار بهروزی، دوانی، حمیدی، صورتگر) یا تمایل به شیوه های نورسیده غربی منطبق شده بر وضعیت اجتماعی ایرانی(شین پرتو، حمیدی، توللی، پرویزی، فربود، چوبینه). در این میان برخی نیز در میانه هر دو شیوه سرگردانند(نوبخت، بهمن بیگی، منصوری، مکارم شیرازی، دست غیب)».

کتاب «شناختنامه جامع داستان نویسان فارس» به سفارش و حمایت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس تولید و منتشر شده است.

شناسه کتاب:

عنوان: شناختنامه جامع داستان نویسان فارس

پدیدآورنده: مجید خادم، صدیقه قانع، زهرا قادرپور

موضوع: نثر فارسی- قرن ۱۴ – فرهنگنامه

ناشر: پرتو رخشید – شیراز

نوبت چاپ: اول – ۱۳۹۷

طرح جلد: وحید عباسی

ویرایش: سمیه برازجانی

شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه

بها: ۵۵هزار تومان

شماره کتابشناسی ملی: ۶۱۴۱۳۷۳

شابک: ۲-۲۳-۶۱۸۲-۶۲۲-۹۷۸

 

کد خبر 23558

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید