به گزارش پیام خبر، عملیات ساخت خط یک متروی شیراز در سال ۱۳۸۱ از غرب شیراز (پل احسان) آغاز شد، فاز اول خط ۱ متروی شیراز در تاریخ ۲۰ مهر ۹۳، با حضور معاون اول رئیسجمهور و مسئولین استانی و شهری شیراز، بهطور رسمی افتتاح شد. این خط از غرب شیراز یعنی پل احسان شروع شده و با گذشتن از بلوار دکتر شریعتی، پل معالی آباد و طی کردن حاشیه بلوار شهید چمران به بلوار شاهد و با گذشتن از خیابان گلخون چهارراه قصردشت و پس از طی کردن تقاطع شهید مطهری (زرگری)، بلوار شهید آوینی، نمازی،میدان امام حسین، بلوار زند، بازار وکیل، پل کابلی ولیعصر و بلوار مدرس به شرق شهر یعنی میدان الله (گلسرخ) در ابتدای ورودی فرودگاه بین المللی شهید دستغیب امتداد دارد. شهردار شیراز در آیین افتتاح آخرین ایستگاه خط یک مترو گفت: بی شک ایستگاه وکیل الرعایا این کلانشهر زیباترین ایستگاه مترو کشور است چراکه میتوان از این مجموعه فرهنگی به عنوان گالری هنری در مناسبات مختلف بهره برد و این مکان به فرصتی برای ارائه تولیدات فرهنگی اختصاص مییاید.. حیدر اسکندرپور گفت: به دلیل نزدیکی ایستگاه مترو وکیل الرعایا به بازار وکیل با استمداد و بهره گیری از معماری زندیه تلاش کردیم وفاداری این پروژه به معماری بازار وکیل و بافت تاریخی شیراز را نشان بدهیم.. وی ادامه داد: در تلاشیم در خط 2 متروی شیراز ایستگاه هایی احداث می شود که به عنوان زیبا ترین ایستگاه های مترو در کشور ثبت شوند چرا که احداث این ایستگاه را سرآغازی برای ساخت ایستگاههای با کیفیت در سطح کشوراست، ایستگاههای مترو از سرمایههای اصلی شهرها محسوب میشوند. اسکندرپور با توجه ب اینکه محوریت شهرداری شیراز انسان محوری ست افزود: در نظر داریم برای رفاه و آسایش مردم شهر در ابتدای کار تراموا به طول 5 کیلومتر در سطح شهر راه اندازی شود . استاندار فارس هم چنین طی این مراسم خاطر نشان کرد: پروژه ها و فعالیت های شهرداری شیراز در رفاه و آسایش شهروندان اثرگذار است.