به گزارش خبرنگار پیام خبر، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز شامگاه سه شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ در آیین گشایش یادروز سعدی، گفت: راز جاودانگی سعدی در عشق ورزیدن است. آیتالله لطفالله دژکام، افزود: اینکه بعد از چندین قرن یاد سعدی در ذهن ایرانیان و جهانیان زنده است راز و رمزی دارد؛ راز جاودانگی سعدی چیست؟ رییس شورای فرهنگ عمومی فارس، ۴ نکته در جاودانگی سعدی برشمرد و گفت: هر چه از حال و احوال و تاریخ سعدی میخوانیم از نکونامی سعدی بیشتر آگاه میشویم. اولین علتی که باید از آن نام برد که سعدی در یاد و خاطره جهانیان زنده بماند نکونامی است. سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز/مرده آنست که نامش به نکویی نبرند. هرچه میشنویم از نکونامی سعدی است. آیتالله دژکام ادامه داد: سعدی عاشق است و به قول حافظ «هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق/ ثبت است بر جریده عالم دوام ما»؛ سعدی در ابراز محبت به مبدا هستی و خوبان و نیکوسرشتان، انسانها و همنوعان غوغایی به راه انداخته است. وی افزود: عشق در غزلهای سعدی جلوهگر است. قله همه نیکوییها که پیامبر اسلام است در اشعار سعدی نمایان شده است. به گفته امام جمعه شیراز، سعدی زیبایی را در سخنش به اوج رسانده است؛ در لفظ و معنا سعدی آخرتاندیش بود؛ در اوج مسائلی که در تاریخ آن روزگار گذشته سعدی سرخوش و سرمست است. نگاهش به دنیا این است که سرای عبور و دل نبستن است. آیتالله دژکام با بیان اینکه سعدی آخرتاندیش بود، گفت: سعدی اگر غمی داشت غم آخرت بود و دنیا را آن چنان نمیدید که غم دنیا را بخورد. کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز سعدی شناسی نیز در این آیین، عنوان کرد: منت خدای را باری تعالی که در مبارک ماه رمضان؛ ماه مَحَک انسان و ایمان؛ به دولت فرخنده سعدی شیراز؛ دیگر بار در اول اردیبهشت ماه جلالی؛ به پاسداشت آموزه هایی از بلندای اندیشه شیخ شور و شیدایی؛ توفیق می یابیم که از مقام معرفت خویش و دستاوردهای عملی شناخت رسالت انسان در این جهان هستی و تکاپوی معناییاش با ما سخن گفته است. وی با بیان اینکه سعدی چونان شاعری حکیم؛ با تبیین کرامتهای انسانی و حفظ ارزش های آن، به ارائه تعاریفی صحیح از زندگی فردی و اجتماعی انسان ها، دینداری و حکومتداری آنان در امنیت و صلح و عدالت اجتماعی پرداخته است، افزود: عرفان و معرفت او نیز به مانند سیاست و حکومتداری و فرمانروایی او؛ حوزه اجتماع را دربرمیگیرد؛ یعنی همان کاربردی کردن مفاهیم عرفان نظری در عرفان عملی، به منظور نجات جامعه خویش. از این روست که در دیدگاه او عارف، کسی است که بهظاهر حقیقت دینی قانع نیست، بلکه در باطن حقایق دینی ژرفکاوی میکند و در اندیشه ارتباط با مردم و مرهم نهادن بر زخمهای جامعه و مردم است. به گفته کمالیسروستانی، از آنجا که در نگرش عرفان اسلامی، انسان کامل، فردی برونگراست؛ او نیز ضمن برخورداری از کمال عقلی و سیر و سلوک معنوی و تهذیب نفس، در متن و عینیت جامعه حضور دارد و در عرفان عملی بر آن است که: به معنی توان کرد دعوی درست/ دم بیقدم، تکیهگاهی است سست. از این روست که که پاکبازانه، همگان را در هر کسوت و موقعیتی، دعوت به خدمت به خلق می کند: طریقت به جز خدمت خلق نیست/ به تسبیح و سجّاده و دلق نیست/تو بر تخت سلطانی خویش باش/ به اخلاقِ پاکیزه درویش باش. این سعدیپژوه، اظهار کرد: از همین روست که در باورداشت به روزه و تاکید و توصیه بدان میسراید: اندرون از طعام خالی دار/ تا در او نور معرفت بینی/تهی از حکمتی به علّت آن/ که پُری از طعام تا بینی و این روزه در دیدگاه او باید محصول اجتماعی داشته باشد. عنایتالله رحیمی، استاندار فارس نیز در این مراسم با گرامیداشت یادروز سعدی از «مصلح بزرگ اجتماعی» گفت. وی با بیان اینکه سعدی دلداده خداوندگار بود، ادامه داد: سعدی شاعر زندگی است؛ سخنش از دل بر می آید و لاجرم بر دل مینشیند. سخن سعدی کلام اعتدال و منش او امید است. رحیمی با اشاره به اینکه صدای سخن سعدی، صدای آشنا و آینه آرزوی تمام عصرها و نسل هاست، افزود: صدایی که امروز در روزگار کرونا رساتر از همیشه حس همدلی و لزوم رهایی انسان از درد مشترک را یادآور میشود. استاندار فارس در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری مستمر یادروز سعدی بتواند شعله فروزان سعدیپژوهی را پرفروغتر کند. یادآور میشود: در ادامه برنامههای یادروز سعدی، نشستهای علمی سعدیشناسی با حضور سخنوران و سعدیپژوهان از ساعت ۱۸ در صفحه اینستاگرام مرکز سعدیشناسی در دسترس علاقهمندان است.