جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. مذهبی
پنج شنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۰ ۰۱:۴۵
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در مراسم اختتامیه جشنواره ملی خوشنویسی آیات مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس از تلاش برای بازگشت جایگاه هنر خوشنویسی فارس سخن گفت و در پایان اسامی نفرات برگزیده جشنواره اعلام شد.

به گزارش پیام خبر، صابر سهرابی امروز چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ در اختتامیه جشنواره خوشنویسی آیات در تالار حافظ گفت: جشنواره آیات بعد از کش و قوس های بسیار با همت انجمن خوشنویسان فارس به سرانجام رسید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: خوشنویسی، زیباترین، دقیق ترین، ظریف ترین هنر است و ارتباط تنگاتنگی با معنویت دارد که با تحریر کلام وحی شکل می گیرد، قدمت خوشنویسی در فارس در هیچ استان دیگری وجود ندارد.

سهرابی افزود: در تلاش هستیم تا با پژوهش ها در حوزه خوشنویسی جایگاه این هنر را به استان برگردانیم زیرا با وجود بزرگان این هنر در استان جایگاه در شان خود را ندارد.

وی در خصوص داوران انتخابی جشنواره خاطرنشان کرد: داوران این جشنواره از بزرگان و اساتید این هنر هستند که طراز داوران بین المللی را دارند و همطراز دیگر بزرگان این حوزه در سراسر کشور هستند.

دبیر جشنواره ملی خوشنویسی آیات بیان کرد: هدف اصلی جشنواره اشاعه ناب قرآن با زبان هنر است، هنرمندان این حوزه علاوه بر تکنیک بایدبزرگان این هنر را نیز بشناسند.

سهرابی توضیح داد: تلاش بر این بود تا جشنواره در نی ریز که زادگاه استاد خوشنویس و قرآن نویس بزرگ فارس احمد نی ریزی است برگزار شود که به دلیل شرایط کرونا امکان پذیر نبود.

دبیر جشنواره تصریح کرد: در این جشنواره هنرمندانی از ۱۷ استان حضور داشتند که در ابتدا ۸۴ اثر در رشته ثلث و نسخ شرکت کردند که از این آثار ۴۱ اثر به مرحله نهایی رسیدند که از این آثار  ۱۳ هنرمند برگزیدگان این جشنواره هستند.

مجیدچیزفهم دانشمندیانی در این مراسم گفت: به دلیل شرایط کرونا ابتدا تصاویر آثار برای جشنواره ارسال شد که بعد از برسی ها آثاری که قدرت رقابت نداشته اند حذف شدند.

رئیس انجمن خوشنویسان فارس افزود: آثار باقی مانده که به دور نهایی رسیده اند، توسط صاحبان اثر ارسال شد و مورد برسی داوران قرار گرفت.

وی ادامه داد: آثار برای داوری نهایی به صورت حضوری به قم ارسال شد و توسط استاد ناصر سلطانی مورد ارزیابی قرار گرفت.

نفرات برتر جشنواره ملی خوشنویسی آیات به انتخاب هیئت داوران:

در خط ثلث، مقام مشترک شایسته تقدیر اهدا شد به عبدالله شاه حسینی ازبرازجان، سعیده جاوید آزاد از استهبان و آقای ولی نژاد از خرم آباد، مقام سوم مشترک تقدیم شد به، علی سلطانی از همدان و نفیسه تقوی از قم، در این بخش هیچ اثری نتواسنت مقام دوم را کسب کند، مقام اول این بخش تقدیم شد به حمیدرضا غلام زاده از فسا.

در خط ثلث مقام مشترک شایسته تقدیر تقدیم شد به امیرپژمان از استهبان، مریم همایون از شیراز و پریا حمزه ایان از بوشهر، مقام مشترک سوم تقدیم شد به محمد کورکوندی از قم و سحر فرسد از قم، در این رشته نیز اثری نتوانست مقام دوم را کسب کند، مقام اول این رشته تقدیم شد به سعید کافی از استهبان.

فرهاد نصیری شیرازی دبیر اجرایی این جشنواره از تشکیل مجمع کاتبان وحی در حرم مطهر شاهچراغ با پشیبانی آیت الله دژکام خبرداد.

 

کد خبر 149221

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید