شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
جمعه, ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۲۴
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مسجد وکیل مسجدی با ۴۸ ستون یکپارچه سنگی در دل بافت تاریخی شیراز نگینی در گردشگری به شمار می رود.

به گزارش پیام خبر، مساجد تاریخی از جاذبه های گردشگری شیراز هستند که شمار آنها نیز کم نیست.

یکی از این مساجد تاریخی که در بافت تاریخی و محور زندیه واقع شده است، مسجد «وکیل» است که از بناهای باقی مانده از عصر زندیه است و دارای معماری ویژه است و در مجاورت بازار وکیل و حمام وکیل یک بسته گردشگری ویژه است که فلسفه قرار گرفتن حمام، مسجد و بازار به ترتیب نظافت، عبادت و تجارت است که در کنار هم قرار گرفته اند.

مسجد وکیل یک مسجد ۲ ایوانه است و ۲ شبستان جنوبی و شرقی دارد که در شبستان جنوبی خود با ۴۸ ستون‌ سنگی یکپارچه و مارپیچ مزین شده است.

مساحت این شبستان حدود ۵ هزار متر مربع است و منبر ۱۴ پله ‌ای یکپارچه از سنگ مرمر در خود دارد که سنگ این منبر به فرمان کریم خان زند از مراغه به شیراز آورده شد.

طاقی که به مروارید مشهور است در شمال مسجد قرار دارد که به قلم درشت و خط ثلث عالی یکی از سوره‌های قرآن به صورت هلالی مزین شده است و بسیاری از گردشگران بازدید از خود را با عکاسی در کنار این طاق زیبا به ثبت می رسانند.

کاشیکاری صحن و ایوان‌های شمالی و جنوبی مسجد هفت رنگ و معرق است و از خطوط و نقوش معماری ساده و بی آلایش در این مسجد بهره گرفته شده اما در دیوارها از میناکاری استفاده شده و این بنای تاریخی زیبا در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

 

کد خبر 149902

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید