جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
یکشنبه, ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ ۱۵:۳۸
زمان مطالعه: 5 دقیقه
استاد احمد شیشه گر، هنرمند چیره دست کاشی هفت رنگ در سن ۶۹ سالگی دیده از جهان فروبست.

به گزارش پیام خبر، استاد احمد شیشه گر در سال ۱۳۲۸ در خانواده ای هنرمند در شهر شیراز پا به عرصه هستی گذاشت و تحصیلات خود را تا پایان دوره ابتـدایی گذراند، سپس در کنـار استاد محمدعلی شـیشه گر پدر هنـرمند خود که این هنـر را از پدران خود آموختـه بود به فراگیری هنر ساخت کاشی هفت رنگ مشغول شد؛ نمونه کار آنها مسجد سردار در ارومیه می باشد.

 استاد احمد شیشه گر از سال ۱۳۴۲ به صـورت حرفه ای وارد این هنر شد و در کنار حرفه تولیدی خود با قلم فارس و سبک زندیه، خالصانه این هنر را به مشتاقان و علاقه منـدان فراگیری آن آموخت که حاصـل این سخاوت استاد، شاگردانی بوده و هستند که خود به مرحله استادی همچون مهرزاد حسن پور و یداله کریم زاده رسیدند.

اسـتاد احمد شیشه گر در همکاری خود با معـاونت صنایع دستی اداره کل میـراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، هنر طراحی و ساخت کاشی هفت رنگ را در قالب فیلم مستند آموزشی کاشی هفت رنگ به نمایش گذارده است.

آثـار این هنرمند افزون بر نمایشگاه های تخصصی صنایع دستی و هنرهای سنتی، زینت بخش اماکن مذهبی، مساجد و بقاع متبرکه و حـرم های مطهـر ی همچـون مدرسه خان، مساجد وکیل و نصیرالملک در شیراز،حرم مطهر حضرت علی (ع) در نجف اشرف ، مرقد مطهر امام حسین (ع) در کربلا، حرم امام حسن عسکری (ع) در سامرا و حرم متبرک بزرگ بانوی صحرای کربلا حضرت زینب س)در دمشق (سوریه) می باشد.

 ۸۰ درصد از کاشی هفت رنگ بکار رفته در مساجد و بقاع متبرکه جنوب کشور توسط هنرمندان شیراز تهیه شده است. این درحالیست که خانواده شیشه‌گر، نسل در نسل کاشی‌ساز و شیشه‌گر بوده‌اند؛ آثار استاد محمدقلی شیشه‌گر(پدر بزرگ استاد احمد) پس از سال‌ها، همچنان در مسجد سردار ارومیه جلوه‌گری می‌کند.

در سال ۱۳۳۴نخستین کارگاه استاد محمدعلی به نام کاشی ظریف در دروازه شاه داعی الله افتتاح شد؛ استاد احمد در همین کارگاه در کار طراحی و رنگ‌آمیزی و پخت کاشی‌ها، پخته‌تر شد و در شناخت و ترکیب و به کارگیری رنگ‌های سنتی به تبحر رسید.

استاد کاشی هفت رنگ شیراز بر طبق آموخته‌های خویش از پدر، آثار اساتید گذشته را با همان شیوه و سیاق قدما در ساخت رنگ‌های سنتی به طریقی مرمت کرده است که تفکیک قسمت‌های مرمت شده از اصل اثر به سادگی میسر نیست.

او در زمینه های متعددی خلق اثر کرده اند همچنین مرمت آثاری در اماکن مختلف شیراز از جمله مسجد نصیر الملک، مسجد وکیل و خانه محتشم از آثار این هنرمند نامی شهر و دیارمان شیراز جنت طراز است.

بسیاری از کاشی‌های هفت رنگ امروز با استفاده از برچسب تولید می‌شود و یا کیفیت چندانی ندارد اما یکی از ویژگی‌هایی که کاشی سنتی هفت رنگ سنتی دارد این است که با گذشت زمان نه تنها از کیفیت آن کاسته نمی‌شود بلکه بر زیبایی آن نیز افزوده می‌شود.

استاد احمد شیشه گر، استاد برجسته بی‌مثال و صاحب‌نام، کاشی هفت رنگ شیراز و ایران، شامگاه شنبه ۴ اسفندماه پس از یک دوره بیماری سرطان از سرای فانی رخت بربست و راه دیار باقی پیش گرفت.

دی ماه ۱۳۹۷ به همت اتحادیه تعاونی صنایع دستی استان فارس، از زنده یاد احمد شیشه‌گر، استاد کاشی هفت‌رنگ شیراز، تجلیل و قدردانی شد.

در پی درگذشت استاد شیشه گر،مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فقدان استاد احمد شیشه گر، هنرمند کاشی هفت رنگ شیراز را تسلیت گفت.

در این پیام که از سوی مصیب امیری منتشر شد آمده است: «خبر درگذشت استاد احمد شیشه گر، مؤلف هنر اصیل  کاشی هفت رنگ شیراز موجب اندوه و تالم عمیق گردید. این استاد برجسته که در کنار حرفه تولیدی خود با قلم فارس و سبک زندیه، خالصانه این هنر را به مشتاقان و علاقه مندان فراگیری آن آموخت و حاصل این سخاوت استاد، شاگردانی بوده و هستند که خود به مرحله استادی رسیدند.

اسـتاد احمد شیشه گر در همکاری خود با معـاونت صنایع دستی اداره کل میـراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، هنر طراحی و ساخت کاشی هفت رنگ را در قالب فیلم مستند آموزشی کاشی هفت رنگ به نمایش گذارده است.

آثـار این هنرمند گرانقدر علاوه بر نمایشگاه های تخصصی صنایع دستی و هنرهای سنتی، زینت بخش اماکن مذهبی، مساجد و بقاع متبرکه و حـرم های مطهـر همچون مدرسه تاریخی خان، مساجد تاریخی وکیل و نصیرالملک در شیراز،حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین (ع) در نجف اشرف، مرقد مطهر حضرت سید الشهدا (ع) در کربلای معلی، حرم امامین عسکریین(ع) در سامرا و حرم متبرک بزرگ بانوی صحرای کربلا، حضرت زینب کبری (س)در دمشق سوریه می باشد.

اینجانب مصیبت درگذشت این هنرمند پرتلاش، متدین و با اخلاق را به خانواده محترم، جامعه هنرهای سنتی و صنایع دستی استان و نیز ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت می گویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسالت می نمایم».

 آیین تشییع و خاکسپاری استاد احمد شیشه گر، هنرمند پیشکسوت کاشی هفت رنگ شیراز، دوشنبه ۶ اسفندماه جاری ساعت ۹ صبح از دارالرحمه شیراز برگزار می شود.

 

کد خبر 20903

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید