جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
دوشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۴۹
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مراحل پایانی ضبط تله فیلم «محله لب آب» با حضور بازیگران ملی شیرازی تازه ترین تولید سیمای مرکز فارس است که قرار شده از شبکه های سراسری پخس شود.

به گزارش پیام خبر، تله فیلم «محله لب آب» با استفاده از یک ظرف زمانی خاص، یعنی لحظه تحویل سال ، به منزله شاهینی از یک ترازو، به چالش موازنه 2 کفه آن که یکی فرهنگ و آداب و رسوم سنتی ناب شهرشیراز و کفه دیگر آن یعنی الگوی معیشتی مدرن امروز شیرازاست که با زبانی طنز و موشکافانه مورد بررسی قرار گرفته است.

علیرضا باغبان منش با اشاره به رویکرد بومی برنامه های صدا و سیما گفت: معرفی آداب، رسوم و فرهنگ مردم شیراز در دستور کار مدیریت صدا وسیمای فارس است و محوریت تله فیلم «محله لب آب» بستری است برای تحقق این مهم که به لطف خداوند متعال مراحل پایانی ضبط خود را طی می کند.

معاون سیمای صدا و سیمای مرکز فارس، پیشینه فرهنگی شیراز را یادآور شد و گفت: علاوه بر امامزادگان واجب التعظیم مثل حرم های مطهر احمدبن موسی، حسین بن موسی و محمد بن موسی (علیهم السلام) که رهبر معظم انقلاب شیراز را به عنوان سومین حرم اهل بیت (علیهم السلام) خواندند، زیبایی های فرهنگی و طبیعی فراوانی درشیراز چشم نوازی می کند.

محله «لب آب» گذرگاه تماشایی مزین به کوچه باغ های مصفا بود و به مسافرانی که از جنوب وارد شیراز می شدند چنان آرامشی می داد که خستگی هر سفر طولانی و مشقت باری را از یاد می بردند، تهیه  تله فیلم «محله لب آب» به همت سیمای مرکز فارس و به سفارش معاونت امور استانها با هدف پخش از شبکه های جمهوری اسلامی ایران تولید می شود.

باغبان منش با اشاره به حضور فعال هنرمندان فارسی در سطح ملی گفت: در این کار همه هنرمندانی که جلو دوربین حاضرند فارسی و تعلق خاطر به شیراز دارند و تهیه کننده و کارگردان با تجربه این تله فیلم همه تلاش خود را به کار بسته  وتوجه به میل و رضایت مخاطب اولین اولویت کاریشان برای نشان دادن جذابیت های تماشایی شهر شیراز بوده است.

سید اشرف طباطبایی، کارگردان تله فیلم «محله لب آب» بخشی از داستان این فیلم را چنین شرح می دهد:

شیراز نیز خود را برای پذیرایی از میهمانان نوروزی آماده می کند، چهارشنبه است و یک روز قبل از تحویل سال نو، دیگ سمنو مش اکبر و آش گوهر خانم براست و قرار است جشن عروسی نیز برپا شود،آقا داماد بهروز نوه مش اکبر و عروس خانم یاسمن نوه گوهر خانم است.

در بحبوحه عقد و عروسی و چهارشنبه سوری و تحویل سال نو؛ اصلان و شمسی تصمیم گرفته اند به گنجی که زیر منزل مش اکبر است دست یابند و همزمان فرزاد پسر خاله ناف بریده یاسمن هم که خارج از کشور است، سر می رسد، همه برنامه ها بهم می ریزد.

لحظاتی قبل از تحویل سال، اصلان و شمسی در زیر زمین محبوس ؛ آب محله قطع و داماد گم می شود.

در نهایت با صدای ساز و تحویل سال نو آب فواره بالا می کشد و عروس و داماد و خانواده به جشن و پایکوبی می پردازند.

حضور چشمگیر بازیگران ملی و محلی در «محله لب آب»  با لهجه شیرازی، بر جذابیت بصری و حلاوت محتوایی آن دوچندان افزوده است.

مدت زمان تله فیلم محله لب آب نود دقیقه است و عوامل آن عبارتند از:

طراح قصه: علی بازیار

فیلمنامه: سیداشرف طباطبایی و ایمان افشاریان

کارگردان: سیداشرف طباطبایی

تهیه کنندگان: سیداشرف طباطبایی و مرتضی رضایی

ناظر کیفی برنامه: حمید رضا شیروانی

دستیاران کارگردان: بهنام جعفرپور، مجتبی دربندی

 برنامه ریز: حسین داورپناه

صدابردار: اصغر آبگون

آهنگساز: پیروز ارجمند

طراح صحنه و دکور: داریوش پیرو

مسئول لباس: سمیه کاری

مدیران تصویربرداری: مصطفی کشفی و منصور عبد رضایی

منشی صحنه: حسن زاده

گریم:  مجتبی تند نویس و سلماز زمانیان

بازیگران: گوهرخیر اندیش، حسن زارعی، محمود پاک نیت، مهدی فقیه،  به همراهی بازیگران پیشکسوت محلی چون قاسم بی طرف، مسعود شریف و سید ابراهیم رکنی ایفای نقش می کنند و دیگر بازیگران: علی بازیار، امیرصادقی، اشکان آبگون ، ثریا بناکار، سارا کریمی، ابوالفضل بامداد، الهام رجبی نژاد، مریم تسلیمی، سپیده مسرور و پویا چهل تنان هستند.

 

کد خبر 24454

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید