یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
یکشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۲۱:۴۶
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس گفت: با ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب در استان فارس از بحران کم آبی در روز های باقیمانده تابستان عبور خواهیم کرد.

به گزارش پیام خبر، علی بوستانی در پیامی به مناسبت ۱۷ مرداد (روز خبرنگار) ضمن پاسداشت مقام شامخ خبرنگار شهید، محمود صارمی و با تاکید بر اینکه خبرنگاران به راستی تجسم امانت، مسئولیت، تعهد، دلسوزی و وظیفه اند گفت: روز خبرنگار فرصتی ارزشمند و گرانبها برای قدردانی از انسان های فرهیخته ای است که در راه روشنگری و آگاهی بخشی به جامعه ایثارگری می کنند.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس ادامه داد: خبرنگاران وجدان بیدار جهان و تصویرگر زمان خویش هستند، زیرا همواره در عمق جامعه زندگی می کنند و سلامت فرهنگی و فکری هر جامعه ای، مرهون تلاش های شبانه روزی آنهاست و خبرنگاری شغلی بسیار حساس است و خبرنگار رسالت خطیری را در حوزه ی روشنگری در جامعه بر عهده دارد و بدیهی است در عصر انفجار اطلاعات یکی از رسالت های بزرگ خبرنگاران سرعت، صحت و دقت در تهیه و اشاعه خبر و رویدادهاست.

وی با قدردانی از تلاش و همکاری خبرنگاران با شرکت آبفا فارس در انعکاس اخبار و رویدادهای این شرکت در طول سال گذشته، به ویژه در تشریح مزایای طرح یکپارچه سازی شرکت های آبفا شهری و روستایی، به بیان تعدادی از اشتراکات شغلی خبرنگاران و ساقیان مردم در شرکت آبفا از جمله قداست آب و قلم پرداخت و این دو شغل را مقدس و بسیار اثر گذار در جامعه توصیف کرد.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در ادامه به وضعیت آبرسانی در شهرها و روستاهای استان فارس پرداخت و علاوه بر توصیف وضعیت منابع آب استان، بر ضرورت اتخاذ تدابیر جدید و راهبردی در حوزه مصرف و تقاضای آب شرب تاکید کرد و  وی با اشاره به رویکرد وزارت نیرو مبنی بر لزوم سازگاری با کم آبی، به بحث در خصوص اصل صرفه جویی به عنوان مهمترین راهکار مقابله با بحران کم آبی پرداخت و خواستار ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب به منظور عبور از بحران کم آبی در روز های باقیمانده تابستان شد.

بوستانی با یادآوری اولویت ها در حوزه صرفه جویی در مصرف آب عنوان کرد: راهکارهای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، باید به عنوان یک اولویت مهم در این برهه از زمان به صورت مداوم مرورگردد و به کار گرفته شود چرا که امروز، بحران کم آبی به عنوان یک دغدغه و چالش در جامعه بشری مورد بحث و مناقشه است و متاسفانه رو به گسترش نیز می باشد. بسیاری از کارشناسان حوزه آب ادامه روند خشکسالی های سنواتی و کم آبی در منابع آب را بسیار نگران کننده می دانند و از آن به عنوان یک ابر چالش یاد می کنند که در آینده بخش گسترده ای از کشور را در بر خواهد گرفت. م

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس  افزود: متاسفانه عدم بارش مطلوب باران در کشور در بلند مدت، طی ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده و تاثیر عمیقی بر منابع آب شرب گذاشته است. در کوتاه مدت نیز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶۶ درصد با کاهش بارندگی مواجه هستیم. وی افزود: در واقع قرار گرفتن کشور ایران در منطقه ای خشک و نیمه خشک از کره زمین و کمبود بارش ها طی سال های متوالی و از طرفی همگن نبودن نزولات از نظر زمانی و مکانی و میزان تبخیر ها، عملا دستیابی به منابع آبی پایدار را بسیار دشوار و گاها غیر ممکن کرده است و در همین راستا اگر امکان آبرسانی از فواصل دور هم مقدور باشد از ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی خود یک چالش است و عملا دستیابی به آن با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد.

وی در همین راستا پنج چالش عمده ی بخش آب در کشور  به ویژه استان فارس را  تغییر اقلیم،  خشکسالی های متوالی در سنوات اخیر،   برداشت های بی رویه ی آب از منابع موجود،  فرو نشست سطح زمین و مرگ آبخوان ها،  قیمت ناچیز آب در  بخشهای مختلف مصرف و شکاف زیاد بین قیمت تمام شده آب نسبت به قیمت فروش آن عنوان کرد.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در ادامه تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب استان فارس با توجه به ابعاد بحران کم آبی در استان و نگرانی های موجود در این حوزه از ماه های گذشته با تشکیل کمیته بحران و برگزاری جلسات متعدد، برنامه های خود در حوزه های ساختاری(فنی) و رفتاری(فرهنگی – آموزشی) را در پنج محور مدیریت تقاضا و آشنایی مشترکین با موضوع سازگاری با کم آبی،   فرهنگ سازی در خصوص مصرف بهینه آب و اصلاح الگوی مصرف، بازسازی و بهبود تجهیزات و تاسیسات آبرسانی اعم از شبکه، خطوط انتقال، مخازن، استاندارد سازی انشعابات و... جهت بهبود مدیریت توزیع و افزایش ضریب کمی و کیفی آب شرب، تداوم خدمت رسانی و  افزایش ظرفیت تامین و انتقال آب را تدوین کرده و به مرحله  اجرا گذاشته است.

وی در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای گریز از بحران کم آبی نیز بیان کرد: بر اساس برنامه ی زمانبندی که از ۶ ماهه ی دوم سال پیش آغاز نموده ایم، اقدامات سازه ای و اجرایی را برنامه ریزی و در دست اجرا داریم که بخشی از این اقدامات در شهر ها و روستاها در شرف بهره برداری است. و با بهره برداری از این فعالیت ها مشکل کم آبی در مناطق مذکور مرتفع خواهد شد اما با تمام این اوصاف همچنان با پدیده ی جدی تنش آبی و بحران کم آبی مواجهیم.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در بخش دیگری از پیام خود با پرداختن به اقدامات انجام شده برای مقابله با بحران کم آبی در روستاها، گفت:  روستاهایی که آب شرب آنها مناسب شرب نیست را از طریق سامانه ی آب شیرین کن پوشش داده ایم،  برای بعضی از روستاها که مشکل کمبود آب شرب داشتند، چاه آب شرب کشاورزی با کیفیت مناسب اجاره نموده ایم و در برخی روستاها نیز از سیستم سامانه آبرسانی سیار استفاده می کنیم.

وی افزود: در همین راستا در شهرهای دارای بحران کم آبی نیز با زون بندی و مدیریت فشار شبکه سعی در بر طرف کردن مشکل کم آبی داشته ایم.

 مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن هفته دولت (دوم الی هفتم شهریور ماه)   بیان کرد: با توجه به اینکه در شرف فرا رسیدن هفته دولت و یادمان شهدای دولت، به ویژه شهیدان رجایی و باهنر هستیم، شرکت آبفا استان فارس همچون سنوات قبل با بهره برداری از چندین طرح و پروژه ی آبرسانی این ایام را گرامی خواهد داشت.

بوستانی در پایان یادآور شد: قطعا موفقیت شرکت افزون بر اقدامات ذکر شده، به همراهی مردم در مصرف بهینه آب گره خورده است و انشا الله با رعایت مصرف بهینه آب توسط مشترکین محترم در سطح استان، روز های باقی مانده از این تابستان بسیار گرم را  با کمترین چالش پشت سر خواهیم گذاشت. بوستانی در پایان با توجه به برنامه هر ساله مدیر عامل و معاونین شرکت آبفا استان فارس و دیدار با خبرنگاران به صورت حضوری، با ابراز تاسف از عدم امکان این کار با توجه به شیوع بیماری کرونا اظهار امیدواری کرد در فرصت مناسب پذیرای خبرنگاران باشیم.

 

کد خبر 150440

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید