یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
یکشنبه, ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ۱۴:۴۸
زمان مطالعه: 4 دقیقه

رئیس کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه های اتاق بازرگانی فارس:

مفهوم مسئولیت اجتماعی راهی برای التیام آلام جامعه است

رئیس کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه های اتاق بازرگانی فارس گفت: هر جا زخمی و دردی وجود دارد مفهوم مسئولیت اجتماعی به عنوان مرهم و برون رفتی جهت التیام آلام جامعه به ذهن متبادر میشود که لازم است این مفاهیم خارج از هرگونه اجبار و اکراه و تعاریف قانونی ترویج و جانمایی فرهنگی صحیح در جهت اصلاح و درمان ریشه ای و ساختاری محقق شود.
به گزارش پیام خبر، سهیلا محبی در جلسه کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه های این اتاق که با حضور اعضای آن و مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان فارس در این اتاق برگزار شد، بیان کرد: تکالیف و مسئولیت های اجتماعی از دیرباز در قالب امور خیر و بشردوستانه بدون چشمداشت و خارج از چارچوب و مقررات در ابعاد ملی و مذهبی وجود داشته است.
وی افزود: با وجود آنکه تامین رفاه و تامین معیشت، عدالت اجتماعی و کاهش آسیبها بر عهده دولتها و حاکمیت است انسانها بواسطه نهاد پاک فطری خودشان وظایف و مسئولیتهایی را برای خودشان تعریف و تبیین میکنند که همان سرآغاز مسئولیت پذیری اجتماعی است، که لازم است در ابعاد و اشکال مختلف فردی، اخلاقی، بنگاهی مورد توجه خاص قرار گیرد.
محبی اظهارداشت: با تغییر نگرشها به سمت توسعه و پایداری در آن کنشها و فعالیتها را اجتماع محور سیاستگذاری کنند که انتفاع آن به کل جامعه و انسانها منعکس گردد. به همین منظور تلاش جهت نهادینه کردن این موضوع ضروریست.
رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: علاوه بر مدل شهروندی و فردی به عنوان استراتژی سازمانی  و حکمرانی شرکتها و بنگاهها جا خوش کند تا شاهد نتایج ایده آل از آن باشیم.
وی با انتقاد از تحمیل وظایف حاکمیتی بر دوش خیرین و اخذ مبالغی تحت عنوان مسئولیت اجتماعی بنگاه ها بدون رضایت و طیب خاطر را منجر به ازبین رفتن حمایتها دانست و در  سیاست گذاری های احتمالی خواستار توجه و دقت کافی در این زمینه شد.
در ادامه این جلسه کشاورز مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان فارس با اشاره به تاریخچه انجمن و تاکید بر شعار پیشگیری امروز سلامتی فردا گفت: پیشگیری، آموزش و توانمندسازی اجتماعی – اقتصادی و درمان را اولویت کار این انجمن است.
وی افزود: عمده دلیل بیماری کلیوی؛ دیابت، فشار خون و بیماریهای عفونی ژنتیکی است و این درحالی است که در حال حاضر بیش از دو هزار و 400 بیمار دیالیزی و پنج هزار و 500 بیمار نیازمند به اهدا عضو در استان وجود دارد.
کشاورز با بیان اینکه سالانه به تعداد بیماران نیازمند به عضو افزوده می شود و در نهایت درصد اندکی موفق به عمل پیوند می شوند اظهارداشت: عدم رعایت بیماران در خود مراقبتی و چکاپ به موقع و مصرف منظم دارو از دلایل این موضوع است.
وی اضافه کرد: یکی از اقدامات انجمن، آموزش چگونگی مراقبت از خود و بررسی وضعیت روحی و روانی فرد بیمار و خانواده آن می باشد و زمانیکه به طرق مختلف سبک زندگی سالم در جامعه رونق یابد توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز به عنوان راهکار جهت جلوگیری از بروز بیماری ها بالاخص کلیوی صورت میپذیرد.
مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس به فرهنگ سازی اهدای عضو در کشور تاکید کرد.
کشاورز با اشاره به فرسوده بودن دستگاههای دیالیز استان و نبود آمبولانس جهت جابه جایی؛ خواستار جذب مشارکتهای مالی جهت تامین هزینه های دارویی و آزمایشگاهی، تجهیزاتی و معیشتی بیماران کلیوی به عنوان راهکار کوتاه مدت و در ادامه ترویج فرهنگ سلامت و خود مراقبتی و اهدا عضو را به عنوان هدف بلند مدت قابل پیگیری دانست.
درادامه این جلسه مژگان جعفریان نائب رئیس کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه ها اتاق بازرگانی فارس هم ضمن تقدیر از فعالیتهای انجمن مذکور، تاکید کرد: همکاری و تعامل میان بخشهای مختلف منجر به کاهش فشار اقتصادی و روحی بربیماران میگردد. ایشان با اذعان به اقدامات صورت گرفته خواستار هم افزایی تشکلها در حیطه سلامت شد تا در کنار رفع برخی معضلات، خیرین نیز بیشتر به مشارکت ترغیب شوند.
وی برگزاری رویداد ها و تدوین برنامه های تلویزیونی از جانب صدا و سیما و برگزاری جلسات اینچنینی را فتح باب امور جامع تر و عمیق تر عنوان کرد.
همچنین خانم محرر از اعضای این کمیسیون به تحکیم روابط انجمن حمایت از بیماران کلیوی با مجمع خیرین سلامت و بسیج جامع پزشکی اشاره کرد و گفت: از جمله اقدامات مثبت کمیسیون موج آفرینی و عملیاتی کردن پویش "همه مسئولیم" و همکاری با انجمنها و تشکلها در راستای فرهنگ سازی مسئولیت اجتماعی است.
در ادامه فارسیمدان رییس واحد سرپرستی صغار دادگستری فارس به شرح اجمالی فعالیتهای شعبه مذکور پرداخت و دعوت و حضور خیرین بصورت مستقیم جهت مرتفع ساختن مسایل و مشکلات مجموعه مورد سرپرستی شان را خواستار شد.

 

کد خبر 180407

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید