شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
دوشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ ۱۹:۴۳
زمان مطالعه: 3 دقیقه

در دیدارهای دوجانبه مسئولان فرهنگی سوریه و فارس مطرح شد؛

برگزاری هفته فرهنگی ایران در دمشق

وزیر فرهنگ سوریه، با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی ایران در دمشق ظرف دو هفته آتی بیان کرد: این یک برنامه بزرگ و جامع خواهد بود و چه بسا بتوانیم در آینده نزدیک هفته فرهنگی شیراز را مثلاً در شهر حلب برگزار کنیم.

به گزارش پیام خبر، لبانه مشوح افزود: در زمینه آموزش هم قطعاً تجربیات خوبی در فارس وجود دارد؛ ما آموزش کودکان را از سن بسیار کم شروع می‌کنیم و مثلاً در زمینه موسیقی از سنین پایین آموزش می‌دهیم که در آینده به درجات بالای موسیقی برسند.

وزیر فرهنگ سوریه بیان کرد: تجربه خوب کشور ایران در زمینه سینما و تولیدات سینمایی برای ما بسیار مهم است و آماده بهره مندی از این تجارب هستیم.

مشوح گفت: ما نسبت هرگونه همکاری را با آغوش باز می‌پذیریم و با توجه به اینکه رایزن فرهنگی ایران در سوریه یکی از فعال‌ترین رایزن‌ها هستند ما را در این ارتباط نگه خواهند داشت و می‌توانیم مباحثی همچون بحث برگزاری هفته فرهنگی شیراز در حلب یا بالعکس را دنبال کنیم.

وزیر فرهنگ سوریه افزود: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، جنگ باعث شد که بسیاری از بزرگسالان از تحصیل و سواد باز بمانند، در زمینه سواد آموزی و از بین بردن بی سوادی، وزارت فرهنگ با همکاری وزارت آموزش و پرورش سوریه این موضوع را بر عهده گرفته که در این زمینه تجربه خوبی داریم اما آماده کمک گرفتن نیز هستیم.

وی در دیدار با استاندار فارس افزود: بین دو کشور یک تاریخ همکاری طولانی وجود دارد و این تاریخ جدید شاید مهمترین دوره‌ای باشد که ما را به همکاری‌های جدید مرتبط می‌کند و خون ما در این دوره با هم آمیخته شده است.

وی ادامه داد: ما هر دو ملتی هستیم که دشمن مشترکی داریم و مسائل بسیاری ما را به هم مرتبط می‌کند.

وزیر فرهنگ سوریه، ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری فرهنگی با کشور ایران و استان فارس افزود: قاعدتاً وزارت گردشگری کشور ایران جایگاه مهمی دارد که به موضوع سیاحت و آثار باستانی، هم از ناحیه ترویج سیاحت و گردشگری و هم آثار باستانی می‌پردازد.

لبانه مشوح بیان کرد: در سوریه وزارت فرهنگ بسیار گسترده است و به جز در موضوع گردشگری، تقریباً همه فعالیت‌ها از جمله سینما و موسیقی در حیطه وزارت فرهنگ قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: موضوع میراث فرهنگی یکی از امور مهمی است که در حیطه وزارت فرهنگ قرار دارد و یک طرح بسیار بزرگ برای حفظ آثار باستانی خودمان چه در عرصه ترمیم و نگهداری و چه ثبت آنها در سازمان‌های جهانی برای نگهداری بهتر داریم که البته این موضوع تلاش و بودجه بسیار زیادی را نیز طلب می‌کند.

مشوح گفت: ما یک مؤسسه به نام دارالاپرا داریم که امیدواریم بتوانیم از گروه‌های موسیقی استان فارس و شیراز و سایر نقاط ایران برای حضور در این مکان و اجرای برنامه استقبال کنیم.

وی افزود: در زمینه همکاری در حوزه سینما نیز تحقیقی انجام شد اما به نتیجه نرسید و چه بسا لازم باشد این بررسی‌ها دوباره انجام شود.

وزیر فرهنگ سوریه ادامه داد: بندهایی از توافق نامه مربوط به تولیدات مشترک سینمایی هم اینک برای بررسی در دست طرف ایرانی است و منتظر پاسخ هستیم.

1210

 

کد خبر 202393

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید