یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
سه شنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ۱۴:۰۲
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روند وحشتناک که از دست‌رفتن هوای کلانشهرها و شهرهای کوچکتر صنعتی در حال تشدید است و هیچ‌کس، هیچ‌کاری نمی‌کند جز تعطیل کردن مدارس. گویی آلودگی کُشنده هوا فقط تقصیر دانش‌آموزان است.

به گزارش پیام خبر از اراک، امروز 29 آذر و برای سومین روز در هفته بخاطر آلودگی بیش از حد هوای اراک مدارس اراک تعطیل و دانش آموزان در بستر فضای مجازی در شبکه شاد پای درس نشستند. آلودگی هوا بقدری بی حیا شده که پشت پنجره های خانه ها چتر تیره پهن کرده و مردم جرات ندارند پا از در خانه بیرون بگذارند.

کلانشهر اراک در میان انبوهی از مجموعه‌های صنعتی واقع شده و این موضوع این شهر را به یکی از کلان‌شهرهای آلوده کشور تبدیل کرده است. در این میان مازوت‌سوزی نیروگاه شازند یکی از اصلی‌ترین دلایل آلودگی این شهر است که اقدامی برای جایگزینی مازوت آن و یا افزایش کیفیت مازوت در آن انجام نشده است.

نیروگاه شازند امسال زودتر از سال‌های گذشته استفاده از سوخت گاز را کنار گذاشته و به مازوت سوزی روی آورده است و همین دلیل باعث شده هوای اراک زودتر از قبل، تیره و تار شود و از طرفی آمار بیماری سرطان در بین مردم مظلوم این شهر بیشتر از سایر شهرها به چشم می خورد.

جلوگیری از تردد خودروهای دیزلی دودزا و اتوبوس هایی که مشکل آلودگی دارند توسط پلیس راهور، تعطیلی کوره های آجرپزی که از مازوت استفاده می کنند، تعطیلی کلیه کارگاه های تولید آسفالت، ایزوگام، تولید شن و ماسه و ریخته گری، اجرای طرح تشدید کنترل معاینه فنی، فعالیت کلیه جایگاه های سوخت cng، بازدید از شرکت آلومینیوم ایران و اتخاذ تصمیم لازم، تعطیلی کلیه واحدهای سندپلاس، فعالیت تمام وقت مراکز معاینه فنی، از جمله مصوباتی هستند که قرار است در کاهش آلودگی هوای کلانشهراراک تاثیر بگذارند.

روند وحشتناک که از دست‌رفتن هوای کلانشهر اراک و شهرهای صنعتی این استان مانند ساوه در حال تشدید است و هیچ‌کس، هیچ‌کاری نمی‌کند جز تعطیل کردن مدارس؛ گویی آلودگی سمی هوا فقط تقصیر دانش‌آموزان است که باید تعطیل شوند و در فضای مجازی آن هم در این روزهایی که ضعف اینترنت روی اعصاب دانش آموزان قدم می زند، مجبورند درس بخوانند.

واقعاً چه گناهی کرده‌اند مردمی که بی‌برنامگی مدیرانشان، در طول سالیان دراز، آنها را به تنفس سم کشانده است؟ که این حجم از آلودگی نوزادان را به خطر می‌اندازد، در کودکان اختلال یادگیری ایجاد می‌کند، در بزرگسالان سرطان ریه و سکته قلبی می‌آورد و سالخوردگان را نیز می‌کشد.

ای کاش مسئولان فکر جدی برای جمع کردن چتر تیره و خاکستری هوای آلوده و سمی اراک می کردند.

 

کد خبر 204367

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید