شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
سه شنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ۱۶:۰۴
زمان مطالعه: 6 دقیقه
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: از ۱۵ اسفند تا روز گذشته ۱۰ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۲۹۲ نفر ورودی به استان داشتیم که در نهایت به مشهد و زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شدند.

به گزارش پایگاه خبری پیام خبر، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، در نشست پایانی قرارگاه مرکزی زائران نوروزی که در هتل فرهنگ و هنر برگزار شد، اظهار کرد: روز گذشته ۴۹۹ هزار و ۱۵۱ نفر ورودی به استان داشتیم و در مجموع ۱۳۳ هزار و ۱۶۱ نفر از ظرفیت اسکان رسمی، موقت و اضطراری استفاده کردند. در اسکان مدارس نیز نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشتیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی بیان کرد: از ۱۵ اسفند تا روز گذشته ۱۰ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۲۹۲ نفر ورودی به استان داشتیم که در نهایت به مشهد و زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شدند. این رقم در سال گذشته از ۱۰ اسفند تا ۱۵ فروردین ۸ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۸۳۳ زائر بوده است. ۱۴میلیون و ۳۵۲ هزار و ۹۴ نفر نیز به استان وارد شدند.

وی گفت: کمترین جابه‌جایی با حمل‌ونقل هوایی به میزان ۳ درصد بوده است. حمل‌ونقل ریلی ۵ درصد، جاده‌ای عمومی ۶ درصد و جاده‌ای شخصی ۸۶ درصد بوده است. در حوزه سفرهای جاده‌ای عمومی ۴۴ هزار و ۸۲۳ سفر، در حوزه وسایل نقلیه شخصی ۲میلیون و ۲۹۷ هزار و ۲۹۸ سفر، در حوزه ریلی ۱۱۴۰ رام قطار و تردد و در حوزه هوایی نیز ۲۰۹۴ حمل‌ونقل هوایی بوده که نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

گنابادی نژاد عنوان کرد: بیشترین ورودی‌های این ایام مربوط به ترددهای مسیر شمال استان است. همچنین توانستیم دوره خوبی را در میزبانی زائران پشت سر بگذاریم. هنوز در حوزه اطلاع‌رسانی مشکلاتی داریم و نیازمند حضور رسانه ملی در این زمینه هستیم. در خدمات جاده‌ای اشکالات ما واضح است، باید در حوزه سرمایه‌گذاری، نظارت واستانداردهای خدمت برای زائران اقداماتی انجام دهیم.

اشغال ۴۹ درصدی واحدهای اقامتی در مشهد/میزان ماندگاری زائر حدود ۳ شب بوده است

در ادامه یوسف بیدخوری اظهارکرد:‌ با توجه به اینکه هر ساله در پیک‌های سفر به ویژه نوروز باید ظرفیت‌های اسکان را آماده‌سازی کنیم، در کنار آمادگی کامل واحدهای رسمی به سراغ مدارس، آموزشگاه‌ها و اسکان اضطراری رفتیم، ظرفیت‌های ادارات و دستگاه‌های دولتی نیز پای کار آمدند. هرچند در ایام نوروز از این ظرفیت‌ها استفاده نکردیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: در این زمینه اطلاع‌رسانی ‌گسترده انجام شد. شماره ۳۷۰۴۵ اطلاع‌رسانی شده بود و همکاران ما نیز به صورت ۲۴ ساعته در قرارگاه عملیاتی مشهد مستقر و پاسخگوی تلفن‌ها بودند. تعدادی از دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی را نیز برای رزرو واحدهای اقامت رسمی در قرارگاه مستقر کرده بودیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیتی که برای استان در نظر گرفته بودیم ۷۰۰ هزار نفر و برای مشهد ۶۰۰ هزار نفر بود، تصریح کرد: جدای از واحدهای رسمی، زائرسراهای ارزان‌قیمت، مهمانسراهای دولتی، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه، مدارس و آموزشگاه‌ها، مراکز موقت و اضطراری که سپاه آماده کرده بود، مراکز شهرداری، سالن‌های ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان، ظرفیت‌های اردوگاهی سپاه ومجموعه‌های امور مساجد نیز ظرفیت‌هایی را آماده کردند.

بیدخوری بیان کرد: تعداد نفرشب اقامت در مشهد تا پایان۱۳ فروردین ۶ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۱۷۹ نفر و در استان ۷ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۹۹۳ نفر شب بوده که ۴۹ درصد واحدهای موقت،اضطراری و رسمی در مشهد و ۵۰ درصد در استان اشغال شده است.

وی افزود: عمده اقامت‌ها در واحدهای موقت با ۶۵ درصد انجام شده، این میزان در واحدهای رسمی ۳۲ درصد و در سایر واحدها ۳ درصد بوده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در خصوص آمار زائران خارجی گفت: ۸۰ هزار و ۷۳۴ زائر خارجی داشتیم که ۱۴ هزار و ۵۸۴ عراقی، ۶۳۴۰ نفر افغانستانی و ۵۹ هزار و ۸۱۰ نفر از سایر ملیت‌ها بوده‌اند. میزان ماندگاری زائر نیز ۲.۵ تا ۳ شب بوده است.

پلمب ۵۵ واحد اقامتی در مشهد طی ایام نوروز

همچنین محمود مادرشاهیان با بیان اینکه ما در سال ۱۴۰۱ سامان‌دهی نرخ‌نامه‌ها را انجام دادیم که کار بزرگی بود، ادامه داد: تجهیز و پشتیبانی ۳ پایگاه نظارت در اطراف حرم، استقرار نیرو به صورت ۲۴ ساعته در قرارگاه عملیات خدمات سفر، رسیدگی به شکایت هتل‌ها در کمتر از نیم ساعت، استقرار تیم فرهنگی آستان قدس در بیش از ۵۰ هتل و ارائه خدمات جهت کارهای فرهنگی، ایجاد فضای معنوی ویژه ماه مبارک رمضان در هتل‌ها و توصیه فرهنگی در خصوص رعایت حجاب و شئونات اسلامی توسط مهمانان از جمله اقدامات انجام شده برای ایام نوروز بود.

مادرشاهیان اضافه کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با بیمارستان رضوی داشتیم که براساس آن ۴ پایگاه نظارتی در استان ایجاد کردند که پزشک به صورت ۳ شیفت در این پایگاه‌ها مستقر بود و تمام زائران می‌توانستند از این خدمات استفاده کنند.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در خصوص بازدیدهای انجام شده از واحدهای اقامتی عنوان کرد: ۴۵۹ بازدید از هتل‌ها داشتیم که ۹ تذکر، ۲ مورد اخطار و ۱۹ شکایت به همراه داشته اما هتلی پلمب نشده است. همچنین ۴۴۲ بازدید از هتل آپارتمان‌ها با ۱۰ تذکر و ۱۳ شکایت، ۴۳۷ بازدید از مهمانپذیرها با ۱۵۱ تذکر، ۴۶ اخطار، ۵ شکایت و پلمب ۲۱ واحد بدون پروانه، ۱۱۵۵ بازدید از خانه مسافرها با ۶۲۷ تذکر، ۱۲۹ اخطار، ۴۲ شکایت و ۵ مورد پلمب واحد بدون پروانه انجام شده است.

وی افزود: ۹۷۶ واحد غیرمجاز نیز بازدید شده‌اند که ۳۵۵ تذکر، ۱۳۶ اخطار، ۲۲ شکایت و ۲۹ مورد پلمب به همراه داشته است. در مجموع ۳۶۹۴ مورد بازدید، ۱۱۸۶ تذکر، ۳۳۷ اخطار، ۱۲۷ مورد شکایت و ۵۵ مورد پلمب داشتیم.

مادرشاهیان با اشاره به میزان برگشت وجه از تاسیسات گردشگری گفت: در هتل‌ها ۳۶ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان برگشت وجه به زائر داشتیم که دریافتی خلاف نرخ بوده است. در هتل آپارتمان‌ها ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، در مهمان‌پذیرها ۴۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، خانه مسافرها ۲۷ میلیون‌ و ۱۵۰ هزار تومان، دفاتر خدمات مسافرتی ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و واحدهای غیر مجاز نیز حدود ۲۱ میلیون تومان برگشت وجه به زائر داشتند که در مجموع ۱۶۱ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان بوده است.

وی اظهار کرد: امسال در موزه‌های سطح استان در روزهایی که بلیت‌فروشی داشتیم ۲۳۲ هزار و ۶۷۹ نفر از موزه‌ها بازدید کردند. البته در زمان بازدید بدون بلیت‌فروشی نیز حدود یک میلیون و ۳۳۸ هزار ۲۸۴ نفر از موزه‌ها بازدید کردند که ۱۶ هزار و ۷۱۹ نفر بازدیدکننده خارجی بودند.

 

کد خبر 207369

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید