شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
شنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۲ ۱۱:۴۴
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کتاب های «یک لیوان آب و سه قرص نان» و «یک بوسه، دو نامه و یک رودخانه»»، نوشته علی‌عسکر فرهادپور، توسط انتشارات نویسندگان پارس در شیراز منتشر شدند.

به گزارش پیام خبر، کرامت یزدانی، ناشر و ویراستار این کتاب، درباره نویسنده این آثار، گفت: علی‌عسکر فرهادی‌پور، نویسنده و پژوهشگر برجسته فارس، در سال ۹۴ به پاس چهل‌سال تلاش در راه توسعه آموزش و پرورش، از سوی انجمن ترویج علم ایران، به عنوان سواد‌آموز برتر و پیشکسوت تعلیم و تربیت برگزیده شد و موفق به دریافت تندیس و لوح تقدیر آن انجمن شد. او در تمام این سال‌ها برای خود قدمی بر نداشته، اما در راه خدمت به مردم هیچ کوتاهی نکرده است؛ چنان که در مقدمه کتابش می‌گوید: «...در زندگی شخصی محتاط بودم. اهل ریسک نبودم. اما در زندگی کاری و اجتماعی جسور، بی‌پروا و ریسک‌پذیر بودم. اگر تشخیص می‌دادم که خیر مجموعه در گفتن کلامی و برداشتن گامی است، بدون واهمه، آن سخن را می‌گفتم و آن قدم را بر می‌داشتم. هرگز بند نافم را از بطن عدالت جدا نکردم، دست از سرِ آموزش برنداشتم، پا از جاده صداقت بیرون ننهادم و هیچ‌گاه رابطه را بر ضابطه ترجیح ندادم».

به گفته یزدانی، با توجه به تنوع و گستردگی کاری حوزه‌هایی که در آن‌ها به مدت چهل‌و‌پنج‌ سال فعالیت داشته، به نظر می‌رسد که تجربه‌های آموزشی و مدیریتی گران‌سنگی اندوخته است؛ که به تدریج در یک محدوده زمانی بیست ساله گردآورده و مکتوب نموده و اینک در قالب دو مجلد کتاب تقدیم شیفتگان تعلیم و تربیت کرده است.

یکی «یک بوسه، دو نامه و یک رودخانه» که کَند و کاوی است گذرا بر مکتب آموزشی محمد بهمن‌بیگی؛ که  فرهادپور که از دست‌پروردگان مکتب اوست، در این کتاب، با قلمی روان و به سبک ادبی به تعریف و توصیف شخصیت و تحلیل و تشریح مکتب آموزشی وی پرداخته است. این نوشته دارای نکات خوبی است که می‌تواند وضعیت فرهنگی، اجتماعی آن زمان را روشن و سبک و سیاق آموزشی او را در معرض دید معاصرین و آیندگان قرار دهد.

وی افزود: «یک لیوان آب و سه قرص نان» که در برگیرنده خاطرات و تجربیات آموزشی و مدیریتی نگارنده در مکان‌های مختلف و مشاغل گوناگون از طفولیت تا بزرگسالی است که با قلمی روان و سلیس و به سبکی داستانی و ادبی به نگارش در آمده است. این خاطرات سرشار از تجربیات است. خاطراتی که می‌توانند وضعیت فرهنگی، اجتماعی و … دوران گذشته را تا حدی برای آیندگان روشن سازند.
کتاب‌های «یک لیوان آب و سه قرص نان» و «یک بوسه، دو نامه و یک رودخانه»، نوشته علی‌عسکر فرهادپور به ترتیب با ۴۰۰ و ۶۰۰ صفحه و با ویراستاری کرامت یزدانی (اشک)، توسط انتشارات نویسندگان پارس منتشر شدند.

 

کد خبر 211979

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید