شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۴۱
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به گرمای هوا در روزهای اخیر توصیه کرد: افراد دارای بیماری های زمینه ای، زنان باردار و سالمندان، کمتر در فضای باز حضور یافته و یا فعالیت‌های روزانه خود را در ساعات اولیه صبح و یا بعد از غروب آفتاب انجام دهند.

دکتر سیده فاطمه یعقوبی، در خصوص راهکارهای حفظ سلامتی در مواجهه با گرمازدگی اظهار داشت: گرمازدگی به حالتی گفته می شود که درجه حرارت بدن به صورت غیرطبیعی بالا و بدن، گرما را از خود خارج نمی کند.

فوق تخصص نفرولوژی بالغین و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه گرمازدگی دارای حالت های خفیف تا شدید است، گفت: در مراحل اولیه گرمازدگی می توان با نوشیدن مایعات و تهویه مطبوع محیط، علایم را در افراد بهبود بخشید.

دکتر یعقوبی به علایم حالت های خفیف گرمازدگی اشاره و حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه، تعریق زیاد، افت فشار، تشنگی شدید، ضعف اندام ها و بالا رفتن دمای بدن از حد نرمال را از جمله این موارد برشمرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر مصرف مایعات و میوه های خنک برای کاهش و جلوگیری از گرمازدگی تاکید و مصرف میوه همچون هندوانه را موثر و مفید خواند و افزود: مصرف قهوه و چای توصیه نمی شود.

وی به علایم گرمازدگی در مراحل شدیدتر اشاره و تاکید کرد که در مراحل شدیدتر گرمازدگی، رنگ بدن قرمز، گاها آفتاب سوختگی ایجاد شده، ضربان نبض و تنفس افزایش می یابد و دمای بدن به بالای 40 درجه می رسد.

دکتر یعقوبی ادامه داد: در مراحل بالای گرمازدگی اختلال هوشیاری و غش نیز اتفاق می افتد و تاکید بر این است فرد گرمازده در اولین فرصت به اورژانس انتقال داده شود.

فوق تخصصی نفولوژی بالغین تاکید دارد: گرمازدگی در افرادی که دارای بیماری های زمینه ای همچون بیماری قلبی، کلیوی و کبدی هستند شدیدتر است و اختلال در دستگاه ها را تشدید می کند و گاها شاهد غلظت بالای ادرار هستیم.

وی توصیه کرد: افراد دارای بیماری های زمینه ای، زنان باردار و سالمندان، اکنون که هوا گرم است کمتر در فضای باز حضور یافته و یا فعالیت‌های روزانه خود را در ساعات اولیه صبح و یا بعد از غروب آفتاب انجام دهند.

 

کد خبر 213928

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید