شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
دوشنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۲۹
زمان مطالعه: 5 دقیقه

فعالان ادبیات پایداری فارس مطرح کردند؛

ثبت خاطرات جنگ و تاریخ شفاهی دفاع مقدس ضرورت است

در نشست خوانش، معرفی، نقد و بررسی کتاب «باغ حاج علی؛ خاطرات حاج مهدی سلحشور از دوران دفاع مقدس» که در شیراز برگزار شد، ثبت خاطرات جنگ و تاریخ شفاهی دفاع مقدس ضروری عنوان شد.

به گزارش پیام خبر، ویژه‌برنامه خوانش، معرفی، نقد و بررسی کتاب «باغ حاج علی، خاطرات حاج‌مهدی سلحشور از دوران دفاع مقدس» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و با حضور محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، حاج‌مهدی سلحشور، راوی کتاب و مداح اهل بیت(ع)، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد انجوی‌نژاد، بیژن کیا، منتقد ادبی و جمعی از علاقه‌مندان ادبیات دفاع مقدس، در «مجتمع آموزشی فارس، پژوهشگاه نیرو» برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمد انجوی‌نژاد، مدیر کانون فرهنگی رهپویان وصال، در این نشست، ثبت خاطرات جنگ را یک موضوع جدی دانست و گفت: ثبت خاطرات جنگ را نویسندگی نمی‌دانم، زیرا نویسنده هنگام نگارش متن درگیر یک سری هیجانات می‌شود که باعث می‌شود برخی نکات ذکر نشود.
وی ادامه داد: بعضی نکات در این حوزه حاصل جوشش است و بعضی نیز تقیه است. اگر بعضی نکات را نویسنده یا راوی نقل کند، حَمل بر اغراق و دروغ می‌شود در حالی که واقعاً این اتفاقات رخ داده‌است. حتّی خود رزمنده‌ها هم تمایلی به روایت این نوع خاطرات ندارند.
نگاه به آثار دفاع مقدس متفاوت باشد

نویسنده کتاب «حماسه یاسین» با اشاره به اینکه نوع نگاه به آثار دفاع مقدس باید متفاوت باشد، عنوان کرد: نویسنده هنرش این است که خاطره را بهتر جلوه دهد. باید از خود بپرسیم آیا این کتاب قرار است تاثیر عمیق بگذارد یا هیجانی؟ این کتاب و آثار این چنینی برای تاثیر عمیق نیاز به مطالعه چندین و چند باره دارد. اما نوجوان و جوان امروزی که به مطالعه فست‌فودی در فضای مجازی عادت دارد نیز آیا این نوع کتاب‌ها را می‌خواند؟ می‌شود از این کتاب‌ها کلیپ، پادکست، متن کوتاه و ... تولید محتوا کرد تا برای قشر نوجوان مؤثر واقع شود.
حاج‌مهدی سلحشور، راوی کتاب نیز در این دیدار با اشاره به اینکه قصد نوشتن کتاب نداشته است، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم روایت‌گری درست دفاع‌مقدس و حفظ یاد و خاطره شهدا باعث شد که به این حوزه وارد شوم. حضرت آقا تاکید داشتند که حقایق دفاع مقدس باید به گوش جوان‌ها برسد.
وی در مورد کتاب عنوان کرد: بزرگترین مشکل این بود که بعد از ۲۵ سال از پایان جنگ، این کتاب روایت شد. علت اینکه مطالب کتاب با جزئیات ذکر شد و بعد از این مدت زیاد از یاد نرفته بود این بود که ما با تک‌تک این لحظات زندگی می‌کنیم. در چاپ بعدی نیز مطالب زیادی اضافه و تکمیل خواهدشد.
این مداح اهل بیت(ع) ادامه داد: سعی شد هیچ اغراقی انجام نشود و عِین آن چیزی که اتفاق افتاده‌بود نقل شود به عبارتی تلاش کردم که امانت‌داری خوبی برای یاد شهدا و دفاع مقدس انجام دهیم. 
در ادامه، بیژن کیا، نویسنده و منتقد ادبی درباره این اثر ادبی عنوان کرد: کتاب «باغ حاج علی» یکی از نمونه‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس است و جای خواندن دارد. اینکه در یک کتاب، خاطره‌نگاری به شکل سالمی کار شده‌باشد و اعوجاجی در تاریخ ایجاد نکرده باشد، یک سند است.
احساساتی شدن نویسنده را برنمی‌تابم
نویسنده کتاب «وینسنس و گرگ خندان» ادامه داد: احساساتی شدن نویسنده را برنمی‌تابم، نویسنده در اثر دیده نمی‌شود که از نقاط ضعف کتاب است. همچنین نوع قلم انتخاب شده برای چاپ و اندازه قلم مناسب نیست.
این مدرس داستان‌نویسی به مقدمه‌ کتاب اشاره کرد و گفت: مقدمه‌ راوی یک درس است . روای مراحل کتاب را توضیح می‌دهد. قسمت آخر مقدمه، درباره معرفی راوی و نقش وی را در جنگ هشت‌ساله نشان می‌دهد.
برگزیده دوازدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس، با اشاره به اینکه چگونه باید مخاطب را همراه کنیم، بیان کرد: در این کتاب، راوی روندی تاریخی را پِی می‌گیرد. نوع روایت ژرف‌نما یا بُعدنما است. شاهد یک پرسپکتیو روایت هستیم. پیوستگی خاطرات همراه با پیوستگی زمانی وجود دارد. نثر ساده، روان و خوش‌خوان است.
کیا در ادامه گفت: شخصیت‌های کتاب باید برجسته می‌شدند. در این کتاب فقط یک نمونه از شخصیت‌ها برجسته شده‌است. نویسنده می‌توانست بیشتر این کار را انجام دهد. در فصل آخر کتاب، شاهد ترکیب طنز کلامی و طنز موقعیت هستیم که از نکات جالب کتاب است.
در ادامه این نشست، مهدی علی، کتابدار کتابخانه عمومی شوشتری شیراز، به خوانش بخش‌هایی از کتاب پرداخت.
کتاب «باغ حاج علی، خاطرات حاج‌مهدی سلحشور از دوران دفاع مقدس» نوشته نوید نوروزی و حاوی خاطرات «حاج مهدی سلحشور» از جنگ میان ایران و عراق است. این کتاب توسط انتشارات مرز و بوم منتشر شده است. نام این کتاب به یاد فرمانده قهرمان لشکر۱۰سیدالشهداء(ع)، حاج علی فضلی، انتخاب شده است.

 

کد خبر 214629

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید