شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
یکشنبه, ۰۷ آبان ۱۴۰۲ ۲۰:۱۳
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها، یکی از علل مهم ایجاد کننده مسمومیت ‌ها را مسمومیت با سموم کشاورزی عنوان کرد.

به گزارش پیام خبرف دکتر محمدجواد راعی، به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها، یکی از علل مهم ایجاد کننده مسمومیت ‌ها را مسمومیت با سموم کشاورزی عنوان کرد و گفت: آلومینیوم فسفید یا همان محصولی که تحت عنوان قرص برنج در برخی از عطاری ها به طور قاچاق تهیه و عرضه می شود، سم بسیار مهلکی است که عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ادامه داد: خاصیت سمی این محصول به علت متصاعد شدن گاز فسفین بوده و مواجهه با این ماده سمی چه به صورت عمدی (از راه خوردن قرص برنج) و چه به صورت اتفاقی (استنشاق گاز متصاعد شده از قرص برنج) در انسان، آسیب های جبران ناپذیری را به اندام های حیاتی مانند قلب، کلیه ها، کبد و ریه وارد می آورد.

این مقام مسئول در دانشگاه با اشاره به عوارض جبران ناپذیر مسمومیت با قرص برنج، تاکید کرد: از نگهداری محصولات خطرناک مانند سم قرص برنج در منزل، آشپزخانه و کمد اجتناب کنید، زیرا گاز حاصل از آن می تواند کشنده باشد.

وی بیان کرد: با حذف سم قرص برنج از فهرست رسمی سموم مجاز کشور و ممنوعیت عرضه قرص برنج در عطاری ‌ها و سم فروشی ‌ها، اما این سم توسط قاچاقچیان به کشور وارد می‌شود.

دکتر راعی توصیه کرد: شهروندان می توانند برای پیشگیری از آفت‌زدگی غلات و حبوبات در منزل، به جای استفاده از قرص برنج که بسیار سمی و کشنده است، از سیر و نمک که کاملاً بی‌خطر است، استفاده کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: کارشناسان مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو با شماره 190 ، آماده پاسخگویی در ساعات اداری به شهروندان هستند.

 

کد خبر 219391

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید