شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ۲۱:۴۰
زمان مطالعه: 6 دقیقه
رئیس کنگره بین المللی پیوند اعضا بر لزوم داشتن کارت اهدای عضو برای همه مردم تاکید کرد و گفت: اعضای بدن انسان ها پس از مرگ جان دیگران را نجات می دهد و بسیار نیکو و پسندیده است که افراد اعضای بدن خود را اهدا کنند.

به گزارش پیام خبر، پروفسور سید علی ملک حسینی، امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی نهمین پیوند اعضا که به میزبانی شیراز برگزار شد، گفت: کنگره محلی برای تبادلات علمی است و دستاوردهای مختلف علمی به معرض دید افراد متخصص قرار می دهند.

رئیس کنگره بین المللی پیوند اعضا اظهارکرد: بر اساس تلاش صدها نفر شیراز و فارس در عرصه پیوند شناخته شد و کنگره شیراز از سال 1385 آغاز به کار کرد، در این کنگره بزرگترین استاد پیوند دهنده کبد جهان حضور یافت و خیلی از مدعوین به خاطر این استاد فقید به سوی کنگره آمدند.

پدر علم کبد ایران با اشاره به اینکه شیراز در آسیا در حوزه پیوند کلیه و کبد اول هست و در جهان حرف هایی برای گفتن دارد، اظهار کرد: 98 تا 99 درصد پیوند کلیه از مرگ مغزی است و پیوند کبد و کلیه باعث شد نام ایران دوباره بدرخشد و امروز این کنگره با حضور پروفسور هاب ران که از همان ابتدا کمک رسان کنگره بود، برگزار شد و اگر این فرد نبود انجمن پیوند خاورمیانه شکل نمی گرفت.

ملک حسینی با یادآوری این مطلب که سخنرانی های خوبی در کنگره شکل گرفت، افزود: اولین هدف کنگره تبادل علمی است و دومین موضوع هم دوستی بین ملت هاست و ما در آموزش پیوند به دانشجویان کشورهای تاجیکستان، پاکستان، لبنان، سوریه و سودان پیشگام بوده ایم و به نحوی آموزش ها انجام شده است که تاجیکستان می تواند به کشورهای اطراف هم آموزش دهد.

رئیس نهمین کنگره پیوند اعضا اضافه کرد: دانشگاه مردم نهاد که هدف گسترش علم داشته باشد، نداریم و ما اکنون این کار را انجام می دهیم.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ تعداد پیوند اطفال، شیراز اول را در کشور می زند، اظهار کرد: در طول سال 14 هزار مورد پیوند زدیم که نیمی برای کلیه و نیمی برای کبد است و 14 مرکز فعال پیوند در ایران فعال وجود دارد می توان گفت به طور متوسط 500 پیوند در سال شکل می گیرد.

ملک حسینی با اشاره به اینکه پیوند کلیه و کبد در کودکان یکی از عمل های مشکل است که در شیراز انجام می شود، اضافه کرد: برخی اوقات برای نجات جان بیمار، پیوند کبد از افراد درجه اول و دوم، را به صورت پیوند بخشی از کبد انجام دهیم.

وی بر لزوم داشتن کارت اهدای عضو برای همه مردم تاکید کرد و گفت: اعضای بدن انسان ها پس از مرگ جان دیگران را نجات می دهد و بسیار نیکو و پسندیده است که افراد اعضای بدن خود را اهدا کنند.

پروفسور ملک حسینی با یادآوری این مطلب که نقش رسانه ها در اهدای عضو پررنگ است، اضافه کرد: برای شیراز به چهار پنج پمپ خاص نیاز داریم که برای اهدای عضو در مرگ طبیعی استفاده می شود و می توان با کمک خیرین این وسائل را تهیه کرد و یک تیم به شکل شبانه روزی حضور داشته باشد که اهدای عضو از مرگ طبیعی را هم بتوانیم انجام دهیم.

وی گفت: مرگ مغزی با مرگ عادی تفاوت دارد و مرگ مغزی یک مرگ نباتی نیست و کارهای خون رسانی و هوارسانی آن با دستگاه انجام می شود و بیشترین نگهداری هم مرگ مغزی هم در جریان حدود 109 روز بوده است.

رئیس کنگره اهدای عضو گفت: فردا مرکز رادیولوژی که به همت خیرین داخل و خارج از کشور با هزینه با 300 میلیارد تومان آماده شده به بهره برداری می رسد.

وی در مورد بیمارستان پیوند اعضا هم گفت: به پول امروز 16 تا 17 هزار میلیارد تومان هزینه این مرکز بوده که توسط خیرین انجام شده است.

ملک حسینی گفت: ما در هیچ جای دنیا 2 وزارت خانه برای آموزش نداریم، این کاری است که در هیچ جای دنیا این اتفاق روی نمی دهد، این همه وزارت خانه و ساختمان موازی وجود دارد که دپارتمان های موازی شکل گرفته است.

وی گفت: دانشگاه جامع ابوعلی سینا ساخته می شود و همه علوم در کنار هم خواهیم داشت که دانشجویان علوم مختلف در کنار هم می توانند تحقیق کنند و باید رئیس دانشگاه علوم پزشکی به مسائل آموزشی بپردازد و مسئله بهداری باید به افراد دیگر محول شود.

ملک حسینی با اشاره به اینکه در علوم پایه باید قوی تر شویم که در حال پیگیری برای مرکزی جدید در این رابطه هستیم، افزود: سال آینده برای اولین بار کنگره جهانی پیوند در استامبول راه اندازی می شود و اولین بار است که در خاورمیانه برگزار می شود.

سامان نیک اقبالیان، با اشاره به اینکه موضوع اصلی این کنگره اهدا عضو بوده است و گسترش اهدا عضو از مرگ مغزی و اهدا از مرگ قلبی، گفت: پیوند پانکراس و ریه و غیره از دیگر برنامه های این کنگره است و پنج کارگاه در موضوع پیوند برگزار شد.

رئیس کمیته علمی نهمین کنگره بین المللی پیوند اعضا اظهار کرد: بیش از 500 مقاله به کنگره رسید که یکصد مقاله به صورت پوستر الکترونیکی نمایه شد.
سیاوش غلامی، مسئول مرکز پیوند اعضا هم گفت: نرخ اهدا عضو در جنوب کشور روی داده است و آمار اهدا عضو در شیراز به اندازه کشورهای پیشرفته است و هیچ پولی دریافت نمی کنند و اهدا برای رضای خداوند و نحات بیماران لیست انتظار انجام می شود.

پروفسور هاب ران، استاد مدعو کنگره هم گفت: دکتر ملک حسینی فردی مهم در دنیا محسوب می شود و کار خوبی انجام داد و کارهای خیلی برجسته ای انجام داده است و در دنیا افرادی هستند که نیاز به اهدا عضو دارند

این استاد پیوند اعضا گفت: اهمیتی که مطرح می شود نقش جامعه هست و رسانه ها باید در فرهنگسازی برای اهدای عضو کمک کنند، رسانه می تواند فرهنگ سازی را انجام دهد، این مسئله سخت است که خانواده فرد فوت شده را برای اهدا عضو قانع کنیم اما این اتفاق باید روی دهد.

جمشید روزبه، دبیر علمی کنگره پیوند اعضا هم گفت: قرار بود کنگره از سال پیش برگزار شود و بسیاری از اساتید در این کنگره حضور یافتند از آمریکا، بلژیک، ترکیه و غیره حضور یافتند.

 

کد خبر 219576

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید