شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
شنبه, ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ۱۹:۳۰
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: امید داریم مصرف آب در مراکز صنعتی شرق شیراز بیشتر مورد توجه مسئولان آب استان فارس قرار گیرد و طوری نباشد که با طولانی شدن خشکیدگی دریاچه مهارلو پهنه این دریاچه به محل تولید ریز گرد تبدیل شود.

به گزارش پیام خبر، عطا پورشیرزاد به همراه معاون محیط زیست انسانی اداره کل و رئیس اداره محیط زیست شیراز از کارخانه ذوب آهن پاسارگاد کوار بازدید کردند، پایش آب مصرفی کارخانجات صنعتی شرق شیراز و هشدار در باره طولانی شدن دوره خشکیدگی دریاچه مهارلو با برداشت آب بیشتر از جمله محورهای اصلی سخنان مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در این بازدید بود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در این برنامه بازدید که در راستای بازدید از واحد های صنعتی و پایش آلایندگی های کارخانجات صورت گرفت، افزود: برای نخستین بار از مجموعه ذوب آهن پاسارگاد بازدید به عمل می آید، داشتن رویکردهای محیط زیستی از سوی صنایع مورد تشویق و نقطه امید است، این نقطه قوتی است که صنایع و تولید کنندگان صنعتی در کنار کار تولید به مسئولیت های اجتماعی هم عمل می کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، با تاکید بر اینکه مصرف آب در کارخانجات تولیدی باید پایش شود، افزود: مصرف بی رویه آب در واحد های تولیدی به منزله افت سطح آب های زیر زمینی در شرق شیراز و وارد آمدن آسیب به دریاچه مهارلو است.

وی ادامه داد: امید داریم مصرف آب در مراکز صنعتی شرق شیراز بیشتر مورد توجه مسئولان آب استان فارس قرار گیرد و طوری نباشد که با طولانی شدن خشکیدگی دریاچه مهارلو پهنه این دریاچه به محل تولید ریز گرد تبدیل شود.

پورشیرزاد گفت: افزایش ریز گرد در بستر خشک دریاچه مهارلو به معنی کوچ اجباری شهروندان شیراز است، بدون تردید اگر خشکی مهارلو با برداشت های بی رویه آب و فعال شدن زهکش های شیراز بیشتر و طولانی تر شود شاهد ایجاد ریز گردهای بیشتر بر بستر دریاچه و آلودگی هوای شیراز خواهیم بود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: محیط زیست مقوله ای چند وجهی و چند رشته ای است، محیط زیست باید در همه عرصه های تولید حضور داشته باشد، کار نظارت کاری دائمی و حساس است و در همه جنبه های تولید بدون وارد آمدن خدشه ای به تولید و با نگاه حمایتی باید به مقوله های آلایندگی صنعتی و مصرف آب صنایع هم نظر داشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت های دانش بنیان در عرصه تولید صنعتی اضافه کرد: باید از ظرفیت های دانش بنیان استفاده کرد، طرح هایی که با ارزان ترین مسیر و کمترین آلودگی و کمترین مصرف آب در تولید مشارکت و تولید بیشتر شود، هزینه های تولید کمتر شود، آلایندگی کمتر شود، این مهم جز با تاکید بر موارد دانش بنیان ها به دست نمی آید.

وی افزود: همه ما متولی حفظ محیط زیست هستیم، تولید کنندگان هم باید به اصل 50 قانون اساسی توجه کنند و برای اجرای آن پیش قدم باشند، محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی نظارتی است که باید پاسخگوی وظایف نظارتی خود باشد.

پورشیرزاد گفت: محیط زیست نگاه مچ گیرانه در صنعت ندارد، نگاه ما نگاه ارائه کمک های حمایتی است، همه دغدغه ما این است که چگونه بتوانیم در کنار چرخش چرخ تولید با رعایت قوانین توسعه پایدار از بیشتر شدن و بهینه شدن تولید حمایت کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد : آلودگی هوا، پسماند، پساب و ریز گردها همه از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت، مصرف آب در کارخانجات صنعتی مواردی است که در شرایط کم آبی باید به آن بیشتر توجه داشت.

در ادامه مسئولان محیط زیست فارس از بخش هایی که احتمال آلایندگی داشتند بازدید به عمل آوردند و تذکرات لازم را ارائه دادند.

قاسم نهاوندی معاون محیط زیست انسانی و کامران اسلاملو رییس اداره محیط زیست شهرستان شیراز در این برنامه حضور داشتند.

 

کد خبر 219755

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید