شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
سه شنبه, ۰۷ آذر ۱۴۰۲ ۱۸:۱۱
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مدیر کل امور مالیاتی فارس در خصوص خدمات درمانی که عمدتا جنبه زیبایی دارند و تحت پوشش بیمه های پایه و تکمیلی نیستند، تصریح کرد: کلینیک های کاشت مو و زیبایی در این گروه قرار دارند که متاسفانه هیچ بانک اطلاعاتی در خصوص میزان درآمد این صنوف وجود ندارد به همین علت و بر اساس ماده 181 قانون مالیات های مستقیم با بازرسی های سرزده بر روی این رسته های شغلی تمرکز بیشتری شد. 

به گزارش پیام خبر، گزارش فساد و فرار مالیاتی یک مسئولیت ملی و تعهد اجتماعی است و سازمان امور مالیاتی کشور با رویکرد استفاده بهینه از ظرفیت های مردمی جهت مقابله با فرار مالیاتی، فسادستیزی و برقراری عدالت اقتصادی سامانه سوت زنی را راه اندازی کرده است. 

هر زمان در امور مختلف به مردم تکیه شود نتایج بسیار مهم و ارزشمندی حاصل می شود و سازمان امور مالیاتی کشور اعتقاد دارد همزمان با گسترش حوزه های نظارتی و رسمی ، شیوه های جدید همکاری ها و تعاملات مردمی در اولویت قرارگیرد؛ چراکه این امر زمینه کارآمدسازی حداکثری نظام مالیاتی و انجام تعهدات قانونی و شناسایی بخش های پنهان و خاکستری برای پاسخ عملی از سوی دولت به مطالبات عمومی را فراهم می سازد.

مدیرکل امور مالیاتی فارس اعلام کرد از ابتدای سال 1402 تاکنون ، بالغ بر 1165 مورد گزارش مردمی در سامانه سوت زنی این اداره کل ثبت شده که 854 گزارش بررسی و نتایج آن در راستای شفاف سازی و آگاهی گزارش دهنده از رسیدگی به تخلف ، در سامانه مذکور بارگذاری شده است.

حمیدرضا محمدابراهیمی گفت: علیرغم اینکه 95 درصد پزشکان در استان به وظایف قانونی و تکالیف مالیاتی خود عمل می کنند، 52 درصد از این گزارش های مردمی مرتبط با بخش درمان و سلامت می باشد که این اداره کل صرفنظر از سایر حواشی اجتماعی در بخش درمان ، بازرسی ویژه و بررسی هر گونه تخلف مالیاتی در این بخش را در دستور کار قرار داد.

اداره بازرسی، پولشویی و مبارزه با فرارمالیاتی امور مالیاتی فارس در خصوص خدمات درمانی تحت پوشش بیمه، اطلاعات نسخ الکترونیکی از مراجع ذیربط را اخذ کرد که در اطلاعات به دست آمده، میزان ویزیت پزشکان و قسمت عمده فروش داروخانه ها رصد شد. همزمان بصورت روزانه از مطب پزشکانی که توسط مردم در سامانه سوت زنی گزارش تخلف مالیاتی برایشان ثبت شده، بازدید انجام شد و در نهایت 467 پزشکی که به قانون تمکین نکرده اند به اداره امور مالیاتی فارس فراخوانده شدند که ضمن بررسی پرونده مالیاتی آنان و در فرآیند قانونی تعهدات لازم از آنان در خصوص لزوم استفاده از دستگاه کارتخوان و عدم درخواست غیرموجه اعم از دریافت وجه نقد، کارت به کارت ، استفاده از کارتخوان دیگران اخذ و اقدامات قانونی انجام شد.

مدیرکل امور مالیاتی فارس اظهار داشت: بر اساس قانون بودجه سال 98 به بعد، مراکز درمانی و بیمارستانها مکلف به کسر 10 درصد علی الحساب مالیات از پرداختی پزشکان بابت حق العمل و سایر خدمات پزشکی می باشند که این موضوع به میزان قابل توجهی از کتمان درآمد برخی پزشکان جراح جلوگیری کرد ضمن اینکه علاوه بر این از بیمه های سلامت و تامین اجتماعی نیز اطلاعات شرح اعمال جراحی دریافت می شود.

با این اقدامات فرار مالیاتی در ویزیت پزشکان و اعمال جراحی کنترل گردیده و لیکن این اقدامات صرفاً مرتبط با خدمات درمانی تحت پوشش بیمه بوده است.

محمدابراهیمی در خصوص خدمات درمانی که عمدتا جنبه زیبایی دارند و تحت پوشش بیمه های پایه و تکمیلی نیستند، تصریح کرد: کلینیک های کاشت مو و زیبایی در این گروه قرار دارند که متاسفانه هیچ بانک اطلاعاتی در خصوص میزان درآمد این صنوف وجود ندارد به همین علت و بر اساس ماده 181 قانون مالیات های مستقیم با بازرسی های سرزده بر روی این رسته های شغلی تمرکز بیشتری شد. 

وی افزود: از آنجایی که شیراز در موضوع خدمات کاشت مو و پوست و زیبایی بعنوان قطب پزشکی در کشور و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می شود این مراکز درمانی در اولویت بررسی این اداره کل قرار گرفت که در بررسی های اولیه 60 کلینیک در سطح استان شناسایی و با اقدامات انجام شده مشخص گردید بطور متوسط سالانه بالغ بر 2000 میلیاردتومان در این بخش از درمان، گردش مالی صورت می پذیرد.

مدیرکل امور مالیاتی فارس تشریح نمود: در بازرسی های انجام شده براساس ماده 181 قانون مالیات های مستقیم، ضمن بررسی درآمدهای کلینیک ها ، مالیات مربوطه جهت این مراکز تشخیص داده شد لیکن طبق اظهار کلینیک های مورد بازرسی، بخش عمده ای از گردش مالی این صنف متعلق به افراد فعال در این حوزه در قالب تکنسین های کاشت مو و سایر خدمات زیبایی بوده که بصورت اجاری در مطب ها و کلینیک ها فعال هستند در حالیکه اطلاعات مالی این افراد در بانک های اطلاعاتی در دسترس نیست.

وی افزود: با همکاری نهادهای ذیربط و دستگاههای متولی، 407 نفر تکنسین فعال در حوزه زیبایی شناسایی و اطلاعات آنها دریافت گردید که همگی فاقد ثبت نام کد اقتصادی و سابقه مالیاتی بودند.

اطلاعات اولیه به دفتر علوم داده ها و دفتر مبارزه با فرارمالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور ارسال و اطلاعات تکمیلی این افراد شامل آدرس و تلفن اخذ و اداره کل امور مالیاتی فارس اقدام به ثبت نام کداقتصادی و ایجاد پرونده مالیاتی جهت نامبردگان نمود؛ این افراد بزودی جهت مطالبه مالیات مربوطه از سال های 1397 لغایت 1402 (بازه مرور زمان مالیاتی) فراخوان می گردند.

محمدابراهیمی ادامه داد: در خصوص کلینیک های زیبایی نیز در سال جاری 9 کلینیک در اجرای ماده 181 قانون مالیات های مستقیم مورد بازرسی قرار گرفته که ضمن مطابقت اطلاعات درآمدی به دست آمده با درآمدهای ابرازی مؤدیان مذکور تفاوت فاحشی محرز گردید بطوریکه فقط در یک مورد که سابقه مالیاتی ابرازی مؤدی بابت سنوات 1397 تا 1401 بررسی شد اطلاعات درآمدی بدست آمده منجر به مطالبه 23 میلیارد تومان مالیات گردیده که نشان دهنده این موضوع است که مؤدی مذکور صرفا کمتر از 3 درصد درآمد واقعی خود را در این سال ها به اداره کل امور مالیاتی فارس ابراز کرده است.

در پایان مدیر کل امور مالیاتی فارس ،کسب درآمد و عدم پرداخت مالیات، عدم استفاده از دستگاه کارتخوان، تفاوت بین نوع شغل درج شده روی رسید دریافتی از دستگاه کارتخوان با نوع شغل واقعی، عدم صدور فاکتور، صدور فاکتورهای غیر واقعی، کم اظهاری درآمد به سازمان امور مالیاتی، استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر، استفاده از چندین دفتر یا نرم افزار حسابداری را برخی از روش های معمول فرار مالیاتی برشمرد و تاکید کرد : هرگونه درخواست غیرموجه دریافت وجه نقد و کارت به کارت غیرمجاز است و مردم می توانند در راستای مطالبه اجتماعی، گزارش تخلفات مالیاتی را از طریق مرکز ارتباط مردمی این اداره کل با شماره تماس 1526 اعلام و یا تخلف مذکور را از طریق سامانه سوت زنی در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانیwww.intamedia.ir ثبت کنند.

 

کد خبر 221280

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید