یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
دوشنبه, ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ۱۲:۵۲
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انس طلا در بازگشایی امروز یک‌ رکورد جدید ثبت کرد و به بالای ۲۱۰۰ دلار رسید. البته پس از آن وارد فاز اصلاحی شد، باید دید که انس طلا در ادامه معاملات امروز چه می‌کند. اواخر هفته قبل روند حرکت انس طلا با سکه، دلار و طلای ایران همبستگی داشت.

به گزارش پیام خبر و به نقل از اکوایران، انس طلا در بازگشایی امروز یک‌ رکورد جدید ثبت کرد و به بالای ۲۱۰۰ دلار رسید. البته پس از آن وارد فاز اصلاحی شد، باید دید که انس طلا در ادامه معاملات امروز چه می‌کند. اواخر هفته قبل روند حرکت انس طلا با سکه، دلار و طلای ایران همبستگی داشت.

انس طلا از هفته گذشته لیدر بازار ارز و طلا بود و روند صعودی قیمت‌ها را رهبری می‌کرد.

انس طلا در کانال ۲۰۰۰ دلاری قرار دارد و گزارش‌های اقتصادی ایالات متحده انتظارات افزایشی از شاخص دلار را نزولی کرده است.

قیمت طلا در جهان با دلار تعیین و معامله می‌شود و معیار ارزیابی طلا شاخص دلار و بازدهی اوراق خزانه‌داری امریکا است. در حقیقت با افزایش ریسک‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌ها میان طلا و اوراق قرضه رفت‌و‌آمد می‌کند. دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در زمان کرونا سیاست‌های پولی و مالی انبساطی اتخاذ کردند تا از کسب‌و‌کارها در برابر کرونا حمایت کنند. همین مسئله منجر به رکوردشکنی تورم آمریکا از دهه ۱۹۸۰ شد و بانک مرکزی هم سخت‌ترین سیاست انقباضی را برای کنترل تورم از دهه ۱۹۸۰ اتخاذ کرد.

با اعمال سیاست‌های انقباضی بازدهی اوراق خزانه ایالات متحده به عنوان دارایی امن در زمان سیاست‌های انقباضی افزایش یافت و افزایش‌های اوراق قرضه غالبا با کاهش ارزش انس طلا همراه بوده‌است. چرا که اوراق قرضه عایدی دارد که با تشدید سیاست‌های انقباضی عایدی اوراق قرضه افزایش می‌یافت ولی طلا یک دارایی بدون عایدی است که سود خریدار فقط ناشی از افزایش قیمت طلا است به همین‌خاطر طلا در رقابت با اوراق قرضه در زمان سیاست‌های انقباضی از دلار عقب می‌ماند.

چرا طلا جهش کرد؟

گزارش‌های اقتصادی ایالات متحده و اروپا هشدار رکود می‌دهد و همین مسئله موجب تضعیف شاخص دلار و کاهش بازدهی اوراق قرضه و تقویت طلا شده‌است. در یک ماه گذشته شاخص دلار تضعیف شده است و از نزدیکی ۱۰۶ تا کانال ۱۰۳ کاهش یافته است، بازدهی اوراق ده ساله خزانه‌داری آمریکا نیز از نزدیکی ۴.۷ به نزدیکی ۴.۲ کاهش پیدا کرده‌است.

در همین شرایط انس طلا در یک ماه گذشته از محدوده ۱۹۰۰ دلار به بالا برگشته است. معامله گران تصور میکنند که فدرال رزرو در سال جاری دیگر دست به افزایش نرخ بهره نزند و شانس کاهش نرخ بهره از ماه مارس را ۶۰ درصد دانسته‌اند.

همین مسائل باعث تقویت انس طلا شده به نحوی که انس در هفته قبل کنترل بازار ارز و طلا را در دست گرفت.

طلا در روز جمعه فقط چهار دلار با مقاومت تاریخی خود فاصله داشت و به تعطیلات پایان هفته رفت و همین پایان خوش، حرکت بازار سکه و طلا را در روز شنبه و یکشنبه در ایران مثبت کرد. برای امروز چشم همه به انس طلا است. انس طلا در بازگشایی امروز یک‌ رکورد جدید ثبت کرد و به بالای ۲۱۰۰ دلار رسید و پس از آن وارد فاز اصلاحی شد، باید دید که انس طلا در ادامه معاملات امروز چه می‌کند چرا که در پایان هفته قبل روند حرکت انس طلا با سکه، دلار و طلای ایران همبستگی داشت.

سکه امامی نزدیک مقاومت

سکه امامی در روز جاری مقاومت محدوده ۳۰ میلیون تومانی و حمایت ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را در پیش داشت.

طلای آب‌شده هم با شکست مقاومت ۱۱ میلیونی می‌تواند نوسان بیشتری را تجربه کند.

ارزش معاملات خرد رکورد زد

ارزش معاملات خرد بازار سرمایه افزایش یافت و رکورد افزایش ارزش معاملات خرد به بالای ۸۰۰۰ میلیارد تومان رسید که بالاترین میزان ارزش معاملات خرد در شش ماه گذشته بود.

در صورت ادامه روند افزایشی بازار سرمایه و با توجه به رکوردشکنی ارزش معاملات خرد انتظارات صعودی، احتمال موفقیت بورس در تثبیت بالای مقاومت تاریخی تقویت شده‌است.

مقاومت تاریخی شاخص کل که منطبق بر مقاومت سال ۹۹ است محدوده ۲میلیون و ۱۰۰ هزار واحد است که پس از این بازار سرمایه باید برای تثبیت بالای این محدوده تلاش کند.

اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت‌ها شروع به پررنگ‌تر شدن کرده و فولاد روز قبل به طور رسمی از افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها سخن گفت.

 

کد خبر 221624

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید