شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۲ ۱۴:۴۲
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مدیر کل محیط زیست فارس گفت:بیش از 50 درصد از فاضلاب ها هنوز در شهرهای استان فارس رها می شوند و ما هنوز محلی برای دفع بهداشتی پسماندهای ویژه بیمارستانی نداریم.

به گزارش پیام خبر، همایش بررسی اقتصاد چرخشی در صنایع با تاکید بر احیای خاک و حل معضلات محیط زیست در شهرستان مرودشت با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، فرماندار ویژه شهرستان مرودشت، نماینده مردم این شهرستان در مجلس، مسوولان محلی و کشوری و تشکل های مردم نهاد از سراسر استان برگزار شد.

عطا پورشیرزاد مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس دراین همایش آموزش را رکن اصلی تبیین آموزه های محیط زیست دانست و گفت: حفظ محیط زیست یک تکلیف شرعی است، توسعه فرع بر محیط زیست است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس اضافه کرد اقتصاد چرخشی یک مفهوم اقتصادی است که به معنای تولید، مصرف و دورانداخت منابع و سرمایه‌ها در یک جامعه اشاره دارد. در این نوع اقتصاد، منابع و سرمایه‌ها به صورت مداوم در حرکت هستند و به جای بازگشت به دورانداخت، برای تولید کالا و خدمات جدید استفاده می‌شوند.

یک مثال خوب برای اقتصاد چرخشی، صنعت بازیافت است. در این صنعت، مواد قابل بازیافت مانند کاغذ، شیشه، پلاستیک و فلزات جمع‌آوری شده و به کارخانجات بازیافت فرستاده می‌شوند. سپس این مواد بازیافت شده به تولید کالاهای جدید مانند کاغذ دوباره استفاده شده، بطری‌های پلاستیکی بازسازی شده و فلزات قابل استفاده دوباره تبدیل می‌شوند. این فرآیند چرخش منابع را نشان می‌دهد زیرا منابع طبیعی کمیاب را بازچرخش کرده و آن‌ها را به کاربردهای جدیدی منجر کرده است.

وی افزود:استان فارس در حوزه آب و خاک چالش هایی دارد، تالاب های هفتگانه ثبت شده در کنوانسیون رامسر خشک شده است، آب های زیر زمینی و سطحی دچار چالش است، هر چند دستگاه‌های متولی چون جهاد کشاورزی و آب منطقه ای هم افزایی و تعامل هایی داشته اند و با بهره گیری از همت والای استاندار فرهیخته فارس تلاشهایی برای حفاظت از خاک و آب انجام شده است.

پورشیرزاد گزارشی از مدیریت پسماند دراین استان ارائه داد و درادامه اضافه کرد: استان فارس در حوزه پسماند به جز در کلان شهر شیراز در سایر شهرستان ها هنوز هم چالش هایی دارد، تفکیک و بازیافت زباله در سایر شهرستان ها بسیار نا مساعد است و باید برای حفظ کیفیت خاک چاره اندیشی کرد، محل دفن بهداشتی زباله باید متناسب و منطبق با آمایش سرزمین در نطر گرفته شود .

پورشیرزاد گفت: سازمان محیط زیست فقط یک ارگان نظارتی و حاکمیتی است که اختیارات محدود و تعریف شده ای دارد، مدیریت پسماند نیاز به نگاه فراگیری دارد و برای دستیابی به این نگاه فراگیر اقتصاد خطی را باید به اقتصاد چرخشی تبدیل کنیم، اقتصاد چرخشی و چند حلقه ای کیفیت کار را بالا می برد و کیفیت زندگی مردم را بهبود می بخشد، اقتصاد چرخشی راهکاری برای زندگی سالم است. استفاده از پساب ها در صنعت، بکار گیری الگوی کشت و اقتصاد و حفاظت چرخشی توسعه پایدار محیط زیستی را اعمال می کند.

او در ادامه، با بیان اینکه خاک بستر و منبع تغذیه زیستمندان و انسان ها است گفت: باید برای حفظ آن تلاش بیشتری کرد که کیفیت خاک حفظ شود، رها سازی فاضلاب ها هم آسیب زیادی به خاک می زند، هرچند اقدامات آبفا در این زمینه قابل تقدیر است، اما بیش از 50 درصد از فاضلاب ها هنوز در شهرهای استان فارس رها می شوند و این به آب و خاک آسیب می زند، ما هنوز محلی برای دفع بهداشتی پسماندهای ویژه بیمارستانی نداریم باید پسماندهای ویژه در همین استان و بصورت بهداشتی دفع شوند.

اسماعیل خوشبخت فرماندار ویژه شهرستان مرودشت نیز دراین همایش باتقدیر از برگزار کنندگان این همایش اظهار داشت : شهرستان مرودشت 1200 شهید تقدیم نظام اسلامی کرده است و حق مردم این شهرستان است که از شرایط زیستی بهتری برخوردار باشند.

خوشبخت در ادامه با تاکید بر اینکه برآورد ارزش کالاها و خدماتی که محیط زیست ایجاد می کند باید در نظر گرفته شود گفت: اگر محیط زیست سالم نباشد این کالاها و خدمات هم عرضه نمی شود، مثل خدماتی که اماکن گردشگری می دهند، زیبایی عرصه های طبیعت در گردشگری، دریاها و دریاچه هایی که وجود دارند و برای گردشگری بسیار ارزشمند است، ارزش آفرینی محیط زیست باید در حوزه های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.

فرماندار شهرستان مرودشت در ادامه با بیان اینکه صنایع باید پیوست محیط زیستی داشته باشند، گفت: در طرح های اولیه صنعتی هم باید پیوست ارزش آفرینی صنعتی دیده شود، صنایع و کارخانجات باید در این طرح ها ارزش آفرینی محیط زیست را ببینند و لحاظ کنند.حقوق محیط زیست در بسیاری از عرصه های ارزش آفرینی قطعا نادیده گرفته شده است، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته محیط زیست ارزش گذاری شده و حق و حقوق محیط زیست دیده شده است ، محیط زیست ناموس جامعه ما است و باید به شیوه ای فرهنگ سازین کنیم که از محیط زیست چون ناموس خود ماست حفاظت کنیم.

فرماندار مرودشت اضافه کرد: آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها دراین عرصه رسالت مضاعفی دارند که برای ارزش آفرینی محیط زیست فرهنگ سازی کنند، درآمد حاصل از ارزش گذاری محیط زیست از صنایع باید اخذ شود، نهادهای متولی صنعتی در این زمینه باید حق و حقوق محیط زیست را بپردازند، بر اساس اصل تطابق درآمد های حاصل از محیط زیست، باید خرج خسارت هایی شود که به محیط زیست وارد شده است.

وی به موضوع پساب در شهر مرودشت نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع در حال پیگیری است و علاوه بر پساب ها موضوع پسماند هم بررسی شده و سرمایه گذار بخش خصوصی دعوت شده است برای سرمایه گذاری در حوزه مدیریت پسماند. در 5 فاز سایت دفع پسماند طراحی شده است و که پس از اجرا در کل استان فارس این نمونه ای چشمگیر خواهد بود، مدیریت پسماند خانگی، مدیریت پسماند ساختمانی، مدیریت پسماندهای خطرناک و قطعات الکترونیک در این سایت دیده شده است و به عنوان یک سرمایه گذاری خارجی با یک و نیم هزار میلیارد تومان این سایت راه اندازی خواهد شد .

این همایش با حضور استاندان دانشگاه و اندیشمندان و صاحبنظران صنعت و محیط زیست به مدت یک روز در شهرستان مرودشت برگزار شد.

 

کد خبر 221761

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید