شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
شنبه, ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۱:۳۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دانشگاه شیراز در روزهای ۲۱و۲۲ آذرماه، میزبان «دومین همایش تحول در نظام تعلیم و تربیت با محوریت اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای» خواهد بود.

دکتر فرهاد خرمایی، در جمع خبرنگاران، با بیان این مقدمه که مسیر تحول و کمال انسان برای نزدیکی به خداوند از شاهراه تعلیم و تربیت می‌گذرد و در طول تاریخ، رسالت تمام انبیاء الهی به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بالقوه انسان از طریق آموختن و پروریدن او برای رسیدن به قرب الهی بوده است، توضیح داد: بنابراین تحقق آرمان انسان با فضیلت نیز با تحول در تعلیم و تربیت امکان‌پذیر خواهد شد. در این میان دومین همایش تحول در علوم انسانی در دانشگاه شیراز با عنوان تحول در نظام تعلیم و تربیت با محوریت اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای کوشش دارد با بررسی زوایای پنهان و آشکار تحول در تعلیم و تربیت، شرایطی برای همفکری اندیشه‌ورزان حوزه تعلیم و تربیت به‌منظور مفهوم‌سازی، نظریه‌پردازی، الگویابی و مدل‌سازی تربیتی منطبق با اندیشه‌های مقام معظم رهبری که همانا تعلیم و تربیت براساس آموزه‌های دین مبین اسلام است را فراهم آورد.

دبیر علمی همایش تحول در نظام تعلیم و تربیت با محوریت اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای به اهداف برگزاری این همایش پرداخت و گفت: مهم‌ترین هدف این همایش تعیین شاخص‌های مسیریابی تحول در تعلیم و تربیت براساس اندیشه‌های تحولی رهبر انقلاب اسلامی به‌منظور ایجاد، اصلاح و ساختار سازی چارچوب‌هایی است که نه تنها در حوزه فردی عبد صالح را محقق کند و حیات طیبه را برای او رقم زند؛ بلکه در حوزه اجتماعی نیز منجر به نهادسازی، دولت‌سازی و تمدن‌سازی اسلامی‌ایرانی شود.

دکتر خرمایی ضمن دعوت از عموم برای شرکت در این رویداد که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۲۱ و ۲۲ آذرماه، در تالار حکمت دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد، اعلام کرد: در این همایش اساتید برجسته حوزه تعلیم و تربیت کشور و متخصصان صاحب‌نظر در آموزش و پرورش دیدگاه‌های تحولی خود در حوزه تعلیم و تربیت را به بحث خواهند گذارد.

به‌گفته‌ این مقام مسئول، این همایش در ۹ محور: 1. مبانی آموزشی و تربیتی تحول در تعلیم و تربیت؛ 2. زمینه‌های تحول در تعلیم و تربیت؛ 3. نقش آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه و نهادهای متولی در تحول در تعلیم و تربیت؛ 4. انقلاب اسلامی و تحول در تعلیم و تربیت؛ 5. تحول در تعلیم و تربیت در زیرنظام‌های آموزشی؛ 6. جایگاه و کارکرد نظام تعلیم و تربیت در جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اسلامی؛ 7. مبانی و معنای تحول در نظام تعلیم وتربیت؛ 8. اهمیت و ضرورت تحول در نظام تعلیم و تربیت و 9. الزامات، اقتضائات و چگونگی تحول در نظام تعلیم و تربیت ترتیب یافته است.

دانشیار روان‌شناسی دانشگاه شیراز خبر داد: از جمله مهم‌ترین مباحث مطرح در این همایش بررسی چالش‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواهد بود. اینکه چرا تاکنون این سند عملیاتی نشده است؟ چه محدودیت‌هایی در این میان وجود داشته است؟ برنامه دولت سیزدهم و متولیان تعلیم و تربیت کشور هم اکنون و در آینده نزدیک چیست؟ تعلیم و تربیت کشور به کدام سو خواهد رفت؟ این چالش‌ها در قالب نشست‌هایی با حضور صاحب‌نظران و اندیشمندان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

به‌گفته‌ دبیر علمی همایش تحول در نظام تعلیم و تربیت، در این همایش 2 روزه، 25 مقاله برگزیده ازسوی پژوهشگران ارائه خواهد شد و از برنامه‌های دیگر این همایش رونمایی از چهار کتاب در حوزه تحول در علوم انسانی و تحول در تعلیم و تربیت با رویکرد به اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای خواهد بود.

گفتنی‌ است، این همایش با حمایت نهادها و دانشگاه‌های مختلف استان و کشور ازجمله نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان، استانداری فارس، شهرداری شیراز، شورای اسلامی شهر شیراز، اداره‌کل آموزش و پرورش فارس، سازمان تبلیغات اسلامی فارس، دانشگاه فرهنگیان و آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاع از این همایش به لینک https://educationaldevelopment.shirazu.ac.ir/fa مراجعه کنند.

 

کد خبر 221959

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید