شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۲ ۱۴:۱۱
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر، سه دستور شامل: لایحه شهرداری با عنوان تخصیص اعتبار جهت جمع آوری و سامان دهی معتادین متجاهر؛ رونمایی از مطالعات داده آمایی و تهیه بانک اطلاعات GISفضای سبز ؛ لایحه شهرداری با موضوع واگذاری جمع آوری و بهره برداری از پسماندهای خشک قابل بازیافت معابر اصلی در مناطق یازده گانه و واگذاری عملیات جمع آوری هوشمند پسماندهای خشک قابل بازیافت سطح شهر مورد بررسی قرار گرفت و در مورد آنها تصمیم گیری شد.

به گزارش پیام خبر، در جلسه ۱۳۵ کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر، سه دستور شامل: لایحه شهرداری با عنوان تخصیص اعتبار جهت جمع آوری و سامان دهی معتادین متجاهر در سال 1402؛ رونمایی از مطالعات داده آمایی و تهیه بانک اطلاعات GISفضای سبز مناطق 4 و 8 شهرداری شیراز؛ لایحه شهرداری با موضوع واگذاری جمع آوری و بهره برداری از پسماندهای خشک قابل بازیافت معابر اصلی در مناطق یازده گانه و واگذاری عملیات جمع آوری هوشمند پسماندهای خشک قابل بازیافت سطح شهر مورد بررسی قرار گرفت و در مورد آنها تصمیم گیری شد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری؛ در خصوص دستور کار با عنوان تخصیص اعتبار جهت جمع آوری و سامان دهی معتادین متجاهر در سال 1402 گفت: موضوع معتادین متجاهر، یک مساله و معضل اجتماعی بر زمین مانده است،گرچه شهرداری شیراز نسبت به این موضوع فراتر از وظیفه خود عمل کرده ولی این نهاد به تنهایی متولی این کار نیست.

مهندس زارعی با اشاره به رویکرد شورای ششم در خصوص حل این معضل افزود: با توجه به کمبود فضای مناسب جهت نگهداری معتادین متجاهر در شهر شیراز، ساخت سه سوله در دهکده سلامی در دستورکار شهرداری قرار گرفته است.

زارعی در ادامه با اشاره به بزرگی موضوع جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر گفت: همه دستگاه های مسئول در امر جمع آوری، نگهداری،درمان و آموزش اقداماتی انجام داده اند ولی حل این معضل فراتر از اعتبارات و امکانات موجود دستگاه های ذیربط است، لیکن باید از منابع استانی و کمک خیرین نیز استفاده شود.

تهیه بانک اطلاعاتی هوشمند درختان شهر شیراز

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در خصوص رونمایی از مطالعات داده آمایی و تهیه بانک اطلاعات GISفضای سبز مناطق شهرداری شیراز نیز گفت: سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری کار ارزشمندی در خصوص تهیه بانک اطلاعاتی هوشمند درختان شهر انجام داده است، که در این جلسه از بانک اطلاعاتی هوشمند فضای سبز برخی از مناطق رونمایی شد و سایر مناطق نیز در حال انجام است.

وی با بیان این که کلیه درختان شهر شیراز دارای شناسنامه دیجیتال خواهند شد، تصریح کرد: این اقدام راهکاری موثر در جهت هویت بخشی به درختان و همچنین حفاظت هر چه بهتر از آنهاست.

زارعی ادامه داد: با استفاده از این تکنولوژی و با هدف دستیابی به بانک جامع اطلاعات درختان شهر شیراز، شهروندان نیز می توانند از طریق سامانه در راستای حفظ و گسترش فضای سبز همیار مدیریت شهری باشند.

هوشمند سازی پسماندهای خشک

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در خصوص لایحه شهرداری با موضوع واگذاری جمع آوری و بهره برداری از پسماندهای خشک قابل بازیافت معابر اصلی در مناطق یازده گانه و واگذاری عملیات جمع آوری هوشمند پسماندهای خشک قابل بازیافت سطح شهر نیز گفت: تفکیک از مبدا (منازل،صنوف) مهم‌ترین اصل در بازیافت پسماندهای خشک است.

مهندس زارعی عنوان کرد: به دلیل غفلت شهروندان یا کم‌رنگ بودن فرهنگ بازیافت پسماند از مبدا و ارزش ریالی این طلای کثیف زمینه ای برای حضور زباله گردها در شهر را ایجاد کرده است.

وی از تهیه تفاهم نامه دو جانبه فی مابین شهرداری و اتحادیه صنف آسیابداران و گرمابه‌داران و بازیافت مواد خبر داد و گفت: به سازمان پسماند تکلیف شده تا تفاهم نامه ای با اتحادیه صنف آسیابداران و گرمابه‌داران و بازیافت مواد با اولویت در هوشمند سازی تفکیک پسماند خشک تهیه و فرایند صفر تا صد اجرا به عهده اتحادیه و نظارت بر عهده سازمان مدیریت پسماند بگذارد.

مهندس زارعی با اشاره به اینکه هم‌اکنون هزینه تفکیک زباله را شهرداری پرداخت می‌کند، افزود: از آنجایی که دولت مجوز فعالیت صنف آسیابداران و گرمابه‌داران و بازیافت مواد را صادر کرده است و از سوی دیگر بازیافت زباله‌های خشک با تفکیک زباله‌های تر از خشک صورت می‌گیرد، باید در تفاهم‌نامه در کنار تفکیک پسماند خشک، جمع‌آوری پسماندهای تر از سطح معابر و تفکیک پسماند از مبدا (منازل،صنوف) و محل پرداخت هزینه تفکیک از معابر نیز مشخص شود.

رییس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری ادامه داد: پیش نویس تفاهم نامه در جلسه کمیسیون بررسی و شهرداری مکلف به رفع ایرادات آن بر اساس دغدغه های اعلام شده از سوی کمیسیون گردید.

 

کد خبر 222210

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید