شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
پنج شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۲ ۰۹:۵۸
زمان مطالعه: 6 دقیقه

مدیرکل امور حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور:

قوانین مربوط به ایثارگران یکپارچه می‌شود

مدیرکل امور حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با بیان اینکه هم‌اکنون در حال جمع‌بندی قوانین مربوط به ایثارگران هستیم، گفت: این کار را از ابتدای امسال آغاز کردیم تا قوانین یکپارچه شوند و در نهایت به مجلس و دولت ارائه خواهند شد.

به گزارش پیام خبر، مصطفی عبدالملکی امروز،در دومین همایش حقوق شهروندی و ایثارگران استان فارس گفت: مقرر شده بود یکسری کارگروه‌ها برای مباحث حقوقی ایثارگران در استان‌ها تشکیل شود که این کار در استان فارس انجام شده است تا بحث آموزش ایثارگران و گوشزد کردن وظایف دستگاه‌ها در قبال آن‌ها را دنبال کند.

مدیرکل امور حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با یادآوری اینکه منشور حقوق شهروندی صراحتاً درباره جامعه ایثارگری صحبت کرده و حقوق آنان را بیان کرده است، گفت: در همین راستا پیگیری گزارش اقدامات انجام شده در دستگاه‌های اجرایی در خصوص حقوق شهروندی ایثارگران را انجام دادیم و طی همین ماه، جمع‌بندی را انجام داده و به رهبر معظم انقلاب ارائه خواهیم داد.

مدیرکل امور حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با بیان اینکه قوه قضاییه همیشه در این راستا پیشقدم بوده و به ما کمک کرده است، گفت: بقیه دستگاه‌ها هم کمابیش کمک کرده‌اند اما لازم است این کمک‌ها دائمی باشد.

عبدالملکی با تصریح اینکه بعد از گرفتن گزارش‌ها از دستگاه‌ها، آسیب‌شناسی انجام می‌دهیم، افزود: یکسری آیین‌نامه مربوط به ایثارگران باید پیش‌نویس شوند و اگر در هیئت وزیران تصویب شد، تبدیل به بازوی اجرایی دستگاه‌ها خواهند شد.

مدیرکل امور حقوقی بنیاد شهید کشور نقش دستگاه‌ها را مجدداً در این عرصه یادآور شد و افزود: دستگاه‌های اجرایی باید در ارائه خدمات به ایثارگران همکاری کنند و انتظار است که شان و منزلت ایثارگران در این میان نیز حفظ شود.

وی با اشاره به سخنان رئیس کل دادگستری فارس در خصوص قوانین ایثارگران گفت: هم‌اکنون در حال جمع‌بندی قوانین مربوط به ایثارگران هستیم و این کار را از ابتدای سال جاری آغاز کردیم و به یاری خدا این قوانین یکپارچه شده و به مجلس و دولت ارائه خواهند شد.

عبدالملکی یادآور شد: ما می‌توانیم برای ایثارگران قوانینی را پیش‌نویس کرده و در قالب لایحه به مجلس ارائه دهیم لذا به‌روزرسانی قوانین باید در مجلس انجام شود و لوایح پیشنهادی ما تبدیل به قانون شود.

مدیرکل امور حقوقی بنیاد شهید کشور از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با قوه قضائیه خبر داد و گفت: در راستای قوانین مربوط به ایثارگران این تفاهم‌نامه منعقد شده است که به استان‌ها هم ابلاغ شد و مقرر شد خود استان‌ها نیز بر اساس تفاهم‌نامه اقدام کنند.

وی یکی دیگر از اقدامات حقوقی بنیاد شهید را توجه به زندانیان غیرعمد جامعه ایثارگری عنوان کرد و گفت: در این زمینه با قوه قضائیه صحبت کردیم و بنا شده است که لیست زندانیان غیرعمد این جامعه را به ما ارائه دهند تا پیگیر کارهای آن‌ها باشیم.

عبدالملکی همچنین مسکن ایثارگران را یادآور شد و گفت: در بحش مسکن پیش‌نویس آیین‌نامه مسکن ایثارگران را تدوین و برای آنان مباحث وام و تسهیلات را دنبال می‌کنیم و حتماً باید به این سمت حرکت کنیم که هر ایثارگری که فاقد مسکن است، صاحب‌خانه شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس نیز در این نشست گفت: عصاره بحث حقوق شهروندی را در دو کلمه می‌توان خلاصه کرد یکی تکریم برای تمام آحاد جامعه است و دیگری پاسخگو بودن که این مباحث در راس حقوق شهروندی هستند.

ابراهیم بیانی برخی از منویات رهبر معظم انقلاب را در خصوص حقوق شهروندی یادآور شد و افزود: همان‌طور که معظم‌له فرمودند حقوق شهروندی توسط انقلاب اسلامی احیا شد و قبل از آن چنین چیزی نداشتیم بلکه سیستم ارباب رعیتی حاکم بود.

وی تصریح کرد: حقوق شهروندی ایجاب می‌کند که اعضای جامعه با کیفیتی آموزش ببینند که دانش و نگرش آن‌ها ارتقا یابد و هرچه این مسئله محقق شود مشارکت آنان در تصمیمات اجتماعی بیشتر خواهد بود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با یادآوری فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: در این بیانیه که مغفول مانده است، مباحث حقوق شهروندی مطرح شده است.

بیانی تاکید کرد: باید آنچه که وظایف خودمان را انجام دهیم و در راستای تکریم جامعه ایثارگری و پاسخگویی به آنان تلاش کنیم.

قوانین ایثارگران تجمیع و به‌روز رسانی شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی، نیز در این گفت: ممکن است در حوادث زمان برای هرکسی از جمله ایثارگران پرونده قضایی پیش آید و این وظیفه ماست که به نحو شایسته به ایثارگران کمک کنیم.

رئیس کل دادگستری فارس بر ضرورت اجرای قوانین مربوط به ایثارگران در تمام دستگاه‌ها و نهادها تاکید کرد و افزود: برای این منظور سازمان بازرسی استان را مامور کردیم تا بررسی کند که آیا قوانین مربوط به حقوق شهروندی ایثارگران اجرا می‌شود یا خیر و اگر سازمانی این قوانین را اجرا نکرده و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد، با آن برخورد خواهیم کرد.

موسوی با بیان اینکه در این زمینه اداراتی که قوانین حقوق شهروندی ایثارگران را اجرا کرده‌اند یا خیر را تفکیک می‌کنیم، گفت: تمام ادارات و سازمان‌ها باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه همه ما خدمتگزاری بی‌منت است، افزود: قوانین معطل‌مانده در حوزه ایثارگران زیاد داریم که باید بخش حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران آن‌ها را به‌روزرسانی کند.

رئیس کل دادگستری فارس با تصریح اینکه با پراکندگی قوانین زیاد به جایی نمی‌رسیم، خواستار تجمیع و به‌روزی قوانین حوزه ایثارگران شد و گفت: یکی از کارهایی که بنیاد شهید باید انجام دهد، آموزش حقوق ایثارگران به آنان است.

وی همچنین خواستار تقویت واحدهای حقوقی بنیاد شهید در سطح شهرستان‌ها شد و گفت: در کل ادارات استان در بحث نمایندگان حقوقی مشکل داریم و باید این مسئله تقویت شود.

موسوی از آمادگی صد درصد دادگستری فارس در زمینه اجرای قوانین حقوق شهروندی ایثارگران خبر داد و از مسئولان مربوطه خواست تا کارگروهی در این زمینه تشکیل دهند.

وی بیان کرد: دادگستری استان فارس با توجه به گستردگی جامعه حقوقی و برجستگی حقوقدانان آن می‌تواند در کارهای حقوقی بنیاد شهید همکاری کند.

رئیس کل دادگستری فارس همچنین با تاکید بر اینکه ارایه خدمت باید متناسب با شان ایثارگران باشد، گفت:‌ این مسئله هم باید بررسی شده و قوانین آن مشخص و اجرایی شود.

موسوی در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که باید در بنیاد شهید بر روی آن کار کنیم، به‌روزرسانی قوانین برای خانواده‌های ایثارگران است، افزود: قوانین مربوط به این قشر قدیمی هستند و نیاز به نوآوری دارند و ما آمادگی داریم در این زمینه کمک کنیم.

 

کد خبر 222267

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید