یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
سه شنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۱:۵۱
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه حرکت مطبوعات و رسانه‌های استان بر مدار قانون است، گفت: در استان فارس با وجود کثرت مطبوعات و رسانه‌ها شاهد کمترین جرم مطبوعاتی و سیاسی هستیم.

به گزارش پیام خبر، حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی در آیین تحلیف و اتیان سوگند اعضای هیئت منصفه مطبوعات و جرایم سیاسی استان فارس اظهار کرد: در روز‌های نزدیک به انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری که بسیارحائز اهمیت است؛ امیدواریم شاهد هیچ گونه پرونده جرایم مطبوعاتی نباشیم و اصحاب رسانه به نحوی قلم بزنند که سبب تقویت اعتماد و روحیه مردم شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، فعالیت اعضای هیئت منصفه مطبوعات را یکی از حساس‌ترین فعالیت‌ها دانست که همه اعضا آن باید رعایت انصاف را مدنظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه حرکت مطبوعات و رسانه‌های استان بر مدار قانون است، گفت: در استان فارس با وجود کثرت مطبوعات و رسانه‌ها شاهد کمترین جرم مطبوعاتی و سیاسی هستیم.

حجت‌الاسلام موسوی با تاکید بر اینکه در انتشار اخبار منصف باشید، تصریح کرد: انتشار برخی اخبار بخصوص اخبار بی‌ارزش و زرد که باعث ناامیدی و یا انحراف در جامعه می‌شود در گام اول توسط خود مطبوعات جلوگیری شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس تاکیدکرد: اخباری که به آبروی افراد خدشه وارد می‌کند نیز نباید منتشر شود چراکه حفظ آبروی انسان‌ها از حرمت کعبه بالاتر است. بنابراین تا اتهامی قطعی نشود نباید نام فرد ذکر شود، چراکه ممکن است آبروی فردی بی دلیل برده شود.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه از آغاز تشکیل هیئت منصفه مطبوعات تاکنون پرونده‌های مختلفی در استان وجود داشته است که موجب مجرمیت نشده است، تصریح کرد: منتهی مراتب اینگونه هم نیست که دادگستری استان فارس نسبت به موضوع جرایم سیاسی و مطبوعاتی و فضای مجازی بی‌تفاوت باشد و به دیده اغماض به آن بنگرد و در این راستا بنای دادگستری در برخورد با جرایم مطبوعاتی که موجب التهاب جامعه می‌شوند برخورد قاطعانه و قانونی است؛ اما بنابر انصاف است و به همین منظور و بر اساس قانون از ظرفیت هیئت منصفه مطبوعات بهره می‌گیرد.

وی، ضمن تبریک به اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات استان فارس با اشاره به اینکه اعضای هیئت منصفه نسبت به فضای مجازی و مطبوعات مواظب و مراقبت لازم را داشته باشند و در صورتی که مطالبی خلاف شرع و نظام و مطالبی که سبب ملتهب شدن جامعه می‌شود در مطبوعات نگارش یافت لازم است ورود کنند و تذکر بدهند.

رئیس کل دادگستری استان فارس در این مراسم از برگزاری ارزیابی مطبوعاتی استان فارس و با حضور تمامی اعضای هیئت منصفه مطبوعات در بهمن ماه سال جاری و پیش از انتخابات مجلس خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این نشست ارزیابی مطبوعاتی استان با رویکرد انتخابات است.

حجت‌الاسلام موسوی بار دیگر بر حساسیت فعالیت اعضای هیئت منصفه مطبوعات و رعایت انصاف در تصمیم گیری‌ها تاکید داشت و گفت: قانونگذار در این خصوص صلاحیت رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی را در صلاحیت کیفری ۱ استان با حضور و مشارکت و نمایندگی اعضای هیئت منصفه مطبوعات دانسته است که از همه اقشار مختلف مردم از جمله روحانیت، اساتید دانشگاه، هنرمندان و کشاورزان دادگاه جرایم مطبوعاتی برگزار و از ویژگی خاصی برخوردار است و دادگاه نیز در رسیدگی به این نوع جرایم یا برائت و یا مجرمیت صادر می‌کند و در برائت نیز لازم است تا از هیئت منصفه تبعیت کند.

 

کد خبر 222578

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید