شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. ورزشی
چهارشنبه, ۰۶ دی ۱۴۰۲ ۱۲:۲۴
زمان مطالعه: 12 دقیقه
شماره 18 تیم ملی که به گفته مادرش از یکسالگی به دنبال توپ می دوید، می خواست ورزشگاه استعدادیابی برای دختران شیراز بنا نهد تا این دختران بتوانند با رشد ورزشی در تیم های بزرگ دنیا بازی کنند.

پیام خبر: هر ماه فیفا رده بندی تیم های ملی فوتبال را بر روی سایت خود منتشر می کند، این رده بندی بر اساس عملکرد آن تیم در ماه های گذشته است، پانزدهم دسامبر 2023، تیم ملی زنان ایران با چهار پله صعود در رده پنجاه و نهم جهان قرار گرفت و در رده دوازدهم آسیا قرار دارد، در رده بندی فوتبال زنان ژاپن به عنوان تیم اول آسیا در رده هشتم قرار دارد پس از آن کره شمالی به عنوان تیم دوم آسیا در رده نهم جهان قرار گرفته است و استرالیا رده سوم آسیا و دوازدهم جهان را از آن خود کرده است، در رده بندی تیم های ملی بانوان تیم های ملی اسپانیا، آمریکا، فرانسه، انگلیس، سوئد، آلمان و هلند در رده اول تا هفتم جهان قرار دارند.

چندی پیش خبر تلخ سانحه رانندگی در نزدیکی بم استان کرمان، تمام اهالی ورزش به ویژه ورزش بانوان را در شوکی عظیم فرو برد، خبر درگذشت یکی از ستاره های تیم ملی فوتبال زنان بود که در 23 سالگی در این سانحه جان خود را از دست داد، بازیکنی که می توانست در تیم ملی آمریکا به عنوان تیم دوم فوتبال زنان جهان بازی کند اما این تیم را به عشق ایران و پیراهن تیم ملی ایران کنار زد و به ایران بازگشت.

عِرق بازیکنان برای پیراهن تیم ملی ایران

ملیکا محمدی، نامی که تا پیش از این بیشتر در جامعه ورزشی شناخته شده بود، اما امروز همه در سوگ این بازیکن جوان که شماره 18 تیم ملی را به تن می کرد، عزادار هستند، بازیکنی که به گفته ستاره زارع، مربی سابقش و نایب رئیس هیئت فوتبال شیراز، ملیکا محمدی شرایط و امکانات زیادی را رها کرد و به عشق بازی با پیراهن تیم ملی ایران به وطن خود بازگشت و اینجا بازی کرد و مادرش نقل می کرد که ملیکا می گفته «وقتی لباس تیم ملی می پوشم و بازی می کنم انگار یک جان به جان های من اضافه می شود»، این بچه عِرق وطن و ایران را داشت و بسیار از هوش و فهم بالایی برخوردار بود و بسیار پخته رفتار می کرد.

محمدی به عنوان دختر شایسته ایران معرفی شود

زارع در خصوص محمدی گفت: ملیکا از هوش و فراست تاکتیکی، تکنیکی و همچنین اخلاق خوب بهره می برد و رفتن ملیکا برای کسانی که حتی او را نمی شناختند، بسیار دردآور بود و اینکه عنوان دختر ایران را روی ملیکا بگذارند یک عنوان شایسته است.

طاهره رهنما، با اشاره به اینکه دخترش می توانست در تیم ملی آمریکا بازی کند و تیم دوم جهان با آن امکانات را کنار گذاشت به عشق وطن به ایران بازگشت، گفت: شرایط خوب بازی در تیم ملی فوتبال آمریکا و آلمان را وانهاد اما فقط به عشق ایران و پیراهن تیم ملی به ایران مراجعت کرد.

مادر ملیکا محمدی با اشاره به اینکه زمین تمرین برای بانوان وجود نداشت و مجبور بودم او را در پارک شهر تمرین دهم و از یکسالگی به دنبال توپ بود، افزود: او می خواست زمینی ایجاد کند تا دختران در آن تمرین کنند و صد تا دختر از ایران در باشگاه های بزرگ دنیا بازی کنند چون اعتقاد داشت دختران ایران اسلامی لیاقت بهترین ها را دارند ولی چون امکانات ندارند به هدف نمی رسند.

وی با بیان خاطراتی در مورد این بازیکن هم گفت: با فرایبورگ قرارداد نبست چون اجازه بازی برای تیم ملی را به او نداده بودند، 150 روز قبل از بازی با تیم ملی استرالیا، شمارش معکوس گذاشته بود و انتظار این بازی را می کشید و آرزو داشت که با تیم های بزرگ بازی کند و بازی با استرالیا بازی باعث شد رنکینگ تیم ملی زنان ایران را چهار پله افزایش پیدا کند؛ تیم فیلیپین که رده سی و هشتم جهان بود در برابر تیم دوازدهم دنیا هشت بر صفر مغلوب شد اما غیرت دختران ایرانی اجازه نداد استرالیا که دوازدهم جهان بود بیش از 2 گل به ایران بزند و ایران 2 بر صفر در این بازی شکست خورد، این نشان از عِرق بازیکنان به وطن بود.

تیم ملی فوتبال زنان ایران

لزوم ایجاد زیرساخت برای ورزش بانوان

زارع با ابراز تاسف از فوت ملیکا محمدی افزود: واقعا خیلی حیف شد که این اتفاق روی داد، متاسفانه دست تقدیر این بود که در اوج شکوفایی از دست ما برود و از خدا می خواهم به خانواده وی صبر عنایت فرماید و آنچه که برای من به عنوان مربی وی در نوجوانی در ذهن باقی خواهد ماند شخصیت وی بود که از لحاظ فنی و رفتار یک الگو محسوب می شد و در عین نوجوانی شخصیت خیلی بزرگی داشت و بازیکن باشخصیتی بود.

سیده مریم حسینی، هم فوت ملیکا محمدی، بازیکن جوان و با استعداد تیم ملی فوتبال زنان ایران را ضایعه‌ای بزرگ برای فوتبال ایران دانست و به روجا نیوز گفت: او، یکی از استعدادهای درخشان فوتبال ایران بود که در اوج جوانی، جان خود را از دست داد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز افزود: فوت ملیکا محمدی، فرصتی است برای فوتبال ایران تا به فکر آینده فوتبال زنان باشد، فوتبال زنان ایران، در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های زیادی داشته است و در مسابقات قهرمانی آسیا، به مقام سوم دست یافته است و در حال حاضر، در رده پنجاه و نهم رده‌بندی فیفا قرار دارد.

وی گفت: با این حال، فوتبال زنان ایران، هنوز هم با چالش‌های زیادی روبرو است. یکی از این چالش‌ها، کمبود امکانات و زیرساخت‌های مناسب است، فوتبال زنان ایران، به امکانات و زیرساخت‌های مناسب، مانند زمین‌های چمن، امکانات پزشکی، و امکانات رفاهی، نیاز دارد و چالش دیگر فوتبال زنان ایران، کمبود حمایت مالی است، فوتبال زنان ایران، هنوز هم از حمایت مالی کافی برخوردار نیست، این امر، باعث می‌شود که بازیکنان فوتبال زنان ایران، نتوانند به طور کامل، روی فوتبال خود تمرکز کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز تاکید کرد: مسئولان فوتبال ایران، باید با ساخت زمین‌های چمن، ایجاد امکانات پزشکی و امکانات رفاهی، زمینه را برای رشد و پیشرفت فوتبال زنان فراهم کنند.

وی افزود: مسئولان فوتبال ایران، باید با جذب اسپانسر و تامین بودجه لازم، زمینه را برای حمایت مالی از فوتبال زنان فراهم کنند و باید با برگزاری برنامه‌های آموزشی و فرهنگی، زمینه را برای افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی در مورد فوتبال زنان ایجاد کنند و با انجام این اقدامات، می‌توان زمینه را برای رشد و پیشرفت فوتبال زنان در ایران فراهم کرد.

در ادامه زارع افزود: انتظار از مسئولین که یکسری زیر ساخت ها و حداقل ها را برای ورزش به ویژه ورزش بانوان فراهم کنند چرا که اگر چنین اتفاقی روی ندهد، ما نتوانیم سرمایه های خود را در شهر خود حفظ کنیم آنقدر مشکلات در شهر شیراز داریم که شاید در سایر شهرهای کوچک کشور این مشکلات وجود نداشته باشد، انتظار نمی رود از استان پهناور فارس و شهر شیراز که ورزش بانوان به این شکل باشد درست است که به ورزش آقایان بیشتر رسیدگی می شود و این هم به خاطر بیشتر دیده شده ورزش آقایان است.

نداشتن حق پخش یکی از مسائل عدم حمایت اسپانسر مالی

نایب رئیس هیئت فوتبال شیراز گفت: متاسفانه فوتبال بانوان دیده نمی شود، نه حق پخش داریم نه آقایان، حتی اگر مدیرعامل یا مدیر فنی تیم و یا از اعضای خانواده باشند، می توانند بازی را از نزدیک نگاه کنند و همین امر باعث می شود اسپانسرها هم به خاطر این مسائل میلی به سرمایه گذاری روی ورزش بانوان ندارند، چون حتی از طریق رسانه ها هم بازی بانوان دیده نمی شود.

وی افزود: متاسفانه مشکلات عدیده ای وجود دارد و در شهرهای دیگر چنین مشکلاتی وجود ندارد، حداقل خانواده و یا عکاسان و تصویربرداران آقا رسانه های جمعی می توانند برای انعکاس بازی هایی که با پوشش کامل هست، حضور داشته باشند اما در فارس سختگیری ها بیشتر است.

زارع گفت: چند سال پیش در عرصه فوتسال برنامه 2020 اقدام به پخش بازی های زنان کرد که به رشد فوتسال ما هم کمک کرد و متاسفانه بخش بانوان هم تعطیل شد و این مشکلات وجود دارد.

این فعال ورزشی افزود: مشکلات زیرساختی زیادی وجود دارد و یکی از آرزوهای ملیکا این بوده که باید یک ورزشگاه در شیراز بزند تا دختران در آن استعدادیابی شوند و بتوانند به تیم های بزرگ راه پیدا کنند.

وی گفت: چرا نباید یک ورزشگاه خوب ویژه ورزش بانوان وجود داشته باشد، ورزشگاه حجاب داریم که وضعیت مناسبی ندارد و چمن مصنوعی آن وضع خوبی ندارد و احتمال آسیب هر فردی در آنجا وجود دارد و قرار شده است که این ورزشگاه به خوبی بهسازی شود و اداره ورزش و جوانان و همچنین استانداری در سفر اخیر دولت به فارس بازدید داشتند و مبلغی برای بازسازی آنجا مصوب کردند و برای شهر شیراز و پتانسیل هایی که وجود دارد یک ورزشگاه حجاب پاسخگو نیست.

زارع افزود: 2 تیم لیگ برتری فوتسال داشتیم که هر دو تا به دلیل عدم حمایت های مالی و نبود اسپانسر از دست رفت و هیچ تیمی در این رده نداریم، علی رغم اینکه سال گذشته خانم گل لیگ برتر فوتسال کشور از بچه های شیراز بوده است که در سکوت خبری هیچ کسی حتی پیگیر این فرد نشد و ما متاسفانه عادت کردیم وقتی اتفاق بدی می افتد می آییم و پیگیر مسائل می شویم.

وی با اشاره به اینکه سال های گذشته خیلی در این مورد صحبت شده است، افزود: اگر برخی در مورد این مسائل صحبت نمی کنند به این خاطر است که فکر می کنند گوش برای شنیدن و همت برای رفع مشکلات وجود ندارد.

زارع گفت: تخفیف مالیاتی ها برای کسانی که در حوزه ورزش فعالیت می کنند هم موضوعی بود که باعث رشد ورزش به ویژه ورزش بانوان می شد و از زمانی که این قانون برداشته شد ورزش به ویژه ورزش بانوان خیلی لطمه پذیر شد و کسانی که در این مدت در ورزش بانوان هزینه کردند، یک نوع جهاد کردند و خیلی از خود گذشتگی داشتند و اگر این تخفیف های مالیاتی در حوزه ورزش شکل گیرد برای ارتقا سطح ورزش خیلی خوب است و برای ورزش آقایان و بالطبع آن ورزش بانوان هم مثمر ثمر خواهد بود.

نایب رئیس هیئت فوتبال شیراز گفت: فوتبال بانوان کوچکترین امکانات که حتی اگر برای آقایان بگوییم برایشان نبود این امکانات خنده دار باشد، هم وجود ندارد و چرا باید به خاطر نبود امکانات در ورزش بانوان سرمایه های خود را از دست دهیم.

تبعیض بین ورزش آقایان و بانوان

وی ضمن اشاره به تبعیض در ورزش بانوان و آقایان هم گفت: اگر زمین چمن بخواهیم برای بانوان بدترین زمان ممکن را برای تمرین به ما می دهند و همین موضوع در ساعت سالن هم هست و بهترین زمان سالن مختص آقایان است و چرا باید این همه تبعیض وجود داشته باشد و مادر ملیکا می گفت «زمین چمن نبود و او را در پارک تمرین می دادم.»

زارع گفت: اگر بخواهیم از مشکلات ورزش بانوان بگوییم باید ساعت ها صحبت کنیم و یک مثنوی بلند بالا را ارائه کنیم.

رهنما در خصوص نبود امکانات برای ورزش بانوان هم گفت: اگر یک تیم خوب در شیراز وجود داشت ملیکا هرگز در تیم های دیگر بازی نمی کرد.

مادر ملیکا محمدی افزود: اگر فرصت ورزش برای جوانان فراهم شود جوانان به سمت مواد مخدر و به اخلاق ناپسند نمی روند و اگر فرصت برای دختران این مرز و بوم فراهم شود می توانند در عرصه های ملی و بین المللی بدرخشند.

وی با اشاره به اینکه ملیکا به تمام معنا انسان بود و نوع دوستی، اخلاق، ادب و فرهنگ او زبانزد بود، تاکید کرد: خیلی تلاش کرد تا به این نقطه از ورزش برسد و از یکسالگی دنبال توپ می دوید.

نامگذاری یک خیابان در شیراز به نام ملیکا محمدی

زری فتحی، داور بین المللی فوتسال ایران هم در پیج اینستاگرام خود ضمن درخواست از مسئولین شهر و شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: یک خیابان به نام ملیکا محمدی شود تا هر کودکی پس از این به ورزش روی می آورد بداند که ملیکا چه امکاناتی را کنار گذاشت و برای پیراهن تیم ملی ایران جنگید.

مریم آزمون در گفتگو با سایت فدراسیون فوتبال گفت: ملیکا دختر شایسته تیم ملی و باشگاه خاتون بم که برای مردمش و میهنش در سطح بین المللی افتخار آفرین بود و بدون خداحافظی رفت، نبودش برای جامعه فوتبال تاسف بار است بخاطر ارزش های انسانی و به خاطر نقش ارزنده ای که در داخل و خارج زمین داشت، به خانواده ملیکا، دوستان و جامعه فوتبال ایران و مردم خوب سرزمینم تسلیت می گویم.

سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان اضافه کرد: شوکه هستم و نمی‌توانم باور کنم که ملیکا محمدی را از دست داده‌ایم. از دست دادن او سخت است و هنوز هم در شوک هستم. ملیکا محمدی بی‌نظیر و با اخلاق بود و از همه نظر خوب بود. ما بازیکنی را از دست دادیم که با ۲۳سال سن جزو سرمایه اجتماعی این مملکت بود. چه اخلاقی و چه فنی شاید سالها جایگزینی برای ملیکا در تیم ملی پیدا نشود.

خاطر نشان می شود، ملیکا محمدی ۲۳ ساله هافبک تیم فوتبال خاتون بم و عضو تیم ملی فوتبال زنان کشورمان روز سوم دی ماه در سانحه رانندگی در نزدیکی شهر بم جان خود را از دست داد و در پی این سانحه رئیس AFC پیام تسلیت خود را به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده است، همچنین قرار است پیکر وی پس از تشییع در شیراز روز دهم دی ماه در ورزشگاه آزادی دور افتخار بزند، ورزشگاهی که ملیکا محمدی، دوست داشت در آن بازی کند.

 

کد خبر 223072

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید